- Kortademig na inspanning9 februari 2022 om 00:46
Een hele poos geleden was ik acuut extreem kortademig in de gym. Het voelde alsof ik veel moeite moest doen om diep in te ademen. Alsof er een drempel was. Deze symptomen verdwenen de zelfde dag. Enkele dagen later ging ik weer naar de gym en kreeg ik weer klachten, deze keer dacht ik dat ik wellicht door moest sporten. Dit verergerde de klachten enorm en ik moest ‘bewust ademhalen’ anders kreeg ik niet voldoende lucht en en licht in mijn hoofd. Hierna had ik enkele dagen ademhaal problemen en ging ademhalen alleen redelijk als ik horizontaal op bed of de bank lag. Tevens had ik koude voeten en handen. Dit was elke dag iets minder en duurde iets langer dan een week.
Dit heb ik daarna een tijd niet gehad, maar nu kreeg ik het spontaan weer een beetje onder het (normaal) fietsen.
Iemand een idee, wellicht inspanningsastma?
Ik probeer een afspraak met de huisarts te maken, maar dat duurt erg lang.Het voelt dus alsof ik bewust diep in moet ademen om voldoende lucht te krijgen, verder gaap ik veel en heb ik koude handen en voeten (wat ik normaal nooit heb).
Heeft iemand tijdelijke tips tot ik eindelijk een afspraak met de huisarts heb?
Mvg
2 reactiesReagerenSuzan9 februari 2022 om 08:39Hey,
Je zou naar een fysiotherapeut kunnen gaan om te checken hoe je ademhaling is.
Het zou kunnen dat je toen tijdens die inspanning te hoog en te oppervlakkig bent gaan ademen en daardoor onbewust hyperventileerde.
Daar kan je in blijven hangen en dan ga je chronisch hyperventileren,helemaal als je door de klachten constant bezig bent met je ademhaling.
Een fysio kan je helpen dat te doorbreken en de juiste ademtechniek leren tijdens inspanning.Groetjes Suzan
ReagerenKortademig na inspanning9 februari 2022 om 12:30Beste Suzan,
Dank voor de goede tip! Ik zal ook contact opnemen met een fysio. Goed om te weten, merci!
Met vriendelijke groet.
Reageren