Zoeken Vraag het forum

Statische vlek in gezichtsveld met omhoog kijken

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Martijn

Hi allemaal,

Op mijn 14e kreeg ik floaters in beide ogen en na 10 lange jaren werd ik aan mijn linkeroog succesvol geopereerd middels een vitrectomie, in Amsterdam.

4 jaar later ging ik voor mijn rechteroog naar UZ Leuven, bij Stalmans. Deze operatie is niet succesvol geweest en ik kan iedereen met klem afraden deze dokter (voor floaters) te bezoeken. In juni 2019 is in Oogziekenhuis Rotterdam een 2e vitrectomie op mijn rechteroog uitgevoerd. Ditmaal werden de floaters wel volledig verwijderd. Zij voerden deze operatie enkel uit omdat mijn oog al was blootgesteld aan de nadelige gevolgen van een vitrectomie.
    Sinds deze 2e operatie kamp ik nog dagelijks met een zeer droog rechteroog.

Ook, en dit is de reden voor deze post, zie ik een ‘statische’ vlek linksonderin het zicht van mijn rechteroog wanneer ik omhoog kijk. Vanaf een zekere hoek komt de vlek tevoorschijn en is erg aanwezig als ik met mijn oog knipper. Het is geen floater, want én statisch én totaal niet zichtbaar mits ik dus vanaf een bepaald aantal graden omhoog kijk.

Ik had dit probleem al vóór de gefaalde operatie in België maar vooral sinds de 2e vitrectomie is deze vlek aanzienlijk meer aanwezig geworden. In Rotterdam heeft de behandelend arts dit probleem onderzocht, maar kon helaas geen problemen aanduiden. Ook Bergman Clinics en andere optometristen zien een ‘gezond’ (zover dat kan) oog met een intact netvlies, hoornvlies en lens.

Dit is vrijwel de enige pagina die ik op internet kan vinden met personen met eenzelfde probleem:

https://patient.info/forums/discuss/dark-area-in-vision-not-floaters-538444?page=3

Zegt iemand dit iets? Het is onwijs irritant en iets simpels als voetballen wordt al vervelend i.v.m. omhoog kijken. Ook bij snelle onverwachte oogbewegingen zie ik een grote statische vlek. Mijn ogen opensperren verergert het effect aanzienlijk.

Aan ‘ga naar een dokter’ heb ik dus vrij weinig. Ik vraag me vooral af of er mensen zijn met eenzelfde klachten/ervaringen.

Hoor het graag van jullie en alvast bedankt.

Reageer op: Statische vlek in gezichtsveld met omhoog kijken
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.