- mike13 mei 2026 om 07:51
Goedemorgen,
Ik zal eerst wat informatie over mijzelf geven:
Man
34 jaar
1.80 m
Vetpercentage: 13%
Gewicht: 80 kgVroeger heb ik altijd veel gevoetbald en had ik een uitstekende conditie. Ik was eigenlijk nooit moe te krijgen. Tot mijn 15e heb ik gevoetbald, daarna ben ik gestopt. Vanaf mijn 15e tot ongeveer mijn 19e heb ik gerookt.
Daarnaast werkte ik in de metaalindustrie, waarbij ik veel moest lassen en slijpen. In het begin gebruikten wij nauwelijks bescherming. Pas op latere leeftijd ben ik consequent beschermingsmiddelen gaan gebruiken. Tot mijn 26e heb ik in de werkplaats gewerkt, daarna niet meer.
Ik doe inmiddels al ongeveer 12 jaar aan krachttraining en ben sinds 7 maanden begonnen met hardlopen. Ik begon met ongeveer 14 minuten hardlopen en loop nu zonder problemen 100 minuten aan 10 km/u, met een hartslag rond de 150-155.
Recent heb ik een fietstest gedaan waarbij ik 305 watt heb gefietst met een maximale hartslag van 168. Ik fiets normaal gesproken nooit, waardoor mijn benen vooral verzuurd raakten. Conditioneel had ik het gevoel dat ik nog verder had gekund.
Bij een spirometrietest kwam naar voren dat ik een lichte obstructie zou hebben. Mijn piekstroom was daarbij 549 l/min. Ongeveer 7 jaar geleden heb ik ook een spirometrietest gedaan met vrijwel dezelfde uitslag. Destijds dacht ik al dat ik de test mogelijk verkeerd uitvoerde.
Wat mij opviel tijdens de spirometrietesten, is dat ik eerder het gevoel had dat ik “zuchtte” in plaats van echt krachtig en explosief blies. Dat lijkt ook terug te komen in de grafiek, waarbij de luchtstroom snel inzakt.
Daarom heb ik later thuis getest met een piekstroommeter. De eerste meting was opnieuw rond de 550 l/min, maar bij de tweede en derde poging blies ik respectievelijk 600 en 620 l/min. Dat geeft mij het gevoel dat techniek mogelijk een grote rol speelt, omdat een obstructie mij niet iets lijkt dat zomaar tijdelijk “verdwijnt”.
De keren dat ik hoger scoorde, lette ik er extra op dat ik diep via mijn buik én borst inademde voordat ik explosief uitblies.
Wat ik opvallend vind, is dat ik vanochtend opnieuw rond de 550 l/min uitkwam. Mijn vraag is daarom of dit waarschijnlijk vooral met techniek en uitvoering te maken heeft, of dat dit toch kan passen bij een daadwerkelijke lichte obstructie. Verder ervaar ik namelijk geen klachten zoals benauwdheid, piepen of een verminderde inspanningstolerantie.
Bijlagen:
2 reactiesReagerenMike13 mei 2026 om 07:57Heb een dubbele post aangemaakt zie ik. excuus.
Reageren
Peter (huisarts)
13 mei 2026 om 21:16Natuurlijk kan dat met een daadwerkelijke obstructie te maken hebben, maar om dat met een piekstroommeter te diagnosticeren is niet de juiste methode. Daarvoor zul je toch een volledige longfunctietest moeten laten verrichten (eventueel met histamine provocatietest). Dit gebeurt in een gecontroleerde omgeving binnen het ziekenhuis (al of niet direct via je huisarts of via een verwijzing naar de longarts).
Reageren