- anoniem15 november 2017 om 19:56
Hoi,
Al een tijdje last van extreme vermoeidheid, uit bloedonderzoek bleek ik een vitamine D tekort te hebben (waarde was 19.3, geen idee of dit heel laag is?) dus heb ik hiervoor Colecalciferol Benferol 50.000 IE gekregen. Deze heb ik gisteren ingenomen maar ik merk nog geen verschil. Integendeel, ik word 2 uur nadat ik wakker ben al moe en moet soms echt even liggen omdat ik me niet door de moeheid heen kan slaan. Verder lijkt ademen soms ook moeilijker/zwaarder door de moeheid. Moet ik hiermee terug naar de dokter morgen, of?
Mvg
8 reactiesReagerenJohn (moderator)
15 november 2017 om 20:19je moet ook niet verwachten dat je gelijk na 1 dosis van alle klachten af bent. Dat gaat toch echt even duren
Reagerenanoniem15 november 2017 om 20:25Hoe lang zal dit dan ongeveer aanhouden?
ReagerenJohn (moderator)
15 november 2017 om 20:40Dat is moeilijk te zeggen.
ReagerenCatootje16 november 2017 om 09:50Beter om bij een vitamine D-preparaat er ook magnesium, liefst ook vitamine AÂ bij gebruiken omdat deze stoffen samenwerken en vitamine D zorgt voor een verhoogde opname van calcium. Als je geen magnesium slikt kan je soms klachten krijgen. Vaak staat een tekort niet op zichzelf en heb je nog andere stofjes nodig. De basis is natuurlijk volwaardige voeding, daarbij matig met snelle suikers.
ReagerenLeontine2 maart 2019 om 16:28Ik heb Colecalciferol Benferol gekregen voor vitamine D tekort een aantal weken, het help goed. Nu zei de arts dat ik gewoon het hele jaar door vit. D kan nemen, maar deze capsules zijn niet te koop. Is er iets vergelijkbaars te koop met olie er in? Ik heb gehoort dat dat beter is dan die kleine pilletjes
ReagerenJohn (moderator)
2 maart 2019 om 22:02Vraag gewoon een recept aan je huisarts
ReagerenLeontine3 maart 2019 om 11:23Ja ga ik proberen, dank je wel
ReagerenCatootje3 maart 2019 om 14:12Bij de vitaminezaak kan je advies vragen. Ook over de dosering. De 10 mcg die vaak wordt aanbevolen is vaak erg aan de lage kant. Slik zelf 75 mcg per dag. Bij een bekend warenhuis hebben ze ook capsules op oliebasis. Vitamine D beter wel samen met magnesium gebruiken omdat anders de calciumspiegel teveel stijgt.
Reageren