- Jan Kralingen12 juli 2017 om 09:17
Goedemorgen,
Ik maak mij al een tijd zorgen om mijn ademhaling. Twee weken terug begon ik eens wat zwaarder te ademen. Ik moest vaker dieper inademen. Gevolg: ik ging meer op mijn ademhaling letten. Iets wat normaal gesproken automatisme is, is nu al twee weken een vervelend voorval. De eerste paar dagen was het wat erger, maar inmiddels is het iets minder geworden. Wel is het nog aanewzig. Ik merk op momenten dat ik er niet op let het er ook niet lijkt te zijn, maar al snel ligt de focus weer op de ademhaling.
Het vervelende is, is dat ik merk dat ik bij inspanning erg snel het gevoel heb dat ik buiten adem ben. Erg vervelend, aangezien ik volgende week de 4Daagse van Nijmegen wandel. Een klein rondje wandelen en ik begin al anders adem te halen. Zwaarder en sneller. Ik fiets ook. Meestal 20 minuten. Dat is prima vol te houden, maar je ademhaling wordt toch anders. Natuurlijk is dit inspanning en let ik hier nu op, maar het maakt je angstig. Die angst zorgt er uiteraard voor dat je nog meer de focus legt op de ademhaling. Is dit nu hyperventilatie? Ik heb de test inmiddels gedaan en kwam op een score van ongeveer 44. Zou het wellicht ook wat anders kunnen zijn?
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 juli 2017 om 10:09Dat lijkt toch alleszins op hyperventilatie. Ga voor ademhalingsoefeningen naar een fysiotherapeut
ReagerenJan Kralingen12 juli 2017 om 18:04dank voor uw antwoord. Ik dacht altijd dat hyperventilatie te maken had met heel snel ademen. Dat doe ik niet. Ik adem alleen diep in en let op de ademhaling
De angst zit er meer in doordat je er constant aan denkt. Als ik druk bezig ben en het vergeet is er niks aan de hand, maar het brein is sterker dan de wil op dit moment…
het aparte is dat telkens als ik alcohol op heb, het gevoel bijna niet aanwezig is.
ReagerenBak12 juli 2017 om 19:43Waarschijnlijk als je alcohol hebt gedronken, ben je wat ontspannender… Belangrijk is dat je rustig via je buik ademhaalt. Met de neus inademen en met de mond uitademen…. Ook tijdens de inspanning is deze ademhaling belangrijk. Zeker niet gaan hijgen!
ReagerenJohn (moderator)
12 juli 2017 om 19:55Ik adem alleen diep in en let op de ademhaling dat is dus een klassiek verschijnsel van hyperventilatie.
ReagerenJan12 juli 2017 om 20:00Enige nadeel is dat je er op die manier toch op blijft letten.
Reageren