- Sil5 januari 2022 om 14:05
Na een lange periode veel last te hebben gehad van brandend maagzuur heb ik een ontlasting onderzoek uit laten voeren.
Hieruit kwam uit dat ik besmet was met de helicobacter pylori. Ik heb meteen een zware antibioticakuur gekregen (2 antibiotica en maagbeschermers). De week waarin ik antibiotica innam was heel zwaar en had erg veel buikpijn en diarree. Vervolgens moest ik nog 6 weken doorgaan met omeprazol 40mg.
Ik bleef last hebben van mijn maag. Een opgeblazen gevoel, boeren, misselijkheid, een soort pijnlijk gevoel alsof je heel erg veel honger hebt. Ik ben hiermee terug gegaan naar de huisarts. Er is toen nog een ander onderzoek uitgevoerd voor andere bacteriën maar daar kwam niks uit. Op verzoek van de huisarts 2 weken gestopt met omeprazol om een nieuw ontlastingonderzoek uit te voeren om te kijken of de helicobacter pylori nog actief was.
Nadat ik ben gestopt kreeg ik enorm veel last van maagzuur, echt heel extreem. Ik heb in het weekend zelfs de huisartsenpost gebeld omdat ik bang was dat de bacterie nog actief was. Blijkbaar was dit normaal na het stoppen van omeprazol, dat je maag dan ineens heel veel maagzuur gaat aanmaken. Ik moest volhouden zodat ik over 2 weken het onderzoek kon uitvoeren. Als het niet uit te houden was mocht ik rennie of gaviscon nemen.
In de tussentijd ontdekte ik ook dat ik zwanger was geraakt. Waardoor ik mij nog meer zorgen maakte.
Ik heb na 16 dagen ontlasting ingeleverd, uitslag was goed, geen helicobacter pylori meer te vinden. Maar nog wel last van mijn maag. Sommige dagen lig ik echt krom in bed. Ik heb weer gebeld met de huisarts en die geeft de zwangerschap de schuld. Daar was ik al bang voor. Maar de maagpijn kreeg ik op het moment dat ik de antibioticakuur slikte en is daarna nooit weg gegaan.
Ik heb het idee dat de kuur schade heeft aangericht. Maar ik weet me geen raad meer. Als ik me inlees over de bacterie zie ik ook dat het uiteindelijk maagkanker kan veroorzaken en dat baart mij nog meer zorgen. (Ook al is de bacterie er niet meer). Moet ik nu een gastroscopie laten uitvoeren? Ik hoor dat daar in de meeste gevallen niks uitkomt.
Heeft iemand dit ook meegemaakt? En heeft iemand misschien de gouden tip om beter te worden?
Alvast bedankt voor het delen van jullie tips!
8 reactiesReagerenSil10 januari 2022 om 23:50Niemand?
ReagerenSuzan11 januari 2022 om 08:55Er loopt volgens mij een best lang topic over dit onderwerp op het forum,misschien vind je daar lotgenoten of meer informatie
ReagerenLina16 augustus 2022 om 23:15Beste Sil,
Hoe gaat het inmiddels met je? Ik heb vrijwel exact hetzelfde als jij. Ik ben 10 weken zwanger en daarvoor al last van maagklachten en na kuur nog heftiger!
Ben zo benieuwd hoe het nu met je gaat en of de zwangerschap goed is verlopen.
Groetjes
ReagerenHouda28 januari 2023 om 10:36Ik ook zelefde klacht al 10 dagen antibiotica kuur afgemaakt gisteren maar ik heb nog last van gezwollen buik en pijn en rug pijn is dat normaal?of door antibiotica deze klachten
ReagerenSanae31 oktober 2023 om 14:03Dat heb ik precies ook nu . Enge wat ik hoor is wachten na 6 weken
ReagerenPaul6 september 2024 om 10:39Hier ook branderige maagklachten al op de laatste dag van de H.Pylori kuur, wel anders als voor de kuur maar zeker niet minder erg.. Daarbij nog lekker benauwd van de dubbele maagzuurremmer(…) Ik kreeg de maagklachten uit het niets nadat ik postcovid had opgelopen..Nu aan het kijken met integrale geneeskunde of er iets aan te doen is. Zo las ik ook over een verstoorde verteringsenzymen en microbioom na antibiotica…
ReagerenMarije3 april 2025 om 00:05Beste Paul,
Ik ben heel benieuwd met jouw ervaringen na je geplaatste bericht. Ben je weer helemaal van de klachten af? Wat heeft daarbij geholpen?
Ook ik heb na de corona infectie (3 jaar) onder vele andere klachten ook maagklachten gekregen. De laatste maanden werden de klachten steeds sterker, ik kreeg het gevoel dat mijn maag, slokdarm en luchtwegen ontstoken waren. Paar weken geleden heb ik daarom mijn huisarts gevraagd om een maag bacterie onderzoek te doen. De test bleek positief op de HP bacterie. Dat was een tegenvaller, maar gaf wel antwoord. Sinds afgelopen vrijdag de twee antibioticakuren afgemaakt en sindsdien ben ik nog benauwder dan ervoor (en ik was al steeds benauwder).
Morgen afspraak bij de huisarts. Het zou me helpen te weten of jij geholpen bent.
Groeten, Marije
ReagerenPaul8 mei 2025 om 17:50Hallo Marije, hier inmiddels 2 scopieen verder, geen H pylori meer aangetroffen, wel nog een chronische gastritis waarvoor het UMCG geen verklaring heeft. De Postcovid lijkt te zijn verdwenen. Ik ben nu 8 maanden verder na de eradicatiekuur en worstel nog steeds met mijn kinderaspirine die ik al 30jaar nam. Had altijd een maag van staal en geen behoefte aan maagbeschermers (met of zonder pylori), nu nog steeds elke dag klachten en dagelijks nog omeprazol waarbij ik probiotica neem met een paar vitamines, omeprazol geeft de minste klachten. Van Esomeprazol werd ik fors benauwd.. Ik denk om een 2e opinion te vragen bij een ander ziekenhuis aangezien ik hier niet verder kom..
Reageren