- TM26 juli 2021 om 13:01
Een maand geleden ben ik ‘ingestort’, en heb ik enkele weken op bed gelegen met slapte, dofheid in mijn benen, nachtmerries, enz.
Ik heb al een MRI aan mijn hoofd gehad (nog geen uitslag). De neuroloog noemt het nu al bij voorbaat conversie/functioneel neurologische stoornis.
Nu heb ik een jaar geleden een aantal harde trappen in mijn rug gehad van mijn ex, een paar dagen daarna schoot het in mijn, straalde uit naar mijn benen, die pijn ging weg, en daarna had ik veelal een lam been bij het wakker worden, rare tintelingen in mijn voeten als ik er met mijn handen overheen ga. De neuroloog zegt dat er geen aanwijzing is op schade in mijn rug en is vooral gefocust op mijn recente ineenstorting na de verhuizing en break up: vandaar de psychische verklaring.
Ze wil eigenlijk verder geen onderzoek doen aan mijn rug.
Hoe voorkom ik dat het allemaal op mijn psyche wordt gegooid? En hoe kan ik nog wel een onderzoek aan mijn rug krijgen?
Ze zegt dat ik maar met een chirurg moet praten, alsof ik uit het niets even een chirurg kan raadplegen…
Er zit voor mij best een component in van psychisch/overbelasting fysiek en mentaal van verhuizing maar hier voel ik mij niet goed bij. Ik ben 27 en zit nu min of meer aan huis gekluisterd. De ambulance broeders zeiden dat ik nog wel een paar jaartjes mee moet maar op deze manier heb ik er een hard hoofd in.5 reactiesReagerenSuzan26 juli 2021 om 13:27Hey,
Wat jij beschrijft dat het op psychische klachten wordt gegooid, herken ik…….
Bij mij was het de bedrijfsarts die dat zei. Uiteindelijk had ik dusdanige schade aan mijn rug dat ik op mijn 32e werd afgekeurd. Niks psychische klachten dus! Hoewel ik die er inmiddels wel bij had door alle stress.
Wat ik je aan zou raden, is je huisarts een mri van je rug aan te laten vragen in een ander ziekenhuis. Die wordt dan door een andere neuroloog beoordeelt. In die aanvraag moet dan duidelijk staan dat het om rugklachten met uitstraling gaat. Een chirurg hoef je zelf niet achteraan, mocht het zo zijn dat je geopereerd zou moeten worden, gaat dat via de neuroloog.
En mocht je huisarts in eerste instantie geen verwijzing voor een mri willen geven,kun je ook eerst naar een fysiotherapeut gaan. Als die je rug goed bekijkt en vermoedt dat er wat mis is, kan die contact met je huisarts opnemen en aandringen op nader onderzoek.
Sterkte, groetjes Suzan
ReagerenCatootje26 juli 2021 om 17:15Wat je lastige lijf betreft, zou ik denken aan een osteopaat. Zo iemand kan je lichaam weer wat in balans brengen. Veel mensen hebben een lichte scheefstand van de atlas en ook daar is wat aan te doen. Een atlascorrectie met apparaat hielp bij mij maar tijdelijk. Een energetische, in combinatie met onderliggende problematiek hielp beter.
Denk verder aan een complementair genezer voor wat betreft voeding, voedingssupplementen en dergelijke om je lichaam wat te ondersteunen. Lijkt me dat er ook een stuk stress en vermoeidheid een rol spelen. Kijken of je daar wat mee kan doen. Denk bijvoorbeeld aan yoga of tai chi. Voor emotionele blokkades, zeg maar kleinere en grotere trauma’s zijn er methoden om die te verminderen. Denk aan NEI, de Body Code of Access Bars. Klachten zijn eigenlijk ook niet psychisch maar kunnen zich psychisch uiten. Lichaam en geest hebben invloed op hoe je je psychisch voelt.
ReagerenJohn (moderator)
26 juli 2021 om 19:09Vraag een verwijzing van je huisarts voor de orthopeed. Die kan aan scan van je rug maken
ReagerenTM28 juli 2021 om 13:21Zo te lezen moet ik nog wat omwegen nemen. Ik dacht zelf ook aan een verwijzing voor MRI aan rug, naar een fysiotherapeut oid. Ik ben bij een osteopaat geweest maar kreeg daar juist ‘zenuwaanvallen’ van en waar ze mijn schedel had ‘bewerkt’ is het nog steeds gevoelig. Ik moet ook naar haar toe komen wil ik verder kijken, en het is inherent aan mijn klacht dat ik er niet naar toe kan fietsen. Het lijkt ook alsof het te gevoelig is om flink bewerkt te worden.
Reageren
Net wel iets heel bizars meegemaakt: tijdens het plakken van statische folie op de ramen voelde ik allemaal tintelingen IN mijn linkerarm. Niet aan de haartjes o.i.d. Is dit mogelijk bij zenuwproblemen? Héle bizarre sensatie.Suzan28 juli 2021 om 14:41Hey,
Een fysio kan zelf geen mri maken,wel onderzoek doen en het advies geven een scan te laten maken.
Je huisarts kan rechtstreeks een mri van de rug aanvragen. Maar niet alle huisartsen doen dat als ze geen acute aanleiding zien. Een fysio kan dat dan wel bij de huisarts aangeven, dat er vermoeden van zenuwschade is.
Een neuroloog of orthopeed kan ook een scan aanvragen,maar dan moet je huisarts eerst daar naar toe verwijzen. En moet je vervolgens weer wachten op de scan.
De snelste manier is denk ik dat je je huisarts vraagt om een mri aan te vragen en gelijk een afspraak erbij vraagt te maken met een neuroloog. ( of orthopeed, maar bij zenuwklachten zou ik een neuroloog kiezen)Tussen de scan en de bespreking ervan kan dan alsnog wel een paar week tussen zitten,maar als je beide tegelijk aan vraagt, kan het ziekenhuis ze allebij gelijk inplannen en scheelt het toch wachttijd.
Reageren