- Anoniem1 juli 2016 om 15:18
Hallo. Op donderdag 26 mei begonnen bij mij maagklachten. Ik werd die dag wakker met brandend maagzuur die niet echt te verhelpen was met tabletjes en dergelijke. Later op diezelfde dag was ik zeer misselijk, en daar begon eigenlijk een lange tijd van maagklachten.
Het begon met misselijkheid, bijna 2 weken lang totdat er eindelijk wat verbetering in kwam. Zodra ik weer dacht normaler te kunnen eten, kreeg ik weer extreem brandend maagzuur de hele nacht en die dagen daarna was ik weer verlamd door maagklachten. Echter was het toen geen misselijkheid, maar puur het gevoel dat mijn maag verzwakt was. In die dagen daarna begon ik aan de omeprazol, en in die week dat ik dat gebruikte begon alles vele malen beter te worden. Ik kon weer meer verdragen, en na 7 dagen gebruik voelde ik me wel zo’n beetje genezen. En toen, de 8ste dag dat ik aan de omeprazol zou gaan, afgelopen dinsdag, werd ik weer wakker met hetzelfde gevoel van een zwakke en toen zelfs krampachtige maag. Er was geen echte misselijkheid aanwezig, maar wel brandend maagzuur. Ook heb ik heel snel het gevoel van vol zitten, voornamelijk bij het drinken van water. Dit heb ik nu al een paar dagen met enige verlichting door het blijvende gebruik van omeprazol. Ik zit dus al 5 weken lang met maagklachten, precies aan het begin van de zomer en net nu ik een nieuwe baan heb. Het zit mijn leven dus ernstig in de weg.
Nu heb ik gemerkt dat verbetering wel degelijk mogelijk is, maar dat ik de fouten blijf maken van normaal eten wanneer dit nog niet te verdragen zou zijn. Daarom dacht ik eerst: rustig aandoen, omeprazol in blijven nemen en afwachten tot het weer overgaat. Tot die tijd, licht blijven eten.
Nu ben ik echter tot een theorie gekomen hoe het toch zo lang zou kunnen duren, want dit heb ik nog nooit eerder gehad. Ik ben alleen geen deskundige op dit gebied dus, hoewel het logisch klinkt voor mij, weet ik niet of het een legitieme mogelijkheid is. Nu zal ik eerst even mijn levenswijze van het laatste jaar uitleggen:
– veel binnen zitten en weinig beweging.
– weinig tot geen consumptie van fruit
– consumptie van veel junkfood als chips, chocola en dergelijke
– consumptie van veel ongezonde dranken als cola
– slapen van 03:00 tot 13:00
– enige vaste maaltijden waren ontbijt en diner, geen lunchIk heb daarnaast ondergewicht. Ook had ik minimaal eens per week wel eens last van brandend maagzuur, wat ik simpel oploste met maagtabletjes. Nu kijk ik natuurlijk terug en zie ik heel duidelijk de fouten in mijn manier van leven.
Maar nu naar mijn theorie, wat is dat, dankzij ongezond leven, overtollig maagzuur mijn maagwand heeft beschadigd, wat zou betekenen dat ik de omeprazol zou moeten innemen en afwachten tot het genezen is. De vraag is echter of dit wel degelijk een mogelijkheid is. Het zou namelijk, naar mijn idee dan, verklaren waarom ik constant terugval naar maagklachten als ik weer probeer normaal, en niet licht verteerbaar, te eten.
Nu zal ik duidelijk maken dat de klachten bij elke terugval zo’n beetje veranderen. De kramp die ik nu zo nu en dan ervaar is nieuw. Misselijkheid is steeds minder frequent en verdwijnt zelfs na een tijdje uit de lijst van klachten. Ik zal de klachten voor het gemak nog even op een rijtje zetten:
– brandend maagzuur
– kramp
– snel vol zitten
– een ongemakkelijk gevoel in de maagIk ben al meerdere malen langs dokters geweest en die zijn het er allemaal wel mee eens dat mijn leefstijl moet veranderen. Daarnaast heb ik twee onderzoeken laten doen:
– bloedonderzoek naar vitaminetekort, waaruit kwam dat ik een tekort had aan vitamine D, wat ik nu aanvul met Dagvarit parels
– ontlastingsonderzoek naar de helicobacter pylori, waar geen sporen van zijn gevondenAl goed, na zo’n lang verhaal: is mijn theorie een mogelijkheid? Zo ja, zijn er dingen die ik kan doen om het proces van herstel desnoods te versnellen, of moet ik het echt de tijd geven?
Alvast bedankt voor uw tijd.
– Bobby
4 reactiesReagerenAnoniem1 juli 2016 om 15:28Bobby nog hier, voor een kleine aanvulling. Hierbij zal ik duidelijk maken dat elke keer dat ik terugviel op de klachten, ik de dag ervoor weer leefde zoals normaal.
1. De zondag na 26 mei voelde ik me weer goed en at ik weer als normaal, met als gevolg dat ik die maandag spontaan wakker werd met een extreme misselijkheid die de hele week aanhield.
2. Die week, die donderdag, ontbeet ik weer iets zwaarder: een pistolet met een hard gekookt eitje. Daardoor viel ik weer terug, diezelfde dag nog.
3. Zaterdag 18 juni, na een hele tijd licht te hebben gegeten, voelde ik me weer iets beter en at ik zoals hier op zaterdag meestal wordt gegeten: meestal brood en soep en dergelijke. Tweemaal tartaar en bruin brood met kipfilet en ik viel diezelfde avond nog terug met het ergste geval van brandend maagzuur dat ik ooit gehad heb, die dagen daarna, tot de dinsdag, was ik gevloerd.
4. Afgelopen maandag voelde ik me weer normaal en at ik weer normaal. Chocoladekoekjes gingen er bijvoorbeeld weer in. Die avond ook prei, aardappelen en een schnitzel. De dinsdag erna voelde ik me weer vreselijk, en daar lijd ik nu nog aan.Ik hoop genoeg specifieke info te hebben gegeven en ik hoop dat u mij behulpzaam advies kan geven.
– Bobby
ReagerenJohn (moderator)
1 juli 2016 om 15:52Ik denk dat je in ieder geval je leef- en eetgewoonten dringen moet gaan aanpassen en je maag de tijd moet geven om te herstellen. Niet nadat het 1 dag goed is gegaan weer terugvallen in de oude gewoonten. Gebruik de omeprazol en en neem licht verteerbare maaltijden en eet 6 x per dag iets.. Vermijd koffie , junkfood en frisdranken. Vooral geen energie drinks !
Al;s het ontlastingsonderzoek is gedaan tijdens het gebruik van Omeprazol, heeft dat totaal geen zin. Dan wordt de Helicobacter namelijk gemaskeerd.
ReagerenAnoniem1 juli 2016 om 16:04Hallo Tandor, bedankt voor het advies. Ik zal het aanhouden.
Het onderzoek was gepleegd voor het gebruik van de omeprazol. Ik had al gelezen dat het gebruik van omeprazol het onderzoek in de weg zou zitten, dus ik heb ermee gewacht totdat ik het monster voor het onderzoek had ingeleverd, wat vorige week dinsdag was.
Ik zal in ieder geval wel lichte maaltijden aanhouden voor in ieder geval deze week, desnoods nog een extra week erbij gooien.
– Bobby
ReagerenJohn (moderator)
1 juli 2016 om 16:18Als er na 2 weken geen verbetering is, vraag dan aan de huisarts een verwijzing naar de MDL arts als je daar nog niet bent geweest.
Reageren