John (moderator)
5 juli 2016 om 16:02[quote]is er een aandoening waardoor je als je heel diep inademt er een stevige en mischien wel pijnlijke hartklopping veroorzaakt?[/quote] Ja, hyperventilatie dus…vervelend maar niet gevaarlijk Het zijn toch typische klachten.
Ga naar een fysiotherapeut voor ademhalingsoefeningen
Anoniem5 juli 2016 om 16:46Ik heb daar helaas het geld niet voor…
Het recente alleen wonen heeft ook een klein deel onverwachtse kosten met zich mee gebracht en dus moet ik heel eventjes tanden bijten.Maar in ieder geval goed om te weten dat het dus echt ALLEMAAL van hyperventilatie komt, mijn grootste schrik is nu gewoon dat ik symptomen heb van iets ernstiger, samen met de hyperventilatie, en dat de dokter de ernstigere dingen niet merkt…
Reageren
En dat is eigenlijk het enigste wat mij schrik aanjaagt op dit moment.
Als ik een zekerheid kon hebben van ok, dit is enkel CHV dan op zich zou het me zelfs nog niet zo intresseren, het is voor mij enkel echter die zekerheid dat ik niets meer heb dan CHV dat moeilijk te overtuigen is.John (moderator)
5 juli 2016 om 19:27Kijk eens naar de columns over angst die ik heb geschreven. Ook daar kun je ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen in vinden.
http://www.dokter.nl/dossiers/angsten
ReagerenAnoniem6 juli 2016 om 15:19Heb het al een deel gelezen, ik lees er wel een aantal dingen in dat ik herken.
Trouwens, De apex van je hart ligt toch rechtsonder je linkertepel, toch? (Tussen linkertepel en middenrif zeg maar) want ik heb er heel vaak pijnscheuten.
ReagerenJohn (moderator)
6 juli 2016 om 15:47Ook die klachten zijn klassieke verschijnselen bij hyperventilatie
ReagerenAnoniem8 juli 2016 om 21:28Goed even een update.
De laatste dagen zijn volledig hetzelfde gegaan:
Opstaan, op zich voelde ik me ok, tot een uurtje na het opstaan lichthoofdig en nogal een soort van waas rond me…Vandaag beter, voelde me meer energiek, op zich in het algemeen beter dus dat was eens een leuke afwisseling…
Kprobeer me kalm te houden, maar soms is het echt moeilijk.
Je stukken over Angst en CHV waren erg interresant en leerrijk, zeker met al die vergelijkbare symptomen, en dat geeft je toch wel een soort van geruststelling
ReagerenJohn (moderator)
8 juli 2016 om 21:33[quote]tot een uurtje na het opstaan lichthoofdig en nogal een soort van waas rond me[/quote] Dit is dus het moment dat je gaat hyperventileren. Op het moment dat je dit voelt aankomen kun je een korte ademhalingsoefening doen om dat kwijt te raken.
Reageren
Adem 5 tellen rustig door de neus is en acht 8 tellen rustig door getuite mond uit. Dit moet je dan een aantal keren achter elkaar doen totdat het gevoel wegzakt. Die andere oefeningen moet je echter ook blijven doen. Die zijn voor de iets langere termijn bedoeld om je ademhaling weer onder controle te krijgen.Anoniem8 juli 2016 om 22:35Ok!
ReagerenAnoniem11 juli 2016 om 04:02Nog maar eens een update…
Veel gebeurd ondertussen!
Dagen zijn rustig voorbij gegaan, ik heb me rustig liggen houden met ademhalingsoefeningen en wat films zien, serie’s kijken, alles zodat ik maar afgeleid en rustig ben.
In het begin ging dat super, geen pijn rond de hartstreek meer, ademhaling ok, alles was zoals het moest zijn.
Dan sinds vorige nacht is alles weer naar de kl*ten, als ik probeer te slapen dan schiet ik soms terug recht, het gevoel dat er iets verkeerd zit met mijn lichaam kan het moeilijk omschrijven…
Voel me ERG lichthoofdig, veel pijn in de rug, moeilijk ademen (niet kortademig),
tintelende vingers (enkel linkerhand), hart dat soms ERG hard klopt…heb dernet zelfs een pijnlijk moment aan het hart gehad het was maar eventjes, maar het deed wel pijn… de pijn aan het middenrif is een pak minder, dus dat is dan weer een +… kan soms ook niet fatsoenlijk en ontspannen zitten omdat mijn borstkas raar aanvoelt (alsof het spant rond mijn ribben, of mijn hart ‘niet goed’ zit) als ik op mijn linkerzij lig voor te slapen, voel ik mijn hart enorm goed bonken (precies of het tegen de ribben zit aan te bonken)Alsook voel ik soms dat er trillingen over mijn hele lichaam zijn, het klinkt raar om het zo te zeggen maar het voelt echt zo…
Ik weet het even niet meer, CHV allemaal goed en wel, maar dit is niet meer te doen…
ReagerenJohn (moderator)
11 juli 2016 om 08:37Het zijn wel de typische klachten..
Reageren
Je moet ook niet denken dat het binnen enkele dagen opgelost zal zijn. Blijf de oefeningen doen en bespreek het met je huisarts. Wellicht kan medicatie een goede ondersteuning zijnAnoniem11 juli 2016 om 18:15Ik zal er eens achter vragen.
Deze nacht iets heel raar meegemaakt (goed nieuws)
Dus, ik lag gewoon in bed, te draaien te keren, en opeens… ik hoorde precies zo her geluid van iets waterig door men lichaam gaan, ik kan dit niet goed omschrijven, maar het dichtste dat ik kom is eigenlijk water door een tube jagen, dat geluid…
Men lichaam tintelde een beetje, ik dacht er toen niks van en dacht dat het gewoon men maag was dat aan het settelen was, heb niet bijzonder veel gegeten of gedronken de laatste tijd dus (bijna niets eigenlijk)Nu ik stond deze morgend op, en het moeilijk ademen was weg, compleet weg. ik kan terug vrij ademen zonder die rare druk, ik heb nog wel het occasionele kortademig zijn maar dat boeit me niet op dit moment.
Ik heb ook het gevoel dat men hart minder ‘jumpy’ is en ik zelf ook wat minder schichtig ben…
Vreemd, maar ik klaag niet!
Reageren
Wat kan dit zijn?John (moderator)
11 juli 2016 om 18:38Het beste is om daar helemaal niet proberen achter te komen en over na te denken maar gewoon content te zijn met de situatie zoals die nu is.
Reageren
Ga wel iets aan eten en drinken doen……dat is wel belangrijkAnoniem11 juli 2016 om 19:54Ja, ik weet het.
Reageren
Men eetlust is echt miniem dankzij deze hele situatie…John (moderator)
11 juli 2016 om 20:04Langzaam weer opbouwen, maar vooral voldoende drinken.
ReagerenAnoniem11 juli 2016 om 20:58Dat is inderdaad sinds gisteren weer beter, ook met het warme weer hier was het echter van moeten, want ik voelde me nog erger door de hitte.
Reageren