- AB9 januari 2018 om 22:30
Al jaren kamp ik met hartklachten (met name ritmestoornissen), ben al diverse keren door de malle molen gegaan.
Ik ben een vrouw, inmiddels 33 (bijna 34), ik rook en drink niet. Ik heb geen diabetes, mijn cholesterol is bij testen altijd prima, wel heb ik morbide obesitas en ben ik inmiddels 16kg kwijt.Ik heb nu sinds een jaar vitamine B12 wat mijn hartritmestoornissen enorm heeft laten krimpen alswel andere klachten. Een week of 2 geleden heb ik een aanval van 15 minuten gehad (waar dit voor de B12 injecties met periodes kwam – paar maanden niets en dan ineens weer wel paar maanden wat dus erg lang geleden).
Sindsdien ben ik niet helemaal lekker. Ik heb constant pijn die op komt zetten in de linkerarm en soms in de kaak en dan weer wegtrekt. Onder de linkerborst heb ik pijn, maar ook dit is af en toe en soms duurt het een half uur andere keer is het na een paar steken weer weg (het is overigens een soort stekend gevoel). Een lichte druk alsof iemand mijn hart vast houdt en ik heb af en toe een raar kriebel gevoel in het hartgebied, en dan met name aan de rechterkant (zelden trekt dit ook door naar de rechterarm). Het is niet echt pijn, het is alleen een hele vreemde gewaarwording. De dokter heeft er nooit een verklaring voor kunnen geven.
Mijn bloedtesten laten altijd keurige waardes zien, de ECG was voor het laatst 2 – 3 jaar geleden die ook prima in orde was.
Soms denk ik “het is mijn hart”, andere keren denk ik “ik heb het constant, al een tijd lang, het wordt niet erger als ik beweeg – dit kan mijn hart niet zijn dan was ik al lang op de grond terecht gekomen”.
Ik ben wel moe maar dat heeft met met de verkoudheid te maken op dit moment heb ik het vermoeden.
Zijn er meer mensen die dat kriebelige gevoel herkennen in het hart? Of zou het van de slokdarm af komen, waarom trekt het dan vervolgens (soms) door naar een van de armen. Naar de dokter gaan heeft weinig zin vanwege de testen van toen en ondanks dat het in de familie zit zou ik te jong zijn en omdat ik niet rook of drink geen tot weinig risico hebben.
– Druk op de borst, alsof iemand het hart vast houd
– Pijn in linkerarm / soms ook in kaak
– Kriebel gevoel hart gebied (soms uitstralend in de arm)
– Geen heftige pijn, wel steken onder de linkerborst
– Geen misselijkheid
– Geen vermoeidheid (verkouden op dit moment)
– Geen duizelingen
– Wordt niet erger bij traplopen of andere activiteiten (dan zou het niet mijn hart kunnen zijn lijkt mij?)
– Vrijwel de hele dag door al aantal dagen, op en af, in rust/ bed/ zitten/ staan/ lopen.Sorry voor de lap tekst 🙂 en alvast bedankt.
13 reactiesReagerenJohn (moderator)
9 januari 2018 om 22:34Doe eens de test op:
Reageren
https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/AB9 januari 2018 om 22:39Naar aanleiding van de door u ingevulde hyperventilatie test, ontvangt u hierbij de uitslag.
Uw score is: 38
Indien de score hoger is dan 42, zijn er aanwijzingen voor hyperventilatie.
ReagerenJohn (moderator)
9 januari 2018 om 23:31Het is toch een beetje twijfelachtig
Reageren
Kijk eens op onderstaande link en vergelijk eens je eigen klachten en kijk naar overeenkomsten:
http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomenAB10 januari 2018 om 21:06Klopt Tandor, het lijkt er heel erg op wat dat betreft, maar van de lijst heb ik er een aantal wel, maar de meeste helemaal niet. Zal toch eens letten op de ademhaling dan. Vooral omdat het met periodes is. Maar omdat het hart wel in de familie zit raak ik altijd lichtelijk in paniek.
Dan blijf ik me vasthouden aan het feit dat het de hele tijd zo aanvoelt en dat het niet erger wordt als ik de trap oploop etc :).
ReagerenAB11 januari 2018 om 00:19Afgelopen dagen was mijn hartslag rond de 80 – 90. Vanavond is het gevoel nog hetzelfde vanuit post 1, maar is mijn hartslag een stuk later (60 – 65 – zonder dat ik aan het sporten ben voor conditie). Een keer na 58 gedipt. Nogmaals klachten niet verergerd.
ReagerenJohn (moderator)
11 januari 2018 om 08:38Dat is geen vreemde hartslag wanneer je in rust bent. Daar is in principe nis mis mee.
ReagerenAB19 februari 2018 om 22:24Update:
Vandaag ECG, Bloedonderzoek en Thorax foto, omdat de klachten weer terug zijn. Aantal keren wakker geworden vannacht met heftige pijn linkerarm. Niet misselijk of pijn op borst (op 1 plekje na). De dokter weet het ook niet. Denkt nog steeds aan een ontstoken slokdarm, dus aan de hand van deze onderzoeken gaan we mogelijk daar op verder borduren mocht hier wederom niets uit komen. Ademenen gaat wel, maar het voelt wel benauwd.Ben nu constant dat er druk op de borst zit (voelt haast alsof het verkleefd is), soort brok in de keel. Hart klopt voelbaar, met name in bed, net voor het in slaap vallen. Gaat van hard naar zacht, snel, naar lanzaam etc. 3 kilo aangekomen omdat m’n benen weer helemaal vol met vocht zitten.
Er is nog steeds angst, maar ik ben blij dat er nu toch weer een ECG gemaakt wordt omdat dit bij mijn oma net zo is gegaan toendertijd en ze uiteindelijk nog maar 15% hartpompfunctie had….
ReagerenPeter20 februari 2018 om 02:33Zonder nu meteen schrik aan te willen jagen: vocht in de ledematen (en vooral de benen) kan het gevolg zijn van een verminderde pompfunctie van het hart. Eerste advies: het minimum van 1,5 liter per dag drinken (zeker niet minder, maar liever ook niet meer).
ReagerenAB20 februari 2018 om 06:54Peter dat klopt en dit heb ik ook al aangekaart. Ook omdat hart problemen in de familie zitten en mijn overgrootoma al op haar 18e is overleden aan haar hart. Toch is het de voorgaande keren goed geweest met bloed en ecg alleen op dat moment had ik geen klachten meer, nu “gelukkig” nog steeds wel. Dit is wel de eerste keer dat ik een thorax foto krijg. We zullen zien wat eruitkomt. Al voor ik overgewicht had hield ik regelmatig vocht vast en dit werd altijd genegeerd en nu is het omdat ik te dik ben.
Zodra ik een update heb zal ik hier posten.
ReagerenAB20 februari 2018 om 15:30Alles was weer goed op de ecg, thorax en bloed. Vrijdag weer een afspraak. Dokter had het er al kort over gehad om toch naar de slokdarm/ maag te kijken als schuldige. Dus mogelijk toch weer medicatie. Waar ik zelf wel van baal want ben niet zo van de medicatie, maar goed als het probleem opgelost kan worden wil ik alles wel proberen.
ReagerenPeter22 februari 2018 om 04:09Het vervelende is dat vocht achter de longen ook juist hartproblemen kan veroorzaken, maar dat zou nu moeten worden uitgesloten i.v.m. de uitslag van de Thoraxfoto. Om de pompfunctie goed te kunnen onderzoeken zou een hart-echo of een MRI moeten worden gemaakt, maar je andere klachten wijzen daar helemaal niet op. Bij een verminderd pompvermogen ben je juist wel vermoeid, desnoods duizelig en helemaal bij inspanning als traplopen. Het is logisch dat de arts uitgaat van de klachten die je hebt en niet van de aandoening waar je oma aan leed.
Reageren
Het is niet zo gek dat gedacht wordt aan de maag/slokdarm. Een hevige maagzuur-aanval (brandend maagzuur) wordt door de patient vaak hetzelfde beschreven als een hartaanval, ook al is het gevoel in werkelijkheid wel anders. Dan komt er maagzuur in je slokdarm waardoor de wand van de slokdarm wordt aangetast. Als de klep tussen slokdarm en maag niet meer goed sluit is dat zeker een probleem. Daarbij komt het vaker voor bij mensen met overgewicht omdat het vet als het ware druk uitoefent op de maagwand en het maagzuur naar buiten kan drukken.
Zelf ben ik ook niet zo’n medicijn-slikker, maar gedurende een overgangsperiode ben ik wel voor medicijngebruik. Als het lichaam weer wat is hersteld en je je beter voelt kun je altijd proberen het gebruik af te bouwen. Dat heb ik zelf dus ook gedaan, uiteindelijk tot nul. Je lichaam moet toch herstellen en kan ook wel wat hulp gebruiken.AB23 februari 2018 om 19:22Hoi Peter, bedankt voor je reactie.
Ook toen ik nog geen overgewicht had, had ik deze klachten al, met name druk op borst + hartkloppingen. Ook het vocht vast houden toen was een mysterie.
We hebben nu afgesproken dat ik 2 weken tot een maand elke dag maagtabletten ga gebruiken (Omezaprol) en als dit niet werkt gaan we naar een internist (dokter wilde me daar al naar toe sturen, maar ik gaf aan dat het wellicht beter was om eerst de maag al uit te sluiten).
Mijn moeder denkt zelf, omdat ik Lyme in mijn bloed heb zitten – konden ze toen niets tegen doen omdat het niet “actief was”, dat lyme opspeelt. Zelf ben ik niet helemaal zeker dat het dat is. Wel kwam ik erachter dat teveel Histamine dezelfde symptomen kan geven en ik heb de klachten meestal in dezelfde periode – de winter periode. Nu kan dat toeval zijn, maar goed dat is voor de internist straks als ik daar naar toe zou moeten.
Ik wou alleen dat het drukkende gevoel/ vastzittend gevoel, brok in keel en het nerveuze gevoel weggingen, dat zijn voor mij de vervelende klachten op dit moment. Wederom als ik iets meer weet/ hoor/ voel laat ik het even weten terzijnde een update aangezien jullie de moeite nemen een reactie te posten :). Nogmaals dank daarvoor!
ReagerenJoyce28 juli 2018 om 20:44Ik herken het wel. Ik ben ook vaak benauwd. Hartkloppen. Droge mond. …smorgens heel licjt en wat duizelig. Regelmatig misselijk…..maar onlangs nog tusse nu en een jaar terug een hart echo gehad en was goed. Sinds dien zoek ik bij benauwdheid meteen afleiding.
Bij mij is het paniek aanval en huperventilatie. ….ik ben ook vaak bang zeker als ik in bed lig en me heel gespannen voel en mn hart voel heel erg. Maar moet vertrouwen hebben op de echo…..lastig is het he.
Reageren