Zoeken Vraag het forum

Vitamine D tekort

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • anoniem

Hoi,

Al een tijdje last van extreme vermoeidheid, uit bloedonderzoek bleek ik een vitamine D tekort te hebben (waarde was 19.3, geen idee of dit heel laag is?) dus heb ik hiervoor Colecalciferol Benferol 50.000 IE gekregen. Deze heb ik gisteren ingenomen maar ik merk nog geen verschil. Integendeel, ik word 2 uur nadat ik wakker ben al moe en moet soms echt even liggen omdat ik me niet door de moeheid heen kan slaan. Verder lijkt ademen soms ook moeilijker/zwaarder door de moeheid. Moet ik hiermee terug naar de dokter morgen, of?

Mvg

8 reacties
    Reageren
    John (moderator)

je moet ook niet verwachten dat je gelijk na 1 dosis van alle klachten af bent. Dat gaat toch echt even duren

Reageren
    anoniem

Hoe lang zal dit dan ongeveer aanhouden?

Reageren
    John (moderator)

Dat is moeilijk te zeggen.

Reageren
    Catootje

Beter om bij een vitamine D-preparaat er ook magnesium, liefst ook vitamine A bij gebruiken omdat deze stoffen samenwerken en vitamine D zorgt voor een verhoogde opname van calcium. Als je geen magnesium slikt kan je soms klachten krijgen. Vaak staat een tekort niet op zichzelf en heb je nog andere stofjes nodig. De basis is natuurlijk volwaardige voeding, daarbij matig met snelle suikers.

Reageren
    Leontine

Ik heb Colecalciferol Benferol gekregen voor vitamine D tekort een aantal weken, het help goed. Nu zei de arts dat ik gewoon het hele jaar door vit. D kan nemen, maar deze capsules zijn niet te koop. Is er iets vergelijkbaars te koop met olie er in? Ik heb gehoort dat dat beter is dan die kleine pilletjes

Reageren
    John (moderator)

Vraag gewoon een recept aan je huisarts

Reageren
    Leontine

Ja ga ik proberen, dank je wel

Reageren
    Catootje

Bij de vitaminezaak kan je advies vragen. Ook over de dosering. De 10 mcg die vaak wordt aanbevolen is vaak erg aan de lage kant. Slik zelf 75 mcg per dag. Bij een bekend warenhuis hebben ze ook capsules op oliebasis. Vitamine D beter wel samen met magnesium gebruiken omdat anders de calciumspiegel teveel stijgt.

Reageren
Reageer op: Vitamine D tekort
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.