Zoeken Vraag het forum

Vreemde klacht na een maand lang maagklachten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik heb zo’n maand lang last gehad van maagklachten. Het begon met een ochtend brandend maagzuur, wat in de middag veranderde in extreme misselijkheid. Dit verbeterde door de dagen heen totdat ik na 4 dagen opeens weer extreem misselijk werd. Ook dit verbeterde uiteindelijk totdat ik wéér terugviel tot misselijk zijn, en een week later nóg een keer. Kort gezegd, ik heb de oorzaak van mijn langdurige misselijkheid gevonden, en dat is mijn maag overbelasten als de klachten nog niet helemaal verdwenen zijn. Zelf denk ik dat, na mijn ongezonde leefstijl gevuld met vrij ongezond eten elke dag, dat de maagwand van mijn maag beschadigd is en dit gewoon echt tijd nodig heeft om te herstellen

Nu hou ik me al bijna 2 weken aan een streng licht verteerbaar dieet en de maagklachten lijken dus wel echt te minderen. Misselijkheid wordt steeds minder frequent, en als het er is, is het steeds milder en milder. Nu heeft zich echter een andere klacht opgedaan die de illusie wekken van misselijkheid. Wat dat betekent, zal ik nog wel uitleggen.

Ik heb al dagen vaak het gevoel dat ik een brok in mijn keel heb, met soms een zuur smaak erbij. Daarnaast heb ik best vaak momenten dat gas zich lijkt te verlaten uit mijn maag, echter zonder te boeren (het voelt niet brandend of zuur aan). Dit brok in mijn keel en de zure smaak zorgen ervoor dat ik denk dat ik mij misselijk voel. Echter, wanneer ik mezelf vraag om de plek van de klachten precies aan te wijzen, merk ik dat de klachten zich voordoen in mijn keel, net onder de adamsappel. Dat zorgt er dan voor dat ik mijn maag niet meer de schuld begin te geven van de klachten die ik heb, want uiteindelijk lijken de klachten daar niet meer te zijn.

Ik vraag me of dit een resterende klacht kan zijn van mijn lange tijd ziek zijn. Ik heb mijn eetpatroon aangepast naar zeer regelmatig en gezond, met minstens 1 stuk fruit per dag en een focus op licht verteerbaar eten tot ik zeker weet dat mijn klachten weg zijn. Kan er echter ook een andere oorzaak zijn? Is dit te bestrijden?

Bij voorbaat dank.

6 reacties
    Reageren
    Anoniem

Ik zal wel even mijn klachtenpatroon neerzetten van de laatste maanden:

In het begin misselijk, waarna er uiteindelijk obstipatie begon voor te doen omdat ik ook niet meer dan een halve liter water kon drinken op een dag, omdat dat mijn maag leek te overbelasten. Vervolgens begon dat een beetje af te nemen en begon ik uiteindelijk normaler te eten, waarna ik op een avond zo erg brandend maagzuur had, wat nergens mee te verhelpen was, dat ik me nog twee dagen beroerd heb gevoeld erdoor. Uiteindelijk verbeterde het weer en begon ik mij weer beter te voelen. Toen heb ik een dag weer wat normaler gegeten, wat minder focus op licht verteerbaar voedsel en ook een beetje junkfood erbij (als in chocoladewafels, ijs en dergelijke, hoewel nog wel met mate in vergelijking met mijn eerdere consumptie van deze dingen). Toen ben ik weer teruggevallen tot misselijk zijn, en uiteindelijk is dit nu helemaal aan het verbeteren, lijkt het. De vage misselijkheid die zo nu en dan opkwam in de afgelopen maand, lijkt verdwenen te zijn. Heb ook geen misselijke aanvallen meer, omdat ik de dingen die ik niet kan verdragen uit mijn voeding heb gehaald voor nu. De klachten zijn nu nog dat brok in mijn keel, gemixt met dat gassige gevoel en aardig veel boeren.

Reageren
    John (moderator)

Je zou een gastritis kunnen hebben of reflux klachten.
    Ben je met de klachten bij de huisarts geweest?

Reageren
    Anoniem

Jep, ben meerdere keren langs de huisarts geweest. De eerste keer was een week nadat de klachten begonnen, en toen schreef de huisarts me omecat en metoclopramide voor. Daarna ben ik iets van een week later nogmaals langs de huisarts geweest waarbij eruit was gekomen dat ik toch wel extreem ondergewicht heb en het beste zou kunnen aankomen en bij een diëtist kan aankloppen (wat ik ga doen zodra mijn klachten verdwenen zijn). Daarna ben ik nog eens langs geweest vorige week om met de huisarts de mogelijkheid van gastritis te overleggen, want dat is toch echt wel wat ik verdenk gezien de klachten en mijn leefpatroon van het afgelopen jaar, waarbij ik een slecht slaappatroon had en een slechte voeding, veel meer junkfood dan echt gezonde voeding. Daarnaast had ik ook wel zo’n beetje elke week last van brandend maagzuur, dus ik vroeg me ook af of het gewoon kan dat het die ene keer gewoon krak zei en gewoon moet repareren. De huisarts was het eens met me dat dit waarschijnlijk is en was het ook met me eens dat ik gewoon licht en gezond moest aandoen met eten om het allemaal te laten kalmeren tot de klachten verdwenen zijn.

De reflux is hetgeen dat nu nog overblijft, en zelf denk ik ook wel dat dit misschien de brok in mijn keel veroorzaakt. Ik heb al twee weken omeprazol gebruikt (de aangeraden dosering), ik gebruik al een weekje gaviscon en gebruik al een hele tijd Rennie’s om maagzuurklachten tegen te gaan.

Reageren
    John (moderator)

[quote]wat ik ga doen zodra mijn klachten verdwenen zijn[/quote] waarom stel je dat uit? Je eetgewoontes en eetgedrag zijn namelijk wel belangrijk om voor een beter en sneller herstel te zorgen. Ook bij de maagklachten kan een diëtiste zinvol zijn. Heb je wellicht een eetstoornis?

[quote]Ik heb al twee weken omeprazol gebruikt (de aangeraden dosering), ik gebruik al een weekje gaviscon en gebruik al een hele tijd Rennie’s [/quote] Ik mag toch hopen dat je ze niet allemaal tegelijk gebruikt? Daar zou je namelijk het tegenovergestelde mee bereiken dan de bedoeling is….

Ik denk dat een gastritis en daardoor de reflux het meest voor de hand liggend is. Vraag aan de huisarts een verwijzing voor de MDL arts..

Reageren
    Anoniem

Ik heb zojuist maar een afspraak gemaakt bij de diëtist, zowel mijn ondergewicht even aanpakken als dan even kijken of de klachten aan te pakken zijn. En als de klachten er dan niet meer zijn, dan toch wel even kijken hoe normaal eten weer op te bouwen is, want dat is na anderhalve maand wel nodig.

Ik ben vorige week maandag gestopt met de omeprazol, maar ik gebruik nog wel zowel gaviscon als de Rennie’s. De Rennie’s ben ik echter aan het minderen en de gaviscon ook, want nu ben ik er wel achtergekomen dat dit dan ook weer te weinig maagzuur kan produceren, wat dan ook weer kan leiden tot mijn huidige klachten. Had er nog geen erg in dat dit een mogelijkheid zou zijn, aangezien de bijsluiters van beide en wat opzoeken of de twee wel samen gebruikt mochten worden dat resultaat niet gaven. Weer wat geleerd dus, zoals deze hele maand eigenlijk.

Reageren
    John (moderator)

Het is beter om maar een middel te gebruiken. Of de omeprazol of de gaviscon.

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt !

Reageren
Reageer op: Vreemde klacht na een maand lang maagklachten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.