Zoeken Vraag het forum

Maanden lang last van buikpijn/misselijkheid/diarree

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Vrouw 21

Beste allemaal,

Ik heb inmiddels al sinds november last van bijna constante buikpijn. Dit is eigenlijk heel onwennig voor mij omdat ik eerder nooit problemen met mijn maag/darmen heb gehad, ik kon bijvoorbeeld altijd pittig en vettig eten verdragen. Ookal at ik eens 2 dagen best ongezond, was dit geen ramp. In 2016 en 2017 begon het al met dat ik af en toe een aantal uur of misschien 1 dag erge buikpijn had. Hiervoor ben ik destijds ook naar mijn huisarts gegaan, zij heeft toen alleen gezegd dat het misschien door stress kwam of dat ik bepaald eten niet zo goed kan verdragen. Uiteindelijk is dit toen vanzelf een keer verminderd naar heel af en toe, dat nam ik toen dus maar voor lief. Geen zin om weer naar de huisarts te gaan…

Nu is het sinds oktober/november 2017 erger geworden. Eind november was er op gegeven moment een weekend waarin het heel slecht ging. Ik heb dat weekend dan ook niet echt handig eten op (croissantjes en boerenkool) wat dus niet echt in mijn voordeel lag toen ik die maandag naar de huisarts ging. Zij lachte me bijna uit omdat zij nooit zoiets zou eten als ze buikpijn had. Daarnaast hadden een paar van mijn klasgenoten een maag-darmontsteking door een bacterie, zij kregen daar iets voor (Belgische artsen) maar in Nederland wordt dus niet zo snel medicatie voorgeschreven. Mijn huisarts gaf mij toen (opnieuw) het advies om een tijdje voorzichtig te eten, zeker als het diezelfde ontsteking was. Die zou dan vanzelf overgaan. Toen heb ik bijna 3 weken mega voorzichtig gegeten, wat geen enkel resultaat gaf. Daarna gaf ik het weer op, at ik ook gewoon weer af en toe mijn lievelingspizza met Spaanse pepers als dat ging en accepteerde de gevolgen daarvan. Ik kon inmiddels wel aanvoelen wanneer het echt nodig was om voorzichtig te doen.

Zo ging het dus weer een aantal weken door, tot ik in januari een buikgriep (denk ik) had: op een avond had ik extreme buikpijn en die nacht daarop heb ik de hele nacht overgegeven (iets van 10 keer). Ik ben toen 2 weken echt ziek geweest en sindsdien is mijn buikpijn tot op de dag van vandaag bijna ondraaglijk. Toch heb ik af en toe ook nog wel 2 dagen waarop het wel gaat, maar nooit een hele dag helemaal geen buikpijn.

Ik heb zelf al wel wat dingen geprobeerd (thee voor een goede stoelgang, supplementen voor een goede stoelgang, probiotica pillen) en een eet/buikpijndagboek bijgehouden. Ik probeerde hierin een verband te vinden met wat ik dagelijks eet, maar er kwam niets uit. De buikpijn ontstaat heel random, of ik nou gezond, ongezond, vettig, zuivel of helemaal niets eet. Dat stress de oorzaak is denk ik zelf niet, ik heb ergere stressvolle periodes gehad waarin ik helemaal geen buikpijn had. En ook als ik een rustig weekend heb kan ik er erge last van hebben.

Het is een soort misselijke buikpijn die daarnaast ook heel drukkend voelt en soms een opgeblazen gevoel geeft. Je kan mijn buik soms ook horen borrelen. Ik begrijp het als jullie zeggen dat ik al lang weer naar mijn huisarts had moeten gaan. Ik wilde gewoon graag aankijken of ik zelf de oorzaak kan vinden en voorkomen om weer met dezelfde reden weggestuurd te worden. Ik hoor het graag als dit een herkenbaar probleem is of als iemand tips heeft. Ik ben wel van plan om as maandag weer naar de huisarts te gaan, vooral omdat ik over een maand weer tentamens heb en ik niet wil dat de buikpijn die voor mij zal verpesten.

3 reacties
    Reageren
    Vrouw 21

Ik heb trouwens een BMI van 19.6, beweeg voldoende, gebruik geen drugs, rook niet en drink weinig alcohol.

Reageren
    John (moderator)

Vraag dan aan je huisarts een verwijzing voor de MDL-arts

Reageren
    Luuk

Zou idd even een bezoekje brengen, kunnen misschien ook parasieten of iets dergelijks zijn, waarschijnlijk onderzoeken ze je ontlasting dan.

Reageren
Reageer op: Maanden lang last van buikpijn/misselijkheid/diarree
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.