Zoeken Vraag het forum

Goede lungfunctie, toch klachten

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Burgerman

Beste,

Zoals vaker hier te lezen heb ik klachten van “benauwdheid”, ik moet vaak diep inademen en lijkt dan niet achter mijn afemhaling te kunnen komen.

Nu heb ik een longfunctietest gedaan waar de waardes “supranormaal” bleken. Heel fijn dus.

Ik ben bij ademhalingscoaches geweest maar de klachten zijn er nog steeds.
    Als ik het zelf moet omschrijven heb ik ook niet direct het gevoel dat ik te weinig adem krijg of dit niet onder controle heb, echter moet ik gewoon om de zoveel minuten diep inademen-al dan niet met succes- waardoor ik de hele dag met mijn ademhaling bezig ben.

Herkenbaar voor iemand en hoe kom ik hier vanaf?

Onderstaand de tekst iit de longfunctietest:

Op uw vraag hebben we de flow-volume curve bij deze patiënt beoordeeld.

De kwaliteit van de curves is goed.
    Er is geen sprake van een luchtwegobstructie, er is niet gemeten na luchtwegverwijding.
    De vitale capaciteit is supranormaal. Een verlaagde VC kan mogelijk wijzen op restrictie.
    In vergelijking met vorige waarden, hier gemeten: niet van toepassing.
    Op basis van de curve is er geen sprake van een vermoeden van hoge luchtwegobstructie.

Conclusie:
    normale longfunctie. Geen reversibiliteit getest.

Nb. een normale longfunctie sluit astma niet uit.

De longfunctiegegevens worden nagestuurd.

1 reactie
    Reageren
    Peter (huisarts)

Lijken mij toch (spier-) spanningsklachten, welke je steeds probeert tegen te gaan door diep in te ademen (rek) en daarna te ontspannen. Op een gegeven moment kan dat ook een gewoonte worden (net zoals de tics van je nek moeten kraken om geen last vd nek te hebben..).
    Een psychosomatisch fysiotherapeut zou je hierbij kunnen helpen.

En als je toch nog twijfelt aan astma: wat let je om een periode Salbutamol te proberen 3x daags om te kijken of de kramp daarmee verdwijnt?

Reageren
Reageer op: Goede lungfunctie, toch klachten
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Schurft of eczeem: wat is het verschil?

4 min leestijd

Schurft: oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Schaamluis: oorzaak, symptomen en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.