- Zoon.5 oktober 2025 om 10:22
Ik wist niet of ik dit hier bij Ogen, Wetten en regels of Zorgverzekering moest posten, mocht het verkeerd zijn, sorry.
Mijn vader heeft 20 jaar geleden (in 2005) een hersenbloeding gehad en ziet sindsdien niets meer aan de rechterhelft van beide ogen. Ook is zijn reactievermogen een stuk langzamer geworden.
Hij wilde destijds graag weer gaan autorijden en heeft toen verschillende lessen gevolgd en twee keer examen gedaan, maar beide keren niet gehaald. Na het tweede examen liet de examinator hem zijn bromfietsrijbewijs (categorie AM) houden, zodat hij zich toch nog een beetje vrij kon bewegen. Wel zei de examinator er duidelijk bij dat hij niet meer opnieuw op examen moest komen voor zijn autorijbewijs, omdat hij niet geschikt was om op de weg te rijden. Zou hij toch nog een keer examen doen en het niet halen, dan zou ook zijn bromfietsrijbewijs moeten worden ingenomen.
Hij was daar destijds niet blij mee, maar heeft het toen zo gelaten omdat hij bang was ook zijn bromfietsrijbewijs te verliezen.
Nu, 20 jaar later, heeft hij het in zijn hoofd gehaald om een 45 km/u brommobiel te gaan kopen. Naar ons idee is dat echt gevaarlijk, vooral omdat hij al 20 jaar niet meer heeft gereden, slecht ziet en een traag reactievermogen heeft. We maken ons ook zorgen omdat hij dan weer op de openbare weg zou gaan rijden, die tegenwoordig veel drukker is dan het fietspad.
Kan dit zomaar? Mag hij dit eigenlijk?
We zijn bang dat hij ongelukken gaat maken of, nog erger, iemand aanrijdt.Kunt u aangeven wat wij in deze situatie kunnen of moeten doen?
Met vriendelijke groet,
3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
5 oktober 2025 om 11:16Met een brommer ( rijbewijs) gaat het hetzelfde als met een autorijbewijs: laat een examinator je testen in rijvaardigheid en een deskundig oordeel geven. Je kunt hem niet dwingen…
ReagerenZoon.5 oktober 2025 om 14:00Sorry, ik snap u niet helemaal denk ik.
Reageren
Bedoelt u dat wél per se getest moet worden of mag hij nu gewoon rijden aangezien hij nog een geldig AM rijbewijs heeft?
Ik kan hem inderdaad niet dwingen en hij is van plan gewoon te gaan rijden zonder test.
Peter (huisarts)
6 oktober 2025 om 08:09Je moet hem motiveren om “te bewijzen” dat hij wel geschikt is om te rijden. Dat papiertje is geen bewijs. Als een examinator zegt dat het veilig is , dan mag hij de straat op op zijn brommobiel.
Reageren