Zoeken Vraag het forum

Gecompliceerde maag/darm klachten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • de Vries

Weet niet meer waar ik starten moet. Wanhoop vooral! Wil graag mijn verhaal kwijt waar het allemaal begon hopen op een andere kijk of een second opinie.

2 jaar geleden kwam ik in de nacht in aanmerking met een ambulance. Geen idee toen wat er gebeurde. Alle signalen leken op een hart stilstand. Verkramping, brand gevoel pijn in de maagstreek. Na wat dagen verder bleef ik erbij dat er wat gebeurde in de maag. Ik kreeg voorafgaand heftig last van maagzuur. Kreeg een maag onderzoek daaruit kwam vezels onderin de maag en wat roodheid. Kreeg pantaprazol en dat hielp de meeste klachten te onderdrukken. Na enige tijd hielpen deze niet meer. Kwam veel op de spoed eisende hulp van combinaties paniek aanvallen en veel pijn op de borst. Ik was er zeker van dat dit te maken had met eten. Kon er alleen geen link opleggen welk soort. Veel onderzoeken werden gedaan. We kwamen steeds op volle darmen terecht(toen nog niet voor mij het probleem) gal lever etc standaard onderzoeken werden verricht. Er kwam steeds maar niks uit dan alleen heel iets maar dat kon niks kwaad. Gal was even genoemd was wat minimaal. Maar verder werd er niks meer gedaan. Arts bleef het maar gooien op psychische. Ging naar een psycholoog kreeg anti depressiva. Lichaam werd rustiger maar de pijnklachten waren nooit helemaal weg. Na begin dit naar, toen kwamen er ineens meer klachten bij. Kon niet meer naar de WC. Kreeg het zonder hulp er niet meer uit. Onwijze pijn na het eten onder de ribben, maagklachten werden erger. Darm onderzoek 2x, 1 via coloscopie en andere via een mri scan met vloeistof. Beide hebben ze het niet volledig kunnen afronden vanwege forse pijnklachten. Wat ik begrepen heb konden ze bij beide onderzoeken niet verder dan eerste deel tot aan de knik. Marker onderzoek etc. Hieruit is gebleken dat alle markers nog in mijn dikke darm zaten. Rechts midden en links. Ernstige vertraging. Er zit een verzakking in de dunne darm deze komt op graad 1 zonder ontlasting en graad 2 met ontlasting. Deze valt in de bekken. Er is een verzakking in de endeldarm ook graad 2 maar deze verdwijnt wanneer mijn endel darm leeg is.

Om mijn klachten even te omschrijven wat ik voel.

Zolang ik niks eet voel ik me goed, geen pijn!!! Zodra ik eet is het binnen het uur raak. Ik kan dan niet meer recht op zitten. Precies tegen beide ribben aan komt er een enorme druk te staan. Buik blaast op tot een grote ballon. Precies op de plek van de maag kan je echt niet drukken zonder dat ik tegen het plafond aan vlieg. Mijn rechte flank doet zeer naarmate de ontlasting zich verspreid. Gassen in mijn buik is echt een no go. Dat doet echt mega veel zeer. Inmiddels krijg ik mijn ontlasting er helemaal niet meer uit. Ontlasting wordt zacht gehouden maar nu moet ik enorm veel kracht met mijn buik zetten wil ik het er überhaupt wat uit krijgen. Na kleine beetjes eten als advies helpt ook echt niet. Ontbijt en lunch zijn acceptabel maar na de dag vordert kan ik geen avond eten meer naar binnen krijgen. Het zit echt te vol!! Soms gepaard met voeding wat ik naar boven voel komen. Overgeven probeer ik te voorkomen. Maar na een half uur of een uur en als ik me dan probeer te bewegen hoef ik echt niet te bukken. Dan nog komt het omhoog.

Ernstige vertraging proberen ze nu te verhelpen met magnesium kauw tabletten. Deze werkt echter alleen op mijn ontlasting maar niet om mijn pijnklachten te verminderen. Ben opgenomen geweest in het ziekenhuis met een klysma. Deze leefde mijn dikke darm direct. Maar ook niet vanzelf. Ik moest echt mee persen. Ik heb 3 liter moeten drinken om het van boven ook leeg te krijgen. Deze ging echt met moeite. Want kreeg het op een gegeven moment gewoon niet meer naar binnen de boel bleef zich opblazen.

Wanhoop is er echt. Kan met normaal kleine beetjes eten mijn dagen gewoon niet meer doorkomen. Omeprazol stoppen is echt een no go. Wanneer ik deze 2 dagen niet heb ingenomen zijn de klachten ondraagbaar. Ik ben 15kg aangekomen. Hoe dan? Ik eet dus amper nog.

De verzakkingen laten helpen, zal iets schelen omdat de doorgang dan weer optimaal wordt. Maar ben zo bang dat dit niet mijn ballon buik en onder de ribben pijn gaat verhelpen. En hoe kan het de dikke darm zijn? Terwijl de klachten eigenlijk al opspelen na een half uur en zeker een uur na maaltijd. Zit het toch niet al in de maag en overgang twaalfvingerige darm? Tuurlijk met een ernstige vertraging raakt alles vol en uiteindelijk ook de maag. Maar dat lijkt me onmogelijk met als ik net alles heb leeg laten halen. Zelfs drinken werkt tegen!!

Ik sta constant op spoed vergaderingen in het ziekenhuis. Snap dat het een gecompliceerde situatie is. Maar na 2 jaar is mijn situatie zo uitgebreid dit was 2 jaar geleden niet. Nu is het pillen hier en daar. Maar mijn ontlasting is goed!!!

Alvast bedankt voor het lezen, hoop dat iemand me kan helpen!!

1 reactie
    Reageren
    Ara

Beste

Ik herken mijn klachten enorm in jouw verhaal. Hoe is het nu met je? Is er iets uitgekomen?

Mvg

Reageren
Reageer op: Gecompliceerde maag/darm klachten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.