- Fredje19 juni 2019 om 18:02
Hallo,
Zeker 10 jaar lang heb ik rondgelopen met een bril met eenzelfde sterkte om bijziendheid te corrigeren. Deze had een correctie van L: -1,25 C -0,50, R: -1,50. Over de correctie R ben ik niet helemaal zeker, maar in mijn herinnering was hierbij geen cylinder.
Nadat ik 1,5 jaar terug steeds hoofdpijn begon te krijgen ben ik naar de oogarts geweest. Deze stelde vast dat ik R een overcorrectie had alsook astigmatisme. Ik kreeg een voorschrift voor nieuwe glazen: L: -1,00 C -0,50, R: -1,00 C -1,00.
Met de nieuwe glazen had ik echter wat last van wazig zicht, vooral met de correctie L. Ik ben toen naar een andere oogarts gegaan die mijn oog heeft verdoofd. Deze kwam uit op dezelfde correctie. Omdat ik niet kon wennen aan het wazige zicht ben ik naar nog een andere oogarts gegaan. Deze suggereerde om mijn oude glas L uit te proberen. Dit loste het probleem op. Goed zicht en geen hoofdpijn meer. Ik droeg toen dus: L: -1,25 C -0,50, R: -1,00 C -1,00.Eind vorig jaar kreeg ik nieuwe klachten. Na een werkdag waren mijn ogen erg moe en gaven soms wat wazig zicht als ik in de verte keek. Ik werk een hele dag op de computer.
Terug naar de oogarts dus, eentje waar ik nog niet eerder geweest was. Deze komt met een nieuwe meting uit op een hogere sterkte van 0,25 aan beide kanten. Nieuwe glazen: L: -1,50 C -0,50, R: -1,25 C -1,00. Ik krijg ook druppels mee tegen droge ogen.Wennen aan de nieuwe glazen gaat niet zo makkelijk. Ik heb het gevoel dat ze “ultrascherp” zijn en dat ik meer moeite moet doen om te focussen op het computerscherm. Ik heb ook wat last van hoofdpijn. De ogen voelen ook wat droog (?) aan. De druppels tegen droge ogen maken mijn ogen wel vochtiger, maar lijken de klachten niet echt weg te nemen. Ik ga opnieuw naar de oogarts, maar die blijft bij de meting.
Recent ben ik nog maar eens naar een andere oogarts gegaan. Die blijft ook bij de meting, maar beweert dat er wat “bobbeltjes” op mijn oog zitten die duiden op een allergische reactie. Ik vind het verhaal wel niet zo samenhangend (“Het is van de pollen”, maar ik heb heel de winter last gehad? “Dan is het huisstofmijt”, maar ik ben recent nog negatief getest geweest via een bloedtaal?). Ik krijg een voorschrift voor oogdruppels maar merk na enkele weken gebruik weinig verschil.
Ik heb al veel gelezen en geprobeerd, maar dusver zonder succes: verschillende merken druppels tegen droge ogen, bewust knipperen bij gebruik van de computer, 20-20-20 regel (vaak in de verte kijken), blauw-licht filter op de computer, scherm feller/donkerder/meer of minder contrast, palmeren, …
Als ik verschillende dagen niet op de computer werk (en buiten ben) verminderen de klachten, maar zodra ik een dag aan de computer werk zijn ze terug.Ik weet niet goed wat ik nog kan doen nu… heeft iemand tips wat een volgende stap kan zijn?