- J. Spaumans13 augustus 2024 om 13:20
Beste,
Als een tijdje heb ik een verstoorde ademhaling (+/- 6 maanden). Probleem is voornamelijk dat ik vaak diepe ademteugeb wil halen, dat ook vaker niet goed liky. Ik ben 2 keer bij de dokter geweest die me vertelde dat hij sterk ervan overtuigd is dat het een “verkeerde ademhaling” betreft. Hij heeft me doorgestuurd naar iemand die ademhalingsoefeningen met me gaat doen.
Nu ben ik zelf niet helemaal overtuigd, ik kan over het algemeen mijn ademhaling vrij goed controleren en heb hier verder ook nooit last van gehad.
Wel merk ik dat mijn nekspieren bij deze diepe ademteugen wat gespannen zijn.
Het is overigens wel minder heftig dan in het begin, maar ik sta ermee op en ga ermee naar bed.
Misschien heeft hier iemand ervaring met dit fenomeen.J.
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
13 augustus 2024 om 13:52Het zijn eigenlijk typische klachten bij hyperventileren. De vraag is dan alleen waarom je hyperventileert. Heb je veel last van stress/spanningen?
Reageren
Doe eens de test op:
https://www.zorgprofessionaljohn.com/hyperventilatie-test/J. Spaumans11 november 2024 om 16:54Inmiddels bin de logopedist geweest voor ademhalingsoefeningen. Het is wel minder dan voorheen maar nog niet voorbij, hen ook niet het gevoel dat dit komt door de logopedist.
Het voelde niet goed dus heb een spirometrietedt gedaan.Longinhoud & longkwaliteit beide net iets boven gemiddeld.
Opsomming:
– vloedwaardes zijn goed
– hart klimkt goed (geen verder onderzoek nodig)
– longen zijn goed
– iefeningen van de logopedistFijn om te weten dat het in orde lijkt zou ke zeggen, maar ik ben er nog niet vanaf, tips?
Reageren