Zoeken Vraag het forum

Ongemakheden borst en sigmoid

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • NR

Hallo,

Ik ben een man van 30 jaar en recent, nu vijf dagen gestopt met roken. Het stoppen met roken komt voort uit een reeks lichamelijke klachten die me al een tijdje bezighouden. Zo heb ik sinds een aantal maanden last van rommelende darmen, met name linksonder ter hoogte van het sigmoid. Op die plek hoor ik veel geluiden en voel ik een zekere gevoeligheid (als ik erop druk. Echter, is de gevoeligheid ook op andere plekken van de dikke darm). Mijn ontlasting is bruin van kleur, maar aan de zachte kant. Na de ontlasting verminderd de klachten meestal weer, wat enigszins geruststellend is.

Een tijd geleden kwam daar ineens een soort spierpijn rond mijn borstbeen en schouderbladen bij. In eerste instantie dacht ik dat het misschien iets met mijn hart te maken had, wat natuurlijk beangstigend was. Maar gelukkig bleek dat niet het geval(huisarts). Ik kon de pijn lokaliseren en als ik op die plek drukte of de spier vasthield, verdween het ongemak. Als ik mijn borstbeen aanspan dan voel ik lichte pijn. Het vreemde is dat het gevoel soms van mijn linkerborst naar mijn rechterborst verplaatst en weer terug.(Wat zou dit kunnen zijn?)

Daarnaast heb ik bij het uitademen soms een piepend geluid, wat me ertoe heeft aangezet om meteen te stoppen met roken. Ik ben met deze klachten naar de huisarts gegaan. Die heeft naar mijn longen geluisterd en mijn buik onderzocht. Volgens de HA zijn de klachten het gevolg van stress en paniek, en niet iets ernstigs. Er zijn geen verdere onderzoeken gedaan, zoals bloedonderzoek of ontlastingsonderzoek, de huisarts vond dit niet nodig gezien de vermoedelijke oorzaak.

De diagnose ‘paniekaanval’ klinkt op zich niet onlogisch. Ik heb de afgelopen tijd veel stress ervaren, vooral op het werk (werkdruk). Twee collega’s hebben hun partner verloren aan kanker, ik een neef aan kanker en mijn moeder kreeg ook nog eens de diagnose huidkanker (in een periode van 3 maanden). Gelukkig is zij onlangs schoon verklaard, wat natuurlijk een enorme opluchting is na een intense behandeltraject. Maar al met al is het begrijpelijk dat dit alles invloed op mijn lichaam heeft gehad.

Toch blijft de twijfel knagen. Moet ik me zorgen maken? Is het écht alleen stress of paniek? Of zou er toch iets lichamelijks aan de hand kunnen zijn? Het heeft echt invloed op mijn dagelijkse leven. Mijn eigen gezinnetje vindt het niet leuk dat ik me niet zo fit voel de afgelopen maanden. Helaas, vinden mijn familieleden dat ik mij aanstel. Voorheen nooit echt ziek geweest. Dus dit is een hele verandering!

Ik ben benieuwd wat jullie vinden…

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Stress, angst, spanningen kunnen dit soort klachten wel veroorzaken. En dan daarbij nog ontwenningsverschijnselen van roken.
    Doe om te beginnen eens onderstaande test, al is het maar om het te kunnen uitsluiten

https://www.dokter.nl/hyperventilatietest/

Reageren
    NR

Hallo John,

Bedankt voor je snelle reactie!

Score 52… dus ja! Ik merk echter niet dat ik raar adem? Kan dit opeens in een korte tijd ontstaan?
    Wat moet ik hiermee doen?

Reageren
    John (moderator)

Als je het zelf merkt aan de ademhaling dan zijn het aanvallen van hyperventilatie, maar er is ook een chronische vorm. En aangezien je de klachten toch al langer hebt, kan dat dus aan de orde zijn. Van de ademhaling merk je dan niets. Je hebt de afgelopen tijd veel stress gehad met verschillende oorzaken. Het zijn dan wel geen ernstige aandoeningen zoals de huisarts aangaf, maar dat maakt het niet minder vervelend en beangstigend. En voor alle duidelijkheid: met aanstellen heeft dat dus echt niets te maken. De klachten zijn er wel degelijk. Voor sommige mensen is dat moeilijk te begrijpen totdat ze dat zelf een keer meemaken, dan is Leiden in last. Niks van aantrekken dus.
    Ik zou je willen aanraden om naar een fysiotherapeut te gaan voor ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen. Dat is dan voor de hyperventilatie. En omdat er toch een reeks emotionele gebeurtenissen zijn geweest is het wellicht goed om eens met een psycholoog te praten. Ik vraag me af of je niet tegen een burn out aanzit. Onderstaand 2 links.
    de eerste is een link met de meest voorkomende klachten bij stress en hyperventilatie,
    de tweede link is een burn out test. Doe die test al is het maar om het te kunnen uitsluiten

https://www.zorgprofessionaljohn.com/klachten-bij-hyperventilatie-en-angsten/

https://www.psyned.nl/zelftest/burnout-test/

Reageren
    NR

De huisarts gaf aan dat ik geen burnout heb. Ook de test gedaan, geen burnout wel kans op een burnout. Ik heb momenteel 3 weken vakantie om uit te rusten. Echter, merk ik dat ik nu geen afleiding meer heb (werk) en ik dus pieker over mij klachten. Werkt niet echt mee haha…

Fijn om te horen dat ik daar niks van moet aantrekken. Het is lastig uit te leggen aan naasten wat ik voel!

Ik ga je advies opvolgen om een afspraak te maken met een fysiotherapeut. Zitten daar nog verschillen in welke fysiotherapeut ik zou moeten raadplegen?

Reageren
    Suus

Een psychosomatisch fysiotherapeut heeft vaak het meeste gevoel met vage lichamelijke klachten veroorzaakt door hypervantilatie

Reageren
Reageer op: Ongemakheden borst en sigmoid

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

2 min leestijd

Nieuwe website Dokter.nl komt eraan (week 24)

4 min leestijd

Eczeem en hooikoorts: waarom ze zo vaak hand in hand gaan

4 min leestijd

Hooikoorts en immunotherapie: wanneer is het een optie?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.