Home / Hersenen & zenuwen / Migraine in stressvolle situaties
Ik heb migraine met aura die eens om de 10 maanden voor valt. Sinds kort heb ik een nieuwe job waar het niet plausibel is om een aanval te krijgen tijdens het werk.
De aanvallen die ik in het verleden kreeg, zijn wel altijd voorgevallen op rustige situaties, bv tijdens het weekend, na het werk,...
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat het idd kan dat migraine op zo'n situaties niet voorvalt net omwille van die stress. Het ging ook over joden in concentratiekampen die een geschiedenis hadden van migraine maar omdat ze in een kamp zaten die net niet meer kregen.
Ik begrijp eerlijk gezegd de vraag niet. Of beter gezegd: wat is de vraag?
Of het kan dat migraine niet voorvalt in stressvolle situaties omdat het lichaam dit 'voelt'.
Migraine is war dat betreft onvoorspelbaar. In de regel zie het juist verschijnen wanneer je in rust gaat. Daarom dat mensen dat vaak in weekenden hebben. Maar dat geldt niet voor iedereen
Zijn er bepaalde triptanen die je kan nemen bij het eerste opkomen van een aura, die de aanval doen stoppen?
Dus m.a.w., je ziet een vlek of abnormale tinteling in je hand, je neemt het medicijn en de aura stopt en dus ook de migraineaanval?
Die zijn er zeker. Meerdere zelfs. Dat moet je met de huisarts bespreken
Bij migraine kan het verstandig zijn om allereerst goed voor je voeding te zorgen. Een schommelende bloedsuikerspiegel kan ontregelingen geven in hormonen en neurotransmitters. Beter geraffineerde suikers en witmeelproducten zoveel mogelijk te vermijden en voldoende eiwitten en gezonde vetten nuttigen.
Stoffen als tyramine en histamine in je voeding kunnen voor ontregelingen zorgen in je systeem. Tyramine zorgt voor een lichte vernauwing van de bloedvaten en verhoging van de bloeddruk, wat klachten kan uitlokken. Dit soort stoffen zitten in kaas, zuurdesem, eieren, vette vis. Bepaalde kruiden, alcohol en smaakversterker versterken dat effect nog eens.
Dan kunnen er nog tekorten spelen aan onder andere magnesium en vitamine B en D.
Ook kan een te hoog oestrogeen spelen. Dat is ook bij te sturen met goede voeding en aanvullende middelen. Goed voor jezelf zorgen kan dus schelen in je klachten en eventueel verzuim.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!