Zoeken Vraag het forum

ervaring met helicobacter pylori (maagbacterie)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Aaron

Ik ben omdat ik zo ziek ben naar de spoed in het ziekenhuis geweest en toen naar de mdl arts gestuurd.
    Die hebben bij een Gastroscopie een biiopt genomen om te kijken naar het een en ander en dan kijken ze tegelijk ook naar de helio b. Ik was in afwachting van een ontlasting test al een week gestopt met de maagbeschermers. Esomeprazol 40 mg 1 maal per dag.
    Ik begreepn in eerste instantie dat dat bij een biopt niet uitmaakt of je wel of niet aan de maagbeschermers zit. En ze vroegen hier ook niet naar.
    Maar nu lees ik op het internet dat je eigenlijk 2 weken gestopt moet zijn. Niet 1 week.

Zal de uitslag nu nog betrouwbaar zijn? Ik kreeg pantrazol mee van het ziekenhuis omdat ik zoveel last van mijn heb. Die ben ik gelijk gaan slikken maar nu ga ik heel erg twijfelen. Ik had eigenlijk een ontlasting test over een kleine week maar die zal nu ook niet meer betrouwbaar zijn lijkt me.
    Ik heb intussen twee keer 40 mg pantaprazol geslikt.

Ik raak nu een beetje in paniek gezien afgelopen week echt verschrikkelijk vervelend was.
    Zal die biopt wel betrouwbaar zijn? En zonee heb ik mijn kans met de ontlasting test dan ook verknald?

John (moderator)

De algemene regel is, dat voor een onderzoek naar de helicobacter pelory zowel bij een gastroscopie alsook een ontlastingsonderzoek, 2 weken van tevoren gestopt moet moet worden met middelen zoals Omeprazol. Maar de onderzoeksmethoden verbeteren ook steeds. Het zou dus kunnen dat 1 week ook voldoende is. Maar dat moet je dan met je arts bespreken

Reageren
    Aaron

Ik ga dat doen, bedankt!

Reageren
    Hans

Beste Astrid,
    Hoe gaat het nu met u? Ik heb dezelfde klachten. Bacterie opgelopen. Kuur gehad maar nog steeds klachten. Ik moet in aug voor onderzoek in ziekhuis. Heb er nu dagelijks last van. Daarom twijfel ik erg of ik de bacterie nog heb. Maar een tweede test was ook goed.
    Vroeg me af of u nog klachten ervaart?

Vriendelijke groet
    Hans

Reageren
    Tom

Ik had de helicobacter maar had echt steken in de maag en veel rugpijn (steken tussen de schouderbladen) 2 maanden lang… erna huisarts en kreeg antibiotica nu zijn we weken verder maar de steken zijn niet minder geworden, ben ik de enige wie last van z’n rug heeft? Lees op internet dat helicobacter bacterie ook kan uitstralen naar de rug maar hoor niemand anders hier erover

Reageren
    Mel

Hey, hier ook HBP bacterie. Nu nog 1 week maagbeschermers slikken, dan 2 weken stoppen en opnieuw testen. Het rare is dat ik “vage” maagklachten had, en was afgevallen, maar géén pijn! Gestest; positief. Nu heb ik dus die kuur al 3 weken af, en heb nu meer pijn en klachten dan voor de kuur. Vooral dat gevoel dat je honger krijgt en je maag gaat knorren, maar hij knort niet verder, dus dan moet ik m’n buik ff uitzetten en dan knort die wel verder. Buikpijn van de honger, maar als je dan gaat eten, buikpijn van het eten. Droge keel en erg dorst, drink voor m’n leven. Ontlasting is gemeleerd (marmer?) van kleur, donker (bruin) en licht, en hele andere substantie dan ik gewend ben. Erg duizelig en zware benen. Nouja nog 3 weken afwachten en dan kijken of het weg is.. Kan het zijn dat mijn kinderen en man deze bacterie nu ook hebben doordat ik het heb? Want zij hebben nergens last van, maar je kan het ongemerkt wel bij je dragen. Mijn zoontje (1 jaar) heeft een darmziekte en dan vind ik dat wel een eng idee. Groetjes,

Reageren
    Alias *

Wat ben ik blij op deze site terecht te zijn gekomen en jullie ervaringen te hebben doorlezen. Alhoewel het allemaal geen leuk nieuws is, verklaart het wel heel veel voor onze situatie. Ikzelf ben besmet geraakt met de bacterie via mijn zoon. Ikzelf heb de kuur al een tijdje afgerond en geen klachten meer, maar met mijn zoon gaat het nog steeds niet zo goed.
    Mijn zoon van 15 voelt zich eigenlijk al sinds januari niet zo goed. Iedere keer als hij naar toilet ging was het buikloop. De huisarts nam meerdere stoelgang stalen af om een bacterie op te sporen maar een positief resultaat bleef uit. Ondertussen waren we maart/april al voorbij en bleeft hij zich ziek voelen met enorme buikpijn. Weer naar de huisarts, opnieuw stoelgang binnenbrengen … totdat we het zelf wel genoeg vonden en vroegen voor een bloedafname. Ondertussen was hij ook al 6kg lichter. De waarden waren niet goed en er werd een ijzertekort vastgesteld. Hij is dan ergens in mei gestart met ijzerpillen maar daar werd hij heel ziek van (dat begrijpen we nu pas omdat we onlangs nog eens met ijzerpillen zijn gestart). Het ziek zijn uitte zich in buikloop ’s nachts en overgeven. We hebben een onmiddelijke doorverwijzing gevraagd naar een gastroloog. Er werd meteen gedacht aan de darmziekte van Crohn. Er werd een darmonderzoek ingesteld. De darmen waren niet helemaal leeg waardoor het niet duidelijk was maar er was wel een teken van ontsteking. Hij moest een nacht in het ziekenhuis blijven en werd meteen op een ziekte van crohn dieet gesteld. Echter wezen de biopten niet op de ziekte van crohn. Wel zagen ze dat het helicobacter zich had vastgenesteld in de maagwand. Meteen werd de antibioticakuur opgestart. Om de ziekte van crohn uit te sluiten, werd er een MRI ingepland om ook naar de dunne- en slokdarm te kijken. Dat zag er allemaal goed uit, dus voorlopig wordt de ziekte uitgesloten. Wel volgt hij 6 weken lang eens strik dieet en komt terug bij. Hij heeft meer energie en ziet er goed uit, de stoelgang is terug normaal. Omdat het zo goed gaat kan hij voor de vakantie wat extra voedingsproducten tot zich nemen, maar hij is jong en begaat ook wel eens isstap door eens een keer slecht te gaan eten. Het is dan ook een heel streng dieet. Hier moet hij echter wel enkele dagen van herstellen. Het ziek zijn uit zich opnieuw in buikpijn, buikloop (niet acuut) en geen energie.
    Ondertussen al wat ups en downs gehad. Voeding is wel heel belangrijk. Van zodra hij iets verkeerds eet, wordt hij ziek. Momenteel gaat het wel weer beter.

Onlangs hebben we nog eens bloed laten trekken en de MCHC waarden zijn iets te laag. Onze huisarts maakt er niet heel veel van precies. Nochtans lijkt het wel of hij nog steeds een ijzetekort heeft. Hebben jullie ook last van schommelende bloedwaarden en dus ook een ijzertekort?

WIj hebben alvast besloten op zoek te gaan naar alternatieve geneeskunde. Hopelijk kan die naast de voeding toch nog iets anders voorstellen zodat zijn lichaam volledig kan gaan herstellen en hij weer de oude wordt.

Reageren
    Alias *

Hallo Mel, voor zover ik heb begrepen is dat je hele gezin getest moet worden als één iemand in het gezin het heeft.

Reageren
    Joy

Hoi allemaal. Fijn de herkenning te lezen. Niet fijn dat we deze helicobacterie hebben. Ik ben sinds vorige week klaar met de AB kuur en zit nu nog een maand aan de maagbeschermers. Ik loop al langer dan een jaar met klachten, steeds naar de huisarts, bloed prikken, daar kwam van de winter Vitamine D te kort uit, dus we dachten dat daar de klachten vandaan kwamen. Vorig jaar paar keer bij de huisarts geweest, gevoeld aan me buik, veel lucht, je kan vezelszakjes gaan gebruiken, waarschijnlijk spastische darmen. In t voorjaar weer terug, klachten waren nog steeds vaag bij mij, had t gevoel alsof er een bal in me bovenbuik rechterkant zat, soms een steek, maar vooral een vaag gevoel, wat bij vele sites ook staat. Pijn had I niet echt. Maar ik bleef me moe voelen, die vitamine D moest nu wel goed zijn, voorjaar veel zon en ik dikte D supplementen. Weer terug naar huisarts, echo hier en daar, longfoto. Niks niks. Vorige maand weer terug, zo moe er moest iets zijn, misschien een ontlasting check doen en weer bloed prikken. Ja hoor daar kwam eindelijk wat uit, ik was toch niet gek. Helicobacterie en Alias, ook ijzer aan de lage kant. Komt ook door die bacterie uiteraard. Eerste dagen AB kuur heel moe en diarree 2 dagen gehad, veel steken in de maag. Gaat nu steeds beter. Eet veel gezond en probeer geen stress te hebben. Over een maand test doen. Vraag me ook steeds af en zoek ook steeds op internet of mijn gezin getest moet worden en of je dat over een paar jaar weer moet doen, vooral omdat ook veel mensen geen klachten hebben, is t dan ook gevaarlijk.. staat weinig over deze vragen.
    Hoop dat je zoon Alias zich gauw de oude weer voelt.

Reageren
    Alias

Ik heb ook de bacterie gehad. Door de antibiotica (wel bijwerkingen gehad, maar goed te doen!) ben ik nu gelukkig bacterievrij! Hierbij dus een bericht met een positieve ervaring!

Reageren
    Alias

Ik heb ook de bacterie gehad. Door de antibiotica (wel bijwerkingen gehad, maar goed te doen!) ben ik nu gelukkig bacterievrij! Hierbij dus een bericht met een positieve ervaring!

Reageren
    An

Ik heb een dikkedarm verzakking en bekkenbodum verzakt en overloop diarre ,dan nog vreselijke voedings allergie histammine lactose oraalallergie oxelaten sallicaatzuur, nu eet ik iedere havermout pap met banaan ,bruinbrood volkoren ,ik heb ook pds ,nu is mijn vraag is deze kleur ontlasting goed,maak mijn weer zorgen van aard erg gestrest.

Reageren
    Tanja

Dagelijks 1 tablet vitamine B12 combi van Vitakruid. Maanden lang ernstige klachten gehad. Na antibiotica ook nog klachten. Nu is de pijn helemaal weg. Echt het proberen waard😀

Reageren
    Sjaan

Graag wil ik ook mijn ervaringen met de heliobacter delen. In april kreeg ik last van boeren, maagzuur en een drukkend gevoel op mijn borstbeen. De huisarts schreef me een maagzuurremmer voor. De klachten werden niet minder. Verschillende keren bij de huisarts langsgeweest en uiteindelijk slikte ik 80mg pantoprazol. Voelde me inmiddels echt ziek. 2x een ECG gemaakt omdat ze aan mn hart klachten. Uiteindelijk getest op de maagbacterie en die bleek ik te hebben. Imiddels viel ik alleen maar af en had totaal geen eetlust meer.
    Kuur van amoxicilline en tetracycline. Na 7 dagen kreeg ik uitslag en moest ik stoppen. Ik voelde me weer prima.
    6 weken later testen en positief. Ik kreeg ook weer klachten.
    Nog een keer dezelfde kuur omdat ik inmiddels gehoord had dat het geen allergische reactie was die uitslag maar een bijwerking.
    14 dagen. Paar bijwerkingen maar goed te doen. Opnieuw voelde ik me weer goed tot een week of 4 na de kuur. Na 6 weken testen opnieuw postief. Erg moedeloos en naar. Kuur van 14 dagen van Metradonizol en Tetracycline. De eerste dagen waren pittig maar voel me inmiddels weer goed. Dus voor iedereen: houd vol! Morgen de laaste dag. En dan hoop ik zo dat er over 6 weken eindelijk een goed bericht komt.
    Wat ik erg helpend vind tijdens de kuur: probiotica. Bifido Lacto. Te krijgen bij de apotheek. Elke avond voor het slapen gaan een zakje. En het gaat met je darmen echt veel beter.
    Verder drink ik Kefir. En slik extra vitamine B12

Sterkte indereen! Het is echt een hele nare bacterie waar je veel klachten van kunt hebben. Houd moed en laat je niet gek maken. Je hebt aanwijs iets en het zit niet tussen je oren.

Reageren
    Alias 20 november 2025

Ik ben blij dat ik op deze site terecht te zijn gekomen en jullie ervaringen te hebben doorlezen, alhoewel het allemaal geen leuk nieuws is vorig jaar november 2024 had ik veel last van mijn maag had het al een tijdje ik ging naar de dokter en bij het onderzoek het was een maagbacterie helicobacter pylori kreeg een antibiotica kuur en twee weken later moest ik mijn ontlasting brengen gelukkig was hij weg maar na die kuur kreeg ik veel pijn in de maagstreek en uitstraling naar de rug toen heb ik een maag onderzoek gekregen en alles was goed nu heb ik bijna al een jaar pijn ik eet nu activiteiten jogert en probiotica hoop dat het beter word want die kuur kan ook de belangrijkste bacteriën doden .

Reageren
Reageer op: ervaring met helicobacter pylori (maagbacterie)
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

4 min leestijd

Striae tijdens de zwangerschap: wanneer, voorkomen en welke crème helpt?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.