Zoeken Vraag het forum

Hyperventilatie of meer?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jan Kralingen

Goedemorgen,

Ik maak mij al een tijd zorgen om mijn ademhaling. Twee weken terug begon ik eens wat zwaarder te ademen. Ik moest vaker dieper inademen. Gevolg: ik ging meer op mijn ademhaling letten. Iets wat normaal gesproken automatisme is, is nu al twee weken een vervelend voorval. De eerste paar dagen was het wat erger, maar inmiddels is het iets minder geworden. Wel is het nog aanewzig. Ik merk op momenten dat ik er niet op let het er ook niet lijkt te zijn, maar al snel ligt de focus weer op de ademhaling.

Het vervelende is, is dat ik merk dat ik bij inspanning erg snel het gevoel heb dat ik buiten adem ben. Erg vervelend, aangezien ik volgende week de 4Daagse van Nijmegen wandel. Een klein rondje wandelen en ik begin al anders adem te halen. Zwaarder en sneller. Ik fiets ook. Meestal 20 minuten. Dat is prima vol te houden, maar je ademhaling wordt toch anders. Natuurlijk is dit inspanning en let ik hier nu op, maar het maakt je angstig. Die angst zorgt er uiteraard voor dat je nog meer de focus legt op de ademhaling. Is dit nu hyperventilatie? Ik heb de test inmiddels gedaan en kwam op een score van ongeveer 44. Zou het wellicht ook wat anders kunnen zijn?

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Dat lijkt toch alleszins op hyperventilatie. Ga voor ademhalingsoefeningen naar een fysiotherapeut

Reageren
    Jan Kralingen

dank voor uw antwoord. Ik dacht altijd dat hyperventilatie te maken had met heel snel ademen. Dat doe ik niet. Ik adem alleen diep in en let op de ademhaling

De angst zit er meer in doordat je er constant aan denkt. Als ik druk bezig ben en het vergeet is er niks aan de hand, maar het brein is sterker dan de wil op dit moment…

het aparte is dat telkens als ik alcohol op heb, het gevoel bijna niet aanwezig is.

Reageren
    Bak

Waarschijnlijk als je alcohol hebt gedronken, ben je wat ontspannender… Belangrijk is dat je rustig via je buik ademhaalt. Met de neus inademen en met de mond uitademen…. Ook tijdens de inspanning is deze ademhaling belangrijk. Zeker niet gaan hijgen!

Reageren
    John (moderator)

Ik adem alleen diep in en let op de ademhaling   dat is dus een klassiek verschijnsel van hyperventilatie.

Reageren
    Jan

Enige nadeel is dat je er op die manier toch op blijft letten.

Reageren
Reageer op: Hyperventilatie of meer?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.