- Sofie Van Holle/klinisch diëtist8 november 2025 om 17:25
Dag iedereen,
Ik wil graag reageren op alle posts op dit forum. Ikzelf ben klinisch diëtist maag-darmaandoeningen en kamp zelf al jaren met Helicobacter Pylori bacterie. Reeds 10 jaar ben ik drager van deze bacterie en na een zeer stressvolle periode is deze beginnen de bovenhand nemen. Met gastritis tot gevolg en ja, de kuur met 2 soorten antibiotica en een maagzuurremmer(Amoxillicine, Claritromycine en Pantoprazole). De kuur was voor mij persoonlijk vreselijk! Verdoofde ledematen, zeer moe, duizelig, opgejaagd gevoel en hartkloppingen,..Ik begeleid ook regelmatig patiënten met blijvende maag-darmklachten ten gevolge van deze behandeling. Voor alle duidelijkheid, bij sommige mensen moet de bacterie behandeld worden, want heeft ze ernstige schade aangericht aan het maagepitheel. Bij andere mensen is de kuur erger dan de kwaal. Dan spreken we van een asymptomatische drager waarbij de gastheer in harmonie samenleeft met de bacterie. Het is altijd goed om dit duidelijk te krijgen bij arts of de behandeling echt nodig is? Zo ja, dan wil ik mensen graag helpen met een aantal leefstijl adviezen tijdens en na de kuur. Tijdens; neem probiotica 2 u na de antibiotica inname om het microbioom op pijl te houden/drink voldoende water tegen uitdroging omwille van diarree/ eet vetarm en kleine porties omwille van het feit dat je amper maagzuur aanmaakt door de maagzuur remmer/ eet even geen vlees( is heftig om te verteren zonder maagzuur).Na kuur: bouw de maagzuur remmers geleidelijk af omwille van rebound klachten/ blijf alle bovenstaande voedingsadviezen opvolgen gedurende enkele maanden/ blijf dagelijks probiotica innemen en L-Glutamine om de maag-en darmwand te helpen herstellen. Eet regelmatig broccoli kiemen( Sulforafaan) ter bestrijding van Helicobacter Pylori. Ik hoop dat ik mensen kan helpen hiermee! Geef je lichaam tijd om van deze zware kuur te herstellen en durf vragen te stellen aan artsen. Is de kuur noodzakelijk bij mij?Carola30 december 2025 om 12:47Ik hoop dat er iemand hier is die mij even kan helpen. Ik ben namelijk ten einde raad. Ip 21/10 kreeg ik de diagnose ook pylori.. Ik kreeg clarytromicidre, metradinazol en esomeprazol gedurende 10 dagen. Esomeprazol nog 4 weken langer. Op 1/11 was mijn laatse antibiotica 25/11 mijn laatste esomeprazol. Antibiotica was niet fijn maar ik kwam er redelijk door heen. 1 dag diarree en dat was het. Op 11/12 nieuwe ontlastingtest gelukkig negatief ..a.ik neem aan dat dit betrouwbaar is? maar nu zitten we al op eind december en ik heb nog steeds kkachten. Brokgevoel in keel, misselijk bij vlagen, maagzuur ..gebruik niks meer op gaviscon na soms op advies van arts. Eten in kleine beetjes. De ene keer beter dan de andere Huusarts zegt dit heeft tijd nodig maar helot ook niet dat ik ziekteangst heb en dat het allemaal zo lang duurt. Is dit normaal? Ik ben de afgelopen tijd ook zo een 6 kilo afgevallen in 2,5 maand. Nou kan ik dat wrl gebruiken maar had ik niet nu weer aan moeten komen? Is er iemand die mij advies kan geven hoe lang dit kan duren nog. Ik xit al op werk 10 na stoppen antibiotica. Arts bibd een gastroscopue niet nodig. Normale ontladting. Gern koorts. Geen overgeven. Reacties zijn zeer welkom!!
ReagerenSofie Van Holle/Klinisch diëtist31 december 2025 om 13:14Dag Carola,
Ik schreef reeds eerder op dit forum omtrent Helicobacter Pylori. Ik verneem in je bericht dat je aan week 10 zit na eradicatie therapie. De literatuur beschrijft ruim 8 tot 12 weken kans op rebound zuursecretie en de daarbijbehorende klachten zoals reflux, misselijkheid en brok gevoel in keel/ slokdarm. Dit zijn zeer lastige maar vaak normale klachten na dergelijke kuren. De maagzuur productie werd namelijk stil gelegd door de maagzuur remmers die je innam. Bij het stoppen van deze middelen zullen de maagwandcellen in overdrive gaan vervolgens. Dit verklaart jouw klachten momenteel. Dit proces dient zich te stabiliseren naarmate te tijd vordert. De maag moet terug een nieuw evenwicht vinden en dat vraagt tijd. Het enige wat je momenteel kan doen zijn de reeds eerder gegeven voedingsadviezen volgen die ik gaf op dit forum( zie voorlaatste berichtje op p 9). Het drinken van kleine beetjes alkalisch water kan bij sommige patiënten ook helpend zijn, dit om de ph van de maag iets te verhogen en de reflux te verminderen. Ook is het belangrijk om koffie, alcohol, chocola en “zuur smakende “voeding zoals kiwi, citroensap te vermijden. Deze kunnen zorgen voor juist extra zuursecretie en dat wil je nu echt vermijden. Ik hoop dat je het geduld kan opbrengen, want dit is idd zeer lastig! Fijne feestdagen alvast! Sofie
ReagerenCarola31 december 2025 om 13:22Hallo Sofie
Ik heb inderdaad je bericht hierover gelezen en ga ik mee aan de slag. Hartelijk dank voor je antwoord. Dit doet me goed en geeft geruststelling. Heel erg bedankt!!!
Jij ook een fijne jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2026!
Groetjes Carola.
ReagerenSofie Van Holle/Klinisch diëtist31 december 2025 om 13:37Dag Carola,
Graag gedaan! Ik hoop van harte dat er snel verbetering is van je klachten! Het gewicht verlies lijkt me trouwens normaal op basis van je gegevens, doordat je een veel lagere energie intake hebt dan wanneer je normaal kon eten vroeger. Dit gewicht zal langzaam aan terug op punt komen naarmate je terug normale eetlust hebt. Er zijn geen alarm symptomen (normale stoelgang, niet overgeven, geen koorts) beschreef je, dus maak je geen zorgen!
Groetjes,
Sofie Van Holle/ Klinisch diëtist
Reageren
http://www.voedingstherapeut.beAnnie11 januari 2026 om 17:12Beste.., de kwaal is dusdanig erg, dat je er een maagzweer aan ver kunt houden en op de lange termijn zelfs maagkanker. Dus … ik zou toch eens samen met je huisarts kijken voor een andere antibiotica kuur. Dat heeft mijn huisarts namelijk ook gedaan. Ik zit er nu midden in, en idd het valt niet mee, maar het niet behandelen is voor mij geen optie. Het is ff doorzetten… Sterkte verder. Ik hoop dat je er iets aan hebt?
ReagerenCarola11 januari 2026 om 18:16Hallo Annie
Bedankt voor je reactie. Ik wil alleen zeggen mijn ontladtingtest is op de juiiste tijd afgenomen en deze was negatief dus een nieuwe antibiotica kuur heeft geen zin. Mijn huisarts gaf aan alles valt of staat met mijn voeding dus ik moet dat in de gaten houd3n. Verder heb ik geen koorts, geef niet over en normale ontlasting.
ReagerenFred17 januari 2026 om 15:16Hoi, bij mij is de bacterie ook ontdekt. Ik ging met klachten met misselijkheid, maagzuur ( hongergevoel continu) en pijn op de borst( heb had ik al jaren) naar de huisarts. Deze liet een ontlasting test doen en daar werd de heliobacter gezien. Schreef de AB kuur voor.
Ik heb de kuur met Esomeprazol en clariteoycine en amoxicilline. Ben nu na de AB kuur bezig met de maagzuurremmer, moet nog twee weken. Had net als de meesten continue gevoel van lichte misselijkheid en licht maagzuur achtig gevoel dat lijkt op een constant honger gevoel , zo kan ik het alleen omschrijven , maar ook pijn op de borst met soms uitstraling naar schouder arm wat veel lijkt op hartklachten. Deze zijn naar de AB kuur verergerd.
Deze op hartklachten lijkende klachten had ik al heel lang en heb ook de onderzoeken gehad naar het hart zonder echt resultaat behalve last van soms hartoverslagen.
Wellicht omdat de bacterie waarschijnlijk al heel je leven in he maag zit heeft deze meer invloed dan je denkt. De AB kuur is zwaar en kan denk ik veel meer invloed en langer tot gevolgen leiden dan wordt verteld. Ik heb nu nog steeds vervelende op hartklachten lijkende klachten ( pijn op de borst, schouder , arm) die niet continue maar wel vaak aanwezig zijn. Liggen verergert de klachten.
Dit leidt tot angst en dan gaat je psyche tegenwerken en ook dat nog verergert de klachten. Maagzuurremmers kunnen deze klachten veroorzaken heb ik gelezen en ook wat ik nog heb misselijkheid en lichte maagpijn. Eigenlijk de klachten waar alles mee begon zijn er nog steeds maw nu is nog niets veranderd. Misschien moet het langer duren het herstel maar je gedachten slaan op hol en dat werkt averechts. Maandag heb ik een afspraak bij de huisarts ( moet na twee weken na de AB kuur) om de situatie te bespreken. Al met al zeer zeer vermoeiend proces. Als er meer lui met ook op hartklachten lijkende klachten zijn dan hoor ik dat graag??!
ReagerenClaudia21 januari 2026 om 23:39Goedeavond allemaal,
Hierbij wil ik ook graag mijn verhaal vertellen.
Reageren
3 jr geleden begonnen bij mij de klachten vage pijn in bovenbuik, pijn achter het borstbeen met uitstralingspijn naar mijn flank en rug, koliek aanvallen/ pijn aanvallen met name snachts.
Na veelvuldige opname op de 1e hulp (3x) zonder resultaat.Werd ik eindelijk doorverwezen.In okt ‘23 kreeg ik een echo van de bovenbuik en daaruit kwam dat ik galstenen en een ontstoken galblaas had. Deze is in dec 23 verwijderd. Tijdens het verwijderen is de galblaas helaas gespongen met als gevolg dat mijn hele buikholte schoon gemaakt moest worden. Het herstel ging aardig en ik deed weer mijn dingetje..
Ergens midden 24 kreeg ik weer dezelfde pijn en dacht hoe kan dat nu mijn galblaas is er al uit.
Ik ging van de omeprazol naar de 80 mg pantoprazol. Dit gaf in eerste instantie wel verlichting het ging een tijdje goed.
Eind mei 25 zat ik in het vliegtuig terug van vakantie toen ik dubbel klapte van de pijn. Ik wist niet waar ik het zoeken moest de pijn kwam met koliek aanvallen. Lang verhaal kort ik belande die dag op de spoedeisende hulp. Daar werd na een ct scan duidelijk dat ik een perforatie van maag,dunne darm en twaalfvingerige darm had. Gevolg spoed operatie om alles schoon te maken en te dichten. Ik lag 5 dg in het ziekenhuis en toen is er bij mij ook de helicobacter pylori vastgesteld. Net als de meeste hier werd ik behandeld met de triple kuur.. doodziek werd ik ervan maar ik heb hem afgemaakt. De hbp werd bij mij vastgesteld via bloedonderzoek.
Na de kuur moest ik een ontlastings onderzoek doen en ik zou schoon zijn van hbp.
Echter in aug/ sept ‘25 weer klachten, over gegaan op esomaprazol ook 80 mg dit werkte niet.
Op 14/1 van dit jr een gastroscopie gehad waar uit blijkt dat ik een maagzweer heb op de plek waar de perforatie in mijn maag zat. Tevens zijn er biopten genomen waarvan ik morgen de uitslag krijg…
Ben benieuwd of ik wederom besmet ben met de hbp en wat ze er nu aan gaan doen.Claudia21 januari 2026 om 23:44Hoi Fred,
Ik herken die klachten wel.
Reageren
Ik heb dit in mei 25 gehad met als gevolg een spoedoperatie. Er werden bij mij meerdere perforaties van maag/ datme gevonden. Toen is ook bij mij de besmetting met helicobacter vastgesteld.
Echter bleef ik na de teiple kuur last houden. 14/1 heb ik een gastroscopie gehad en daaruit bleek al dat er weer een maagzweer zit op de plek van een van de perforaties. Tevens zijn er biopten genomen om wederom te kunnen vaststellen of ik nu weer besmet ben met de bacterie..Dd28 januari 2026 om 19:07Goedenavond, ik wil even wat doorgeven ik loop al maanden te klungelen met me maag rug spierpijn door mijn lichaam hele erge spierpijn steken in me rug misselijkheid ,en vooral als ik midden boven in me buik druk net iets meer naar rechts onder de borstkast echt hele raare inwendige pijn .nu heb ik mijn ontlasting in moeten leveren kreeg vandaag bericht dat ik het helicobacter pylori heb zijn dit symtomen die hierbij horen .
Ik dacht eerst iets met me lever of gal en moet daar 2 feb ook voor naar zieken huis voor een echo ik ben zelf best een hypochonder kan iemand mij een beetje gerust stellen of duidelijkheid geven .Gr dd
ReagerenM8eld30 januari 2026 om 23:01vandaag gehoord dat ik ook deze maag bacterie heb:
Reageren
Mijn klachten zijn minder heftig dan wat ik hier lees: licht zeurende maag na eten, meer boertjes laten en ben wat korrelig in mijn darmen. Wel in de nacht soms wakker worden van maagzuur maar niet vaak. Ik val niet af, ben ook niet misselijk, ontlasting dagelijks maar vaak juist obstipatie en dat zag ik altijd als iets wat bij mij hoorde….kleur ontlasting eigenlijk gewoon.
Toch was die zeurende maag en het niet veel kunnen eten de reden dat ik naar de huisarts ben gegaan vorige week. Zij gaf direct aan dat ik test ontlasting moest doen om dit evt uit te sluiten. Voor mij was het best een verassing.
Wat ik wel heb, en daarmee kom ik bij Fred: ook ik heb al veel langer uitstraling naar mijn linkerschouder,arm en borst… Ook ik heb onderzoek gehad met hartfilmpje etc…niets aan de hand. Dus ik weet niet of dat nu toeval is dat Fred dit ook heeft?
Wat bij mij een probleem gaat worden is dat ik voor bepaalde antibiotica extreem allergisch ben waaronder Amoxicilline…ik ben 9 jaar geleden met een anafylactische shock op de intensive care beland als reactie op een andere penicilline en heb daarna en zit nu juist in allerlei onderzoeken om te bekijken wat ik wel/ niet mag hebben. Het is dus een stom toeval dat ik nu ik in deze onderzoeken zit,ik te horen krijg dat ik deze bacterie heb waarvoor ik behandeld moet gaan worden…. Dat is dus ook de reden dat ik nu nog niet begonnen ben met AB kuren en maag beschermers…eerst zal de MDL arts moeten schakelen met de allergoloog… Ik ben best geschrokken van alle bijwerkingen waarover ik hier lees. Ik vraag me ook oprecht af hoe dit verder moet?Maartje27 februari 2026 om 20:05Hallo allemaal,
Reageren
Ook ik heb de Helicobacter gehad. Na mijn darmoperatie bleef ik misselijk. Na 1 maand na de operatie naar mijn huisarts. Het zat volgens haar tussen mijn oren die misselijkheid.
Het werd steeds erger en ondertussen sliep ik ongeveer zittend, want hoe meer ik ging liggen hoe misselijker ik werd. Ik viel steeds meer af. Weer terug naar huisarts, maar geen actie! Ik voelde me echt ziek. Op een gegeven moment naar de spoedpost. Ook daar weer weg gestuurd. Kwam mijn chirurg tegen, die heeft me doorverwezen naar internist. En ja hoor: helicobactet positief. Direct kuur gehad. Ging iets beter, maar na 6 weken weer steeds misselijker. Opnieuw getest en weer positief! Nu langere kuur en met zwaardere antibiotica en twee weken. Ik kreeg overal pijn. Daarna na 6 weken opnieuw getest. Negatief! Ik heb me zeker nog een jaar slecht gevoeld met misselijkheid en maagzuur. Nu gaat het eindelijk beter. Wat een verschrikkelijke bacterie! Ik hoop het nooit meer mee te maken. Dus herstel kan best lang duren.Anoniem5 april 2026 om 23:41Hallo,
Ik zou bijenpollen met puur honing nemen. 1 theelepel honing en 1 theelepel bijenpollen samen mengen in de ochtend op lege maag nemen en voor het slapen ook. Maar je moet wel weten dat je niet allergisch bent voor bijenpollen en honing.
Voor diegene die corona hebben gehad probeer propolis in capsules of propolis poeder met honing mengen. Deze ie echt sterk de poeder variant. Ik zou kwart van theelepel met 1 koffie lepel gebruiken ook in de ochtend op lege maag en voor het slapen. Ook zeker weten dat je niet allergisch voor bent.
Als het goed is na paar dagen zou je voelen dat het iets beter gaat.
Als de medicijnen niet aanslaan dan zou ik dit wel proberen. Het is proberen waard.
ReagerenSabine7 mei 2026 om 15:41Heej Dante,
Deze post is er dan wel 1 van 2023, heb hem met veel interesse gelezen wegens ook heel veel maaglast, brandend maagzuur, krop in de keel, soms hoofdpijn, uitstraling naar rug, aanstaande dinsdag heb ik gastroscopie zonder roes.
This sucks, je functioneert echt niet met zo’n lichamelijke klachten.
Dus vroeg me af hoe het nu met je gaat en ook met de anderen hier.
Warme groet,
Sabine
Reageren