Zoeken Vraag het forum

Paniek, hyperventilatie, globusgevoel

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • M.V.

Beste,

Ben altijd al wat gevoelig geweest voor (psycho) somatische klachten.
    Maar sedert vorig jaar lijken die steeds meer en meer toe te nemen.De context is de toenemende mantelzorg voor bejaarde als alleenstaande (man plots overleden op 50 jarige leeftijd) 64 jarige vrouw, periode van 2 jaar stress corona met o.m. thuiswerk (risicopatiënt)
    Laatste jaren veel geconfronteerd met het discomfort van ouder worden in mijn directe omgeving.

Mijn klachten situeren zich voornamelijk t.h.v. schouder, hals, borst, kaken, oorpijn met tinnitus, keelpijn, gevoelsstoornissen , slikklachten en soms moeilijk doorademen (wel saturatie tussen 95-en 100) en tegelijk ook vaststelling dat mijn fysische conditie er eigenlijk beter op geworden.
    Hartslag algemeen traag < 50-60 met sporadisch doorslaan tot 180 (ongeveer maandelijks)
    Laatste cardiologisch consult echter normaal. Onlangs Holter maar nog geen resultaat.
    Echo hals : negatief
    Volgens huisarts zijn klachten stressgerelateerd.

Dagelijkse angst en paniekaanvallen en vermijdingsgedrag.

Ben ten einde raad terug naar psychiater (na 6 jaar waar ik 4 jaar in rouwtherapie geweest).
    Ook 2 keer per week fysiotherapie.
    Wil starten zonder medicatie en al wel kleine stap vooruit maar angst en paniek overheerst.

Klachten lijken hardnekkig , in vergelijking met maart klein vooruitgang maar toch blijvende angst voor fysische klachten die mijn dagelijks functioneren beperken.
    Wat relatief goed gaat is mijn werk met nauwelijks klachten…en daarna toenemend naar de avond.

Moet ik me zorgen maken? en of verdere stappen nemen…

John (moderator)

Het zijn toch typische klachten die te linken zijn aan angst/stress/spanningen. Daarom heb je er ook nagenoeg geen last van als druk bezig bent, maar wel in de avond als je tot rust komt en het in je hoofd begint te malen. Je zou EMDR of cognitieve gedragstherapie kunnen overwegen. Bespreek het met de psychiater

Reageren
    Annemarie

Ik heb ook globus gevoel , kun je daardoor veel slijm ophoesten ??

Reageren
    John (moderator)

Ja dat kan

Reageren
    Bibi123

Ik heb nu bijna een jaar last van hyperchondrie, hyperventilatie en een globusgevoel. Mijn klachten worden steeds erger, ernstige vermoeidheid, pijn in borst en een branderige huid op mijn borst. Ook pijn in mijn linkerarm. Ik hoest telkens slijm op. Wat kan ik hier aan doen om deze klachten te verminderen en zijn mijn klachten gekoppeld aan globusgevoel/hyperventilatie?

Reageren
    John (moderator)

Je zou een psycholoog kunnen inschakelen ( via de huisarts) en naar een fysiotherapeut gaan voor ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen

Reageren
    Magda

Ik heb al een aantal jaren regelmatig last van globusgevoel. Mijn schildklier is vergroot, maar het globusgevoel ging altijd na een paar weken wel weer weg. Daarmee lijkt de schildklier nog niet zo groot te zijn dat die tegen mijn strot aan drukt.
    Wat een beetje gek is, is dat het globusgevoel lijkt te verschuiven. Het begon vrij laag, tegen mijn slokdarm aan. Maar toen kroop het elke keer wat hoger op en voelde ik het waar mijn neusholte en keel samenkomen. Een andere keer voelde ik het hoger en kreeg ik ook een hele lichte oorpijn. Op dit moment heb ik al 6 weken last van globusgevoel en het is nu ook weer anders dan andere keren. Deze keer ben ik wat hees en praat ik soms wat nasaal. En voorheen werd ik met een ontspannen keel wakker en liepen de klachten in de loop van de dag op. Nu word ik er mee wakker en is het soms in de loop van de dag even minder. Soms lijkt het zelfs alsof het aan het verdwijnen is en dan is het er de volgende dag weer in volle kracht.
    Vanmorgen was het globusgevoel extreem hevig. Onder de ochtend werd ik wakker en moest ik naar de wc. Toen ik terugkwam en weer wilde gaan slapen, voelde ik mijn keel voor mijn gevoel dichtgedrukt worden. Ook op mijn andere zij. Een heel naar gevoel. Dat had ik nog niet eerder gehad. Enerzijds kan het wel spanning zijn. Ik heb kort geleden te horen gekregen dat ik een beperking heb die niet verholpen kan worden. En vlak voordat ik wakker werd vanochtend, had ik een nachtmerrie. Dat kan best tot meer spanning in de keel hebben geleid. Maar andersom kan het misschien ook, dat ik die nachtmerrie kreeg omdat dat gevoel in mijn keel zo sterk werd in mijn slaap. Maar ik had daarnet ook voor het eerst klachten bij het eten. Ik kreeg mijn eten haast niet doorgeslikt, werd misselijk van een halve boterham en bleef maar boeren.
    Ik heb voorgaande berichten doorgelezen en die stellen me ergens wel een beetje gerust dat het “maar gewoon” spanning kan zijn en misschien zelfs hyperventilatie. Maar van dat laatste ben ik me niet bewust en ik schrik er wel van dat ik in liggende positie echt het gevoel had dat mijn keel dicht sloeg. Ik ben ergens toch bang dat ik het te makkeljik af doe als spanning en er misschien toch iets fysieks aan de hand zou kunnen zijn. Mijn rechterkeelmandel is al minstens sinds februari opgezwollen (maar ik ben ook wat verkouden momenteel) en een echo van mijn keel en halsklieren in maart wees niets bijzonders uit.
    Is het dan toch waarschijnlijk gewoon spanning?

Reageren
    John (moderator)

Er is een chronische vorm van hyperventilatie. En daar merk je dan zo niks van behalve de klachten die er door veroorzaakt worden.
    Doe eens de test op:

https://www.zorgprofessionaljohn.com/hyperventilatie-test/

Reageren
    dus ook hyperventilatie…

Dankuwel voor de test. Mijn score was 62, dus kennelijk is er met mijn ademhaling toch wel iets mis. Ik zal mijn ademhalingsmeditaties maar eens uit de kast trekken. Hartelijk dank en fijn weekend.

Reageren
    He

Ik kamp al 1.5 jaar met burnout klachten met veel lichamelijke klachten zoals bevingen zware hoofdpijnen tinnitus depressieve gevoelens. Laatste tijd ging het goed voelde eindelijk wat beter in m’n vel en het reintegreren op het werk gaf me weer energie.
    Nu heb ik sinds een maand toenemende klachten rond maagstreek (drukkend gevoel) en pijn tussende schouderbladen en ribben soms tegelijk maar meestal wisselend. Nu had ik voor 2 wk terug ineens een heel naar pijnlijk naar gevoel achter het borstbeen toen ik vlees at. Doorverwijzing gastroscopie die geen afwijkingen liet zien. Ook xthorax rn bloedonderzoek laat geen afwijkingen zien. Ook nog een echo gehad vd bovenbuik. Helaas zijn de klachten niet weg gegaan vooral pijn na het eten tussen de schouderbladen en af en aan drukkend gevoel maag blijft ook soms benauwd gevoel en pijn bij de ribben (ben wel bekend met astma maar extra puf nemen helpt niet). Is dit ook globusgevoel??? Of wie herkent zich hierin? Ondanks dat ik gezond ben toch echt nare klachten en voel mij radeloos durf nauwelijk vast voedsel te eten (inmiddels 4kilo afgevallen) of is het een terugval burnout?
    Groet

Reageren
    John (moderator)

DAt is dus globusgevoel en hyperventileren en ja het kan met de burn out te maken hebben

Reageren
    He

Dank je voor je reactie, heel fijn.
    Dus toch terwijl ik het gevoel heb dat ik rustig adem.
    Vanavond ook weer zeer pijnlijke ribben vooral linkerzijkant. Begon aan eind vd middag en is hele avond gebleven met op den duur ook af en toe tintelingen. Dat zat weer aan de andere kant rechts ter hoogte van de maag naar achterkant rug tintelt. Wil er niet aan denken maar als dit gevoel er is toch weer malen. Het is begin van de dag altijd het minst/klachtenvrij maar in loop vd dag neemt het toe. Blijf er toch onrustig over het beheerst m’n leven op dit moment.

Reageren
    John (moderator)

Er bestaat een vorm van chronische hyperventilatie. Daar merk je zo niks van. De meeste mensen denken bij hyperventilatie aan een snelle oppervlakkige ademhaling, maar dat is beslist niet altijd zo. Dat is eigenlijk alleen maar zo bij een plotselinge aanval van hyperventileren

Reageren
    John (moderator)

Je zou naar een psychosomatisch fysiotherapeut kunnen gaan.

Reageren
    He

Dank je ga bedenken wat te doen

Reageren
Reageer op: Paniek, hyperventilatie, globusgevoel
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.