longoedeem

Beste lezer,

Ik zit met het volgende. De laatste tijd heb ik regelmatig last van ademnood bij het sporten. Ik doe sinds een jaar aan kickboksen. Ik train 4/5 keer per week. De klachten lijken soms te verergeren. De lessen vinden plaats in een afgesloten zaal. Ik had in eerste instantie het idee dat het aan de zaal lag, dat de ventilatie bv. niet goed werkt en daardoor een gebrek aan zuurstof ontstaat. De sportleraar dacht dit ook, maar de andere boksers lijken er niet zoveel last van te hebben. Maar goed, soms zetten we de airco aan, een klein apparaat, en dat helpt ene beetje.

Maar, sinds een maand sport ik ook regelmatig, 2 keer per week, met een andere groep in een andere zaal, een grote gymzaal. En daar lijk ik de klachten ook te hebben. Ik kan het niet verklaren. Gisteren waren deze klachten best heftig na het warmlopen (met sprint) kreeg ineens erg last van ademnood en dat ging heel langzaam weg. Nu heb ik astma, maar daar gebruik ik een ontstekingsremmer voor en dat helpt prima. De klachten die ik heb bij het sporten heb lijken niets met mijn astma van doen te hebben, het is een ander soort ademnood, zonder piepende longen. Verder ben ik niet vermoeid ofzo, mijn spieren zitten nog vol energie. Het lijkt gewoon alsof alleen mijn "borst" niet wil. Begrijp je?

Waar ik een beetje bang voor ben, is dat het een vorm van longoedeem is ofzo.

Kan dat denken jullie gezien mijn verhaal?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

MVG,

Hassan

Reageren

Beste Hassan, uit je korte verhaaltje op te maken, lijk je mij best een high-achiever, daarmee bedoel ik te zeggen dat je iemand bent die erg zijn best doet voor dingen. Hier dus o.a. je sport. Dat is een nobel streven en ook erg gezond, tenzij het zijn doel voorbijstreeft.
    De klachten die jij beschijft komen bij high-achievers vaak voort uit hyperventilatie. Weet je wat dat is? Je kunt hier op het forum al veel discussies erover terugvinden. Kort gezegd komt het erop neer dat je dingen moet doen die in overeenstemming zijn met je eigenlijke eigen wensen en verlangens, je raakt dan niet meer buiten adem, maar stopt op het moment dat jij het zelf goed vindt, en niet wat bijvoorbeeld de trainer van je verwacht of je vader misschien wel wil dat je presteert.
    Op eigen kracht kom je trouwens veel verder. Ik hoop dat je hier even over wilt nadenken, want meestal is het bij high-achievers zo dat ze zelf niet zo goed doorhebben dat ze zo in elkaar zitten, maar later, na eerlijke overweging best erkennen dat ze teveel willen nastreven voor een ander.
    Longoedeem is niet voor de hand liggend, zowiezo zijn de symptomen anders, en dan kun je echt niet wat jij allemaal doet.
    Petje af, maar is het niet allemaal wat teveel?

Reageren

Bedankt voor uw reactie Marc,

Het is een interessante mogelijkheid. Misschien wil ik inderdaad te veel. Ik heb een kleine obsessie voor de sport. Ben nu 32 jaar, werk fulltime, vrijwilliger, heb een gezin (2 kids) en vindt toch de tijd om te sporten. Ik wil graag goed zijn in boksen, het is lichamelijk en geestelijk een uitdaging voor mij. Goed zijn in boksen zit voor 80% in de conditie. Is je conditie niet tiptop dan mag je technisch goed zijn maar dat wordt niks. Vandaar dat ik zoveel train, om de conditie op peil te hoduen en zo met de jonge jongens goed mee te kunnen :). En met mijn leeftijd moet ik er iets harder voor werken dan anderen natuurlijk. Maar omdat ik de laatste tijd in plaats van een verbetering van de conditie juist een verslechtering zag, begon ik mij zorgen te maken, ziet u.

Tja, hyperventilatie, dat is natuurlijk mogelijk.
    Maar ik wist niet dat je daar ook een verstikkend gevoel van kon krijgen.
    Wat ik mij wel afvraag, is het volgende. U stelt dat ik eigenlijk dingen moet doen die in overeenstemming zijn met mijn eigenlijke verlangens en wensen, maar het punt is dat ik enorm veel plezier beleef in het boksen ondanks de intensiviteit soms. Ik doe dit dus puur voor mijzelf en voor niemand anders. Sinds ik boks heb ik ook enorm veel zelfvertrouwen. Kan dit dan nog wel hyperventilatie zijn?

groet, H.

Dit aspect is dus het enige waar

Reageren

Ik vind het opvallend dat u Asthma uitsuit als oorzaak van uw benauwdheid. Blijkbaar is het gevoel anders. Maar hevige inspanning kan ook een asthmatische aanval veroorzaken, en misschien ervaart u dat anders dan uw gebruikelijke asthma, of is het ernstiger geworden.

Ik neem aan dat u onder behandeling bent van een longarts, en zou u adviseren dit eens met hem te bespreken.

Hyprventilatie kan als diagnose wel degelijk, daarvoor hoeft u niet persé een andermans wil op te volgen zoals Marc zegt

Reageren

Tjeetje, wat doe jij veel! Ik zou buiten adem van raken...! (grapje)

Reageren

Das een goeie Loes! 🙂

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik binnenkort maar even een afspraak maak met de huisarts, om dit even te bespreken. De afgelopen dagen heb ik ook wat meer slijmproductie, misschien dat dit verband houdt met elkaar en dat wellicht mijn dosering of type medicijn moet worden aangepast. Dank voor jullie tijd.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: longoedeem

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe