Zoeken Vraag het forum

Borstbeen klachten na verkoudheid

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jan-Jaap

Hoi iedereen,

Sinds een 3 tal weken ben ik een beetje het spoor bijster wat betreft mijn klachten.

Het begon allemaal met een flinke verkoudheid waarbij de hoestbuien flink toesloegen, zwaar piepende ademhaling bij uitademen, dikke roffel en flink vol met slijm en snot. Deze hoest heeft ongeveer 3 dagen flink aangehouden waarbij ik de longen uit mijn lijf hoestte.

De verkoudheid heeft verder zijn beloop gehad, nu nog last van een licht geirriteerde neus, maar verder nog weinig.

Het hoesten is echter een ander ding, die is er in mindere mate nog steeds. Voornamelijk in de avond (niet in bed) en dan komt het piepen weer kortstondig terug. Dit alles klinkt als een acute bronchitis en ben hiervoor ook naar de huisarts gegaan, deze deed hier verder weinig aan (uitzieken) maar heeft die diagnose ook niet gestel. Longen klonken schoon, bloedwaardes waren prima in orde.

De klachten zijn ondertussen wel een stuk beter geworden, echter heb ik wel het gevoel alsof mijn borstbeen op slot zit, voelt heel strak aan en maakt de buikademhaling ook moeilijk. De aansluiting van mijn ribben aan mijn borstbeen zijn ook pijnlijk, voornamelijk tussen de ribben in. Ook mijn maag voel ik flink zitten en slik hier ondertussen pantoprazol voor. Ik heb ook het gevoel alsof ik mijn keel licht dichtknijp van binnenuit.

Echter door deze afwijkende ademhaling en de vele berichten op internet en op dit forum ben ik toch een beetje aan het twijfelen geslagen.

Ik heb dus een aardig hoge ademhaling momenteel, welke verdwijnt zodra ik zit. Ik kan dus beter de buikademhaling op gang krijgen als ik zit. Ik heb ook geen last van mijn schouders, nek of rug. De klachten bevinden zich echt aan de voorzijde, tegen en achter mijn borstbeen.

Hiernaast heb ik dan ook het gevoel alsof ik niet helemaal kan inademen, alsof ik nog dieper kan inademen dan ik doe. Deze klacht is echter de laatste paar dagen een stuk minder geworden, maar nog wel aanwezig. De huisarts vroeg mij of ik kortademig was, echter moet ik eerlijk bekennen dat ik de term kortademigheid niet helemaal begrijp, ik moet vaker een diepe ademhaling toepassen (voornamelijk als gevoel/prikkel) maar ben niet snel buiten adem, trap op rennen gaat prima, fietsen gaat goed en ook stevig doorwandelen gaat prima. Intensief sporten doe ik niet vaak, maar heb flink gefietst de afgelopen week (ook goed “doorgetrapt”) en ben daar niet meer van buiten adem dan normaal.

Binnenkort krijg ik wel een spirometrie (doorverwijzing huisarts) om zeker te zijn dat ik bijvoorbeeld geen astma of COPD heb.

Van dit laatste begin ik echter te huiveren, ik rook namelijk wel al een kleine 15 jaar, waarvan de laatste 10 jaar 15 sigaretten per dag gemiddeld.

Heeft iemand ervaring met mijn klachten, hetzelfde gehad, en hiervoor enige geruststelling, ik kan mij niet voorstellen dat ik onder de noemer astma of COPD zou vallen, aangezien dit ook niet in mijn familie voorkomt, mede met dat ik “pas” 33 jaar jong ben…

Stoppen met roken zit er sowieso aan te komen, aangezien ik door alle berichtgeving wel goed klaar ben daarmee….

Alvast dank,

Een ongeruste Jan-Jaap,

1 reactie
    Reageren
    John (moderator)

Het is best mogelijk dat de kraakbeenverbindingen van de ribben met het borstbeen door het vele hoesten geïrriteerd zijn. Hierdoor zou je kunnen gaan hyperventileren. En dat wat er nu met je ademhaling gebeurd, lijkt daar wel op. Ga naar een fysiotherapeut en laat ernaar kijken

Reageren
Reageer op: Borstbeen klachten na verkoudheid
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.