- Anoniem6 december 2013 om 15:19
Hallo,
Afgelopen dinsdag begon het probleem (merkbaar ten minste). Die dinsdag heb ik een aantal overgegeven met behoorlijk wat bloed erbij en had ik de hele dag last van enorme krampen in mijn maag. Ik was diezelfde dag bij de dokter geweest die me daar protonpompremmers mee gaf en ze gingen onderzoeken of ik last had van de Helicobacter Pylori.
De medicijnen leken te helpen, tot gisteren. Vanaf gisteren is mijn maag hard, bobbelig en opgezwollen. Ik kon gisteren niet meer rechtop zitten door de pijn in mijn maag en mijn rug en mijn spijkerbroek heb ik gelijk omgeruild voor een wijde pyjamabroek.
Omdat het heel vreemd aan voelde ben ik vandaag weer bij de dokter geweest, na de hele dag last te hebben gehad van mijn maag, diarree en duizeligheid. In ieder geval had hij verwacht dat de medicijnen beter aan zouden slaan en dat het ook echt zou gaan om het maagzuur en niet om een opgeblazen gevoel zoals het nu is.
Hij dacht aan een virus infectie zoals buikgriep, maar nu is de vraag waar het bloed vandaan komt. Vanuit de maag sloot hij uit omdat het dan ook via mijn ontlasting eruit zou moeten komen als zijnde pikzwart en daar heb ik geen last van gehad.
Hij dacht dus aan een kleine bloeding in de slokdarm. Hoewel ik daar totaal geen last van had, maar nu ik weer thuis ben realiseer ik me dat ik wel vaker last heb met slikken. Nou weet ik niet of dit er mee te maken heeft.
In ieder geval hij heeft me een endoscopie aangeraden om me gerust te stellen, maar ik wil dan wel onder verdoving omdat mijn kokhalsreflex nogal sterk is. Maar ik vraag me nu al af of zon endoscopie eigenlijk wel nodig is. Of zal ik het voor de zekerheid toch maar doen?
In ieder geval iemand die deze ‘symptomen’ herkent?
Kunnen bloedingen in de slokdarm überhaupt kwaad?
Oh ik ben trouwens 21 jaar, daarom verwacht de dokter sowieso geen echte problemen.
Bedankt voor het lezen in ieder geval!
Sanne
9 reactiesReagerenTandor16 december 2013 om 19:09Als er bloed mee wordt overgegeven is dat nooit goed. Het kan vanuit de slokdarm of dus je maag komen. als er bloed is, is er dus ook een wond. Dan bestaat in ieder geval altijd het risico van infectie. De vraag is natuurlijk alleen waar de wond zit. Ik acht een maagzweer o.i.d. nog niet onmogelijk.
Reageren
Ik vind alleen de keuze voor een endoscopie vreemd. Ik had eerder aan een gastroscopie gedacht waarbij dus de slokdarm, de maag en het eerste deel van de dunne darm wordt onderzocht.Anoniem6 december 2013 om 19:26Oke nu ben ik in de war, want daar had de dokter het over om te onderzoeken maar hij zei wel endoscopie. Dus wat is dan het verschil?
ReagerenAnoniem6 december 2013 om 19:28Hij zei ook dat als het een maagzweer o.i.d. zou zijn, dat ik zwarte ontlasting zou moeten hebben (wat ik niet heb). Maar is dat per se een van de symptomen?
ReagerenTandor16 december 2013 om 20:14Excuus. Ik heb voor de verwarring gezorgd. Bij endoscopie denk je eigenlijk meteen aan een onderzoek van je endeldarm en dikke darm. Maar een endoscopie kan dus ook een gastroscopie zijn. Dus dat gaat dan goed komen.
Reageren
Ouder bloed (zwart) inde ontlasting hoeft niet altijd voor te komen.
Pijn in de maagstreek staat bij een maagzweer voorop. Andere veelvoorkomende klachten zijn:
– Misselijkheid
– Braken
– Weinig eetlust
– Maagbloeding. Soms kan een maagzweer een bloeding veroorzaken. Meestal is dat te herkennen aan een zwarte, teerachtige ontlasting [b]of[/b] aan het braken van bloed.
– Soms ook rugklachtenAnoniem6 december 2013 om 20:57Hmm oke. Bedankt voor je bericht. Aan deze informatie heb ik meer dan wat ik van de dokter te horen heb gekregen. Hoewel hij overigens helemaal niets heeft gezegd over de mogelijkheid van een maagzweer.
Nouja maar gewoon afwachten op de oproep denk ik dan..
ReagerenTandor16 december 2013 om 21:04Het is in ieder geval goed dat het wordt onderzocht.
Laat even weten als je bent geweest.Succes en beterschap.
ReagerenAnoniem7 december 2013 om 08:14Anoniem11 december 2013 om 16:13Ik zou het laten weten als ik het onderzoek achter de rug zou hebben.
Nou dat is dus vandaag gebeurd. Ze konden niets vinden, behalve dat het klepje tussen de slokdarm en maag niet goed sluit (geen idee wat dat nou precies in houdt).
Hij vond het wel vreemd dat ik zo veel bloed heb gebraakt en dat 3 keer. Omdat als het een breukje of zo was, het echt maar een heel klein beetje bloed zou moeten zijn. Hij dacht overigens niet dat het door stress o.i.d. kwam.
Mocht het nog eens gebeuren, dan moet ik terug voor verder (uitgebreider) onderzoek. Hij ging er voor nu van uit dat het een eenmalige gebeurtenis was.
ReagerenTandor111 december 2013 om 18:49Laten we dan hopen dat het inderdaad een eenmalige gebeurtenis was.
[quote]behalve dat het klepje tussen de slokdarm en maag niet goed sluit[/quote] Als dit klepje (de maagportier = een sluitspier) niet goed sluit kan het zijn dat er makkelijk maagzuur vanuit je maag de slokdarm in kan. Reflux genaamd.
Reageren