Zoeken Vraag het forum

Bijzonder concentratieprobleem

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Alex

Ik heb last van erge concentratieproblemen die mijn werk enorm belemmeren en soms zelfs onmogelijk maken. Het zit namelijk zo dat ik in de ochtend vaak redelijk goed aan dingen kan werken maar naarmate de dag vordert kost het meer en meer wilskracht om niet mijn aandacht te verliezen. Mijn gedachten dwalen dan af, en ik moet vaak terugkijken wat ik ook alweer aan het doen was. Op een gegeven moment is het zo erg dat een tekst lezen amper nog mogelijk is. Op wilskracht blijf ik mezelf forceren om niet op te geven maar dit leidt dan zelfs tot lichamelijke klachten, ik wordt misselijk, voel me ellendig, duizelig en krijg erge hoofdpijn. De dag erna, terugkijkende op het werk, trek ik elke keer weer de conclusie dat dit van enorm lage kwaliteit is. Het lukt me dan om in veel minder tijd veel beter werk af te leveren.

Een aantal dingen die me op zon moment opvallen:

Mijn gedachtes dwalen enorm af, ik ben vaak minutenlang in mijn hoofd ergens anders mee bezig voordat ik dit überhaupt door heb.
    Ik ben impulsief, begin steeds aan andere dingen, om mezelf vervolgens weer te corrigeren.
    Op een gegeven moment is het zo erg dat ik geen zin meer krijg gelezen zonder het begin alweer vergeten te zijn.
    Dit gaat uiteindelijk ook gepaard met een soort visueel effect waarbij ik maar 1 woord scherp zie en de rest er omheen draait.

Ik heb een aantal trucjes om hier mee om te gaan. Zoveel mogelijk gedachtes van me af schrijven. Hardop tegen mezelf praten over wat ik moet doen. Maar ook dit werkt niet meer naarmate de klachten gedurende de dag erger worden.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

2 reacties
    Reageren
    Jolet

Hai, werk je zelfstandig of in een bedrijf? Ik bedoel, werk je alleen of heb je collega’s?

Reageren
    Alex

Momenteel ben ik afgestudeerd en op zoek naar werk, maar deze problemen komen altijd voor, ook als ik werk in een bedrijf tussen collega’s. Ik heb er dan wel meer last van omdat ik mijzelf dan nog meer forceer. Hoezo vraag je dit?

Ik loop hier trouwens altijd al mee, heb er tot nu mee om kunnen gaan hoewel mijn prestaties eronder geleden hebben. Maar inderdaad tijdens stages merk ik dat het eigenlijk niet zo verder kan.

Reageren
Reageer op: Bijzonder concentratieprobleem
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.