Beste,
Ik ben inmiddels 21 jaar oud. Medio oktober 2020 begon ik met het verkrijgen van refluxklahten. Voornamelijk zure oprispingen. Ik heb dit vooral gehad na het te veel eten en vervolgens iets actief ging doen, denk bijv aan hardlopen. Dit heeft zich voortgezet tot en met mei 2021. Daarna werd het erger. Na mijn eindexamens (begin juni) kreeg ik hypochondrie. Dit veroorzaakte hoogstwaarschijnlijk stress, waardoor ik een globus gevoel in mijn keel ervaarde. Hierdoor heb ik een eetstoornis ontwikkeld waarbij ik mijn refluxklahten enigszins zelf opwekte, mede ook omdat ik destijds dacht dat ik hiermee mijn globusklachten kon verhelpen. Het tweede scenario heeft zich voortgezet tot, ik schat, medio november, waarna ik gelukkig weer 'normaal' werd. Tot een week geleden heb ik dit verleden achter mij gelaten, maar de afgelopen week heb ik 'nachtmerries' over wat ik destijds heb gedaan. Ik vraag mij dan ook bewust af of ik niet (blijvende) schade heb opgelopen door deze acties.
Mijn inschatting is dat als ik dit verhaal aan de dokter vertel hij mij hoogstwaarschijnlijk voor gek verklaard en mij gerust stelt dat er niets aan de hand is en ik evt een verwijzing naar de psycholoog zou verkrijgen, die mij zou helpen om deze ervaringen een plaatsje te geven.
Als ik daarentegen op het internet kijk, zie ik dat er ook private aanbieders zijn van gastroscopische onderzoeken. Ik denk pers. dat indien ik een dergelijk onderzoek uitvoer en eruit komt dat er (n)iets aan de hand is, dat ik mij meer geruststellend zou voelen.
Wat denkt u? Maak ik mij teveel zorgen over iets wat waarschijnlijk niet heeft plaatsgevonden (bijv chronische ontsteking van de slokdarm / barett slokdarm), of zijn mijn 'angsten' reëel? Kan ik het het best met de dokter overleggen? Of beter direct een gastroscopisch onderzoek doen via een private aanbieders?
Ik hoor het graag van evt lotgenoten. Alvast bedankt
Waar in Nederland kan jij een gastroscopie laten uitvoeren? Volgens mij nergens zonder verwijzing of heb je het over uitwijken naar het buitenland? Begin met naar de huisarts gaan, doe je verhaal en kijk wat er gebeurd. Je kunt altijd nog naar privé kliniek. Ik doe zelf ook veel trouwens, schiet tenminste op alleen je krijgt de rekening 🙂
Ik zou zeker niet zomaar zonder medische reden dergelijke onderzoeken uit laten voeren, als die al ergens uitgevoerd zouden kunnen worden zonder verwijzing.
Waarom zou je onnodig het risico willen lopen juist door zo'n onderzoek klachten te krijgen?
Het is niet voor niets dat een arts ze alleen met een reden uitvoert.
Bespreek het met je huisarts, een verwijzing naar een psycholoog is helemaal geen raar idee als je zelf al aangeeft last van hypochondrie te hebben.
Hypochondrie is ook een ziekte en heeft niks met " voor gek verklaard worden" te maken. Het kan ook goed behandeld worden.
Alleen niet met onnodige onderzoeken, maar door een psycholoog of psychiater.
Bedankt voor de reactie beiden. Ik denk dat het inderdaad het beste is om dit met de huisarts te bespreken. Hij kan dan immers inschatten of mijn zorgen terecht zijn (want het was naar mijn mening wel echt een langdurige periode met veel reflux/oprispingen) of niet en indien dit niet het geval is, dan is denk ik een bezoek aan de psycholoog geen slecht idee.