Home / Maag & darmen / Obstipatie
Hallo,
Ik ben 13 jaar en ik heb obstipatie. Ik kan niet naar de wc. Het is groot, dik en heel hard. Ik ben al een week niet naar de wc kunnen gaan. Nu moet ik soms weer maar dan durf ik niet omdat het dan veel pijn doet. Ik wil het er nu wel uit krijgen maar hoe moet ik dat dan doen? Als ik af veeg komt er soms ook bloed bij. Please antwoord snel als je iets weet. Dankje
Obstipatie en waarschijnlijk een aambei. Je zou een klysma kunnen gebruiken. Overleg het met je ouders.
Voor de korte termijn misschien een laxeermiddel. Voor de langere termijn zorgen voor een goed voedingspatroon met liefst zo min mogelijk suiker maar wel voldoende eiwitten, gezonde vetten en vezels, dus ook groenvoer. Voor de stoelgang is het belangrijk dat je voldoende vet gebruikt.
Verder zijn er voor een goede darmwerking stoffen als magnesium en vitamine B nodig. Als je serotonine te laag is kan dat ook allerlei problemen geven. De serotoninehuishouding is ook bij te sturen met goede voeding en bepaalde supplementen. Wel is het zo dat bij lichamelijke klachten ook emotionele factoren spelen.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!