Zoeken Vraag het forum

Weet niet goed wat te doen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Net terug van de dokter, ze zei dat het inderdaad hard lijkt op Hyperventilatie.

De slaapapneu klonk echter wel te kloppen, in de zin van symptomen, en heeft me aangeraden een afspraak te maken bij de slaapkliniek.

Ik vraag me toch af, kan je hart een stoornis of een falen ontwikkelen na 3 maanden van een volledige check up van de cardio?
    Of ben ik echt gewoon dingen aan het zoeken om dingen te zoeken?

John (moderator)

Ik denk niet dat je aan een hartstoornis moet denken. Hyperventilatie kan dergelijke klachten geven maar er is niets mis met je hart.

Reageren
    Anoniem

Het is echter zo raar dat men hart ‘raar’ doet (harder kloppen, soms een steek hier en daar) als ik in men bed neerlig, daarbijkomend weet ik dat slaapapneu gevaarlijk kan zijn, dus ik lig nu letterlijk met een doodsangst wakker, en durf niet meer te gaan slapen.

heb gewoon een enorme schrik dat ik ga wakker word met een hartaanval dankzij de slaapapneu, of wat het ook moge zijn…
    En de grootste ironie van de situatie is dat de apneu meer optreed bij stressdagen…

Reageren
    John (moderator)

[quote]Het is echter zo raar dat men hart ‘raar’ doet (harder kloppen, soms een steek hier en daar) als ik in men bed neerlig, [/quote]dat is eigenlijk helemaal niet raar, als je bedenkt dat de meeste klachten van hyperventilatie juist in rust optreden.
    Bij hyperventilatie en angst/stress, ervaar je die klachten wel zo maar hebben ze niet direct iets met je hart te maken.

De apneu’s moeten eerst eens worden onderzocht. De meeste mensen hebben slaapapneu’s en hebben daar geeneens klachten van behalve dat ze regelmatig moe zijn, omdat ze niet goed slapen en uitrusten door de apneu’s

Reageren
    Anoniem

Dat begrijp ik, toch raar dat net in een moment van rust je jezelf het meeste druk maakt, maar dat doe je dan ook weer zelf he.

Klopt de slaapapneu’s zijn nog niet bewezen, maar ik ben al enkele keren wakker geschoten met een heel snel kloppend hart, duurde maar een minuut of 2 – 3 en men hart was ok, maar het was vrij ‘off-putting’…

Wat anders kan dit zijn dan?

Reageren
    John (moderator)

Er kan er zo 1-2-3 niet andere bij bedenken. Je hebt een check-up gehad dus je hart is het in ieder geval niet.

Reageren
    Anoniem

Ik herken ook veel van deze klachten ik let namelijk erg veel op mijn hart elke dag sinds een halfjaar ongeveer soms heb ik overslagen en soms heb ik een moment van steken of een raar koud gevoel bij mijn hart soms schrik ik alsof ie stopt en op sommige momenten ben ik totaal hopeloos alsof er echt wat mis is en ik dood ga ik heb ook allerlei test gedaan niks gevonden maar toch heb ik een gevoel dag er iets niet klopt ik snap het ook niet

Reageren
    Anoniem

Hoogstwaarschijnlijk paniekaanvallen, en je manier van denken.

Ik probeer er altijd een beetje laconiek over te doen, en meestal gaat het dan ook echt sneller weg 🙂

Dan denk je maar ‘dan komt het maar’, in die zin en voor mij werkt dat (Niet dat ik echt wil dat het komt, maar if it works, dont fix it.)

en ja ik heb datzelfde gevoel, ik heb eerdere hittegolven door men lichaam, in plaats van koudegolven.

Ik denk dat dit voor iedereen anders is.

Reageren
    Anoniem

Dus ik besloot deze nacht zittend te slapen (ik weet dat dit vrij gek klinkt, maar die apneu heeft me toch redelijk angstig om te gaan slapen)

En dankzij dat heb ik iets gemerkt, Tandor, is het mogelijk dat er iets vastzit in mijn lichaam? Ik heb van die momenten dat ik moeilijker kan ademen, en had dernet weer zo een episode toen ik in rechtop wou slapen, ik voelde precies iets in mijn lichaam… Loskomen? Is het beste dat ik het kan beschrijven, ik kon meteen weer volledig vrij ademen en voelde me minder beroerd.

Weet jij wat dit kan zijn? Is het gewoon mijn fantasie, of is dit echt een mogelijkheid?

Reageren
    John (moderator)

Het is vooral de angst die je hebt die dat veroorzaakt.

[quote]maar die apneu heeft me toch redelijk angstig om te gaan slapen[/quote]dus heb je jezelf ervan overtuigd dat rechtop slapen problemen zou kunnen voorkomen. En je brein speelt daarop in en geeft jou het gevoel dat het inderdaad beter is om te doen en de klachten verminderen dan ook

Reageren
    Anoniem

OM gek van te worden, dat je brein zo kan inspelen op je angsten.
    Ik heb uiteindelijk dan besloten om liggend te slapen (had geen zin om een stijve nek te hebben) en heb uiteindelijk goed geslapen.

Net wakker geworden (uurtje geleden) en voel me niet uitgeslapen, maar ik voel wel dat ik terug wat energie heb.

Heb wel een massieve hoofdpijn.

Ik begin me ergens meer en meer kinderachtig te voelen.

Reageren
    John (moderator)

Je moet je vooral niet kinderachtig voelen. Het zijn echte klachten die je hebt, alleen de oorzaak is een verhaal apart.

Kijk eens in deze lijst welke klachten er allemaal door angst veroorzaakt kunnen worden zonder er sprake is van een onderliggende ziekte..
    http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomen

Reageren
    Anoniem

Oh wow, dat is een hele boterham.

Lichthoofdig, of een onrealistisch gevoel en hoofdpijn op dit moment.

Maar mijn hoofdpijn is zo in een deel van het hoofd, niet overal. (linkerhelft zeg maar)

Staat er ook allemaal tussen natuurlijk maar toch, het voelt zo raar…

Mischien een rare vraag maar, als je zoveel symptomen kan hebben, hoe kan je dan Hyperventilatie, of CHV onderscheiden van iets serieuzer?

Reageren
    John (moderator)

Omdat er bij onderzoeken geen andere aanwijzingen zijn voor aandoeningen of ziekten. Daarnaast zijn er natuurlijk een aantal klachten die gewoon zeer typisch zijn voor hyperventilatie of CHV.

Het probleem bij deze klachten is, dat men zich niet kan voorstellen dat alle lichamelijke klachten dier er dus ook zijn alleen maar door angst/stress en een verkeerde ademhaling veroorzaakt kunnen worden.

Reageren
    Anoniem

Dat klinkt zo logisch, en toch zegt een stemmetje in men achterhoofd dat het erger moet zijn.

Enorm vervelend!

Trouwens, ik ben benieuwd, is er een aandoening waardoor je als je heel diep inademt er een stevige en mischien wel pijnlijke hartklopping veroorzaakt?
    Zoja zijn die dan gevaarlijk?

Want soms als ik diep inadem dan voel ik een pijnlijk scheut/bons, op het hard puntje aan je middenrif, en ik denk dat het men hart is maar op dit moment weet ik het niet zeker meer?

Reageren
Reageer op: Weet niet goed wat te doen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Acne bij baby’s: wat kun je doen?

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.