- Nickv30 november 2017 om 12:27
Ik heb nu redelijk wat onderzoeken gehad en ben eigenlijk toch wel een beetje radeloos aan het worden. Wellicht dat iemand hier dezelfde klachten heeft gehad of dezelfde klachten heeft.
Als ik wel eens alcohol dronk dan kreeg ik na een paar dagen (meestal dag of 2) wat steken in m’n darmen. Ook alleen als ik zat. Dit was dan een hele felle steek en duurde maar een seconde. Veelal even bewegen en ik had hier geen last meer van.
Nu ben ik afgelopen zomer op vakantie naar Kos geweest. Na 2 weken had ik constant aandrang en een erg wisselend ontlastingspatroon. Van 3 keer per dag naar soms 5 keer en dan weer 1 keer. Veelal bleef de ontlasting ook drijven en was heel erg vet en brijig.. Daarnaast zag ik soms onverteerd voedsel er in zitten en maakte mijn darmen vooral s’avonds en snachts veel geluid. (vooral sla blaadjes of tomaat was te herkennen.) Hiermee naar de huisarts gegaan.
De huisarts gaf aan dat ik of een verstopping had of dat ik last had van geïrriteerd maagslijmvlies door de vakantie (eten en alcohol). Hiervoor kreeg ik ranitidine. Van de ranitidine kreeg ik vervolgens hartkloppingen. Ik mocht toen stoppen met de ranitidine. Die nacht dat ik gestopt was heb ik wakker gelegen van het zuur/oprispingen/bekneld gevoel. De volgende dag weer naar de huisarts geweest en heb ik Omeprazol 20/mg gehad. Dit zou volgens de huisarts het wondermiddel zijn.
Vervolgens een lange periode van slecht inslaap komen en slecht doorslapen. Voor de omeprazol had ik hier geen last van, net zoals ik voor de ranitidine geen maagklachten had. Na 2 weken mocht ik de omeprazol dosis verhogen naar 40mg. De huisarts dacht nog steeds aan gastritis. 3 weken van slecht slapen volgde. Een merkwaardig iets was dat ik na het avondeten honger kreeg alsof ik niks gegeten had.
Ondertussen kreeg ik van de huisarts een ontlastings onderzoek en bloedonderzoek. Hierin werd gezocht naar wormeieren en parasieten. In het bloedonderzoek werd gekeken naar de alvleesklier, lever, schildklier en enkele andere waarde. Alle waarden bleken goed te zijn. Huisarts gaf aan nog door met de Omeprazol. Daarnaast zou ik een afspraak krijgen met de MDL arts. Ik kon gelukkig binnen 2 weken terecht bij de MDL arts. Klachten voorgelegd aan de MDL arts. Deze gaf aan dat ik mocht stoppen met omeprazol en mocht overgaan om pantoprazol vanwege de slaapklachten. Die niet mochten voorkomen op mijn leeftijd (25). De mdl arts dacht aan Reflux, coeliakie of een zweer in de maag of in de twaalfvingerige darm. Een gastroscopie en nieuw bloed en ontlastingsonderzoek werd ingepland. Bij het bloedonderzoek werd ditmaal ook gekeken naar ontstekingswaarden, vitamine, ijzer, magnesium en wederom naar de schildklier, lever en alvleesklier. Bij het ontlastingsonderzoek werd er nu ook gekeken naar de alvleesklier.
Ondertussen overgaan op de pantoprazol en het merkwaardige was ik sliep zowaar een hele nacht door. De resultaten van alle testen waren goed en er waren geen gekke dingen uit de test gekomen. De gastroscopie volgde. Tijdens de gastroscopie kreeg ik al te horen dat alles er goed uitzag. Voor de zekerheid werden er toch nog wat hapjes uit de mag en twaalfvingerige darm genomen, om coeliaki en Helicocopter bacterie uit te sluiten. De uitslag hiervan was ook goed.
Ik mocht vanwege de uitslag stoppen met de pantoprazol en slaap inmiddels weer stukken beter. Vreemde was ik hoefde niet af te bouwen van de huisarts. Paar dagen last van zuur gehad, maar dit heb ik opgelost met gaviscon. M’n ontlasting blijft nu niet meer drijven en is ook minder vet en brijig.
Inmiddels zijn we weer 2 weken verder en heb ik een glucose ademtest gekregen. De uitslag van de glucose ademtest was goed en er was geen bacteriële overgroei. Ik zit nu nog te wachten op de uitslag van de (TFT) ontlastingsonderzoek op parasieten dmv microbiologisch onderzoek.
Het lijkt of m’n onderste linker zwevende rib iets naar voren staat. Er is ook een merkbaar verschil met de rechterkant als ik zit. Volgens de arts geen zwevend rib syndroom omdat het wel pijnlijk was maar ik verging niet van de pijn als ze er op drukte.
Overig:
– Heb voor de vakantie een computerbril gekregen, omdat ik regelmatig aan het einde van de week hoofdpijn kreeg. Bleek dat ik een lichte afwijking had aan m’n rechter oog 0,75 en links 0,25. Sinds de computerbril heb ik constant gesprongen aderen op m’n oogwit. Daarnaast zie ik soms troebel en zie ik soms vlekjes als ik m’n ogen snel beweeg.Klachten:
– Onregelmatige stoelgang (ene dag 3x andere dag 5x andere dag 1x)
– Druk tegen de rechterribboog net onder het middenrif. ( ten hoogte van de maag) in het begin zat het links
– Veel herrie makende darmen vooral s’avonds en s’nachts
– Soms vooral voor het slapen ineens wat misselijk.Overige niet samenhangende klachten met het bovenstaande?
-Linker onderste zwevende rib staat iets naar voren, wat soms irriteert tegen mn buikspier? (onverklaarbaar)
– Mediane halscyste (echo en punctie gehad in het ziekenhuis, was niks ernstigs)Ik heb twee jaar geleden wat stress gehad vanwege m’n studie. Dit uitte zich in spaningshoofdpijn. Net of je een band om je hoofd had. Dit heb ik in deze periode niet gehad.
Excuses voor het lange verhaal maar heb het zo compleet mogelijk geprobeerd te omschrijven. Ik hoop dat jullie wat meer antwoorden hebben. Waar ik vooral met zit is de druk op m’n maag en darmproblemen (valse aandrang en herrie)
De klachten komen veelal overeen met het volgende https://www.dokter.nl/forum/maag-darmen/307410-onverklaarbare-maagdarmklachten-wie-heeft-dezelfde-symptomen/
8 reactiesReagerenNickv30 november 2017 om 12:28De steken van de darmen waren links onder de navel ter hoogte van de riem.
ReagerenNickV30 november 2017 om 12:40Aanvulling op het voorgaande:
Reageren
Heb in al die tijd geen diarree gehad of obstipatie.John (moderator)
30 november 2017 om 13:00Niemand heeft tot nu toe de mogelijkheid geopperd dat je PDS zou kunnen hebben?
Overigens: met een afwijking van 0,75 in zicht heb je gewoon een bril nodig en niet alleen een computerbril.
ReagerenNickV30 november 2017 om 13:52Beste Tandor,
Bedankt voor het snelle antwoord.
Heb de afwijkingen nogmaals nagekeken.
Rechteroog SF 0,75 + Cilinder -0,75
Linkeroog SF 0,25 + Cilinder -0,25De opticien gaf aan dat een computerbril voldoende was. Voor de rest is naar mijn gevoel m’n zicht van dichtbij en veraf goed. Alleen dat soms troebel zien.
Prikkelbare darm is nog niet genoemd. Heb zelf er wel naar gekeken maar heb geen diarree of obstipatie.
Reageren
Wellicht dat PDS bij het volgende consult wordt genoemd.John (moderator)
30 november 2017 om 13:57Ik ben het niet met de opticien eens. Ga gewoon eens voor een gratis meting naar een andere opticien.
Reageren
Je hoeft bij PDS niet perse obstipatie of diarree te hebben.Nickv30 november 2017 om 14:15Beste Tandor,
Ik zal van het weekend nogmaals naar een andere opticien gaan.
5-12 heb ik een telefonisch consult over de uitslag van de TFT parasiet test en hoe verder. Hierbij zal ik gelijk het woordje PDS noemen. Kunnen de ribklachten hier ook door veroorzaakt worden?
Symptomen PDS:
– Zeurende stekende buikpijn. Sinds begin van alle klachten niet meer gehad.
– Afwijkend ontlastingspatroon (obsipatie, diarree, of gemengde type) Hier heb ik dan geen last van
– Gasvorming, winderigheid, een opgeblazen gevoel, een opgezette buik. (gasvorming heb ik dan wel last van)
– Zuurbranden, slikklachten en brok in de keel. Hier heb ik dan geen last van.
ReagerenJohn (moderator)
30 november 2017 om 14:47Of je ribklachten daardoor veroorzaakt kunnen worden kan ik zo helaas ook niet zeggen. Maar eens even afwachten of et iets uit de TFT test komt…
ReagerenCatootje30 november 2017 om 17:18Ik zou eens beginnen met een evenwichtig voedingspatroon. Spaarzaam met snelle suikers. Beter zorgen voor complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Als je lichaam slecht reageert op alcohol en andere zaken kan je die beter laten staan. Vooral ook zorgen voor oplosbare vezels, zoals psyllium en inuline. Gebruik zelf Colon Clean.
Daarnaast kunnen allerlei vitaminen, mineralen, vetzuren aminozuren helpen ondersteunen. Bloedonderzoek zegt niet zo heel veel over tekorten. Op internet ook genoeg te vinden over maagzuurproblemen en natuurlijke remedies. Veelal is er sprake van te weinig maagzuur, waardoor de boel gaat branden. De juiste voeding, gezonde darmflora en bepaalde voedingssupplementen zijn hierbij belangrijk. Maagzuurremmers zorgen voor nog meer tekorten aan allerlei stofjes, waardoor ze het probleem kunnen verergeren.
Reageren