- Anoniem25 juli 2015 om 14:41
Goeiedag, Ik ben een man van 27 jaar en veel stress gehad afgelopen tijd. Ik heb een paar zware klappen moeten verwerken. Ik heb helaas een periode gehad van 3 maanden waarin ik veel rookte en regelmatig blowde. Dit wat ik vroeger tot me 18e veel gedaan heb. Inmiddels 5 weken volledig gestopt, doordat ik hyperventilatie had en ik het gevoel kreeg alsof ik een hartstilstand kreeg meerdere malen. Dat is erg confronterend en benauwend dus ik zal nooit meer zo stom zijn om dat te doen.
Mijn longen hebben een aardige optater gehad blijkbaar want de klachten houden aan. Ik heb gevoel alsof me hart soms overslaat en ik heb last van een bonzend gevoel in me longen en het ademhalen loopt soms erg moeilijk. Dit is zeker niet prettig en ik vroeg me af wat dit kan zijn. Dokter geweest aantal weken terug maar die heeft niks bijzonders gehoord enkel dat mijn waardes van het in- en uitademen dusdanig zijn dat ik kans had op een hyperventiltatie.. Ik ben veel aan het sporten om weer om fit te worden, maar de klachten verdwijnen niet.
Is dit foute boel of komt dit door de stress en zal het normaal gesproken weer weggaan na een tijdje? Komt dit vaker voor? en wat kan ik er aan doen?
Ik hoor het graag. Bij voorbaat dank.
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
25 juli 2015 om 15:12Het zullen waarschijnlijk ook niet je longen zijn en ook niet je hart. Het zijn klachten die heel goed passen bij hyperventilatie. Het is dus zaak om de hyperventilatie aan te pakken. De klachten die hierdoor worden veroorzaakt zorgen op hun beurt weer voor spanningen en angst. Daardoor wordt de hyperventilatie dan in stand gehouden.
Lees eens de columns over angst. Daarin kun je ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen vinden die ook heel goed gebruikt kunnen worden bij hyperventilatie.
http://www.dokter.nl/dossiers/angstenKijk hier voor de symptomen van hyperventilatie:
Reageren
http://hyperventilatiesymptomen.nl/klachten-symptomen.htmlAnoniem25 juli 2015 om 15:35Goed! Ik ga me er in verdiepen. Bedankt voor je snelle antwoord.
Reageren