Zoeken Vraag het forum

“dof” kloppend hart

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Ik heb een vraag,
    Ik ben bekend met veel hyperventilatie en volgensmij wel een beetje tegen chronisch aan.

Het is de afgelopen maanden heel erg geworden met gigantisch veel aanvallen dagelijks en veel stres die daar bij mee kwam…
    Nu tegenwoordig heb ik het voorelkaar gekregen om mij rustig te houden onder deze aanvallen

maar toch telkens moet ik weer van mijn vriendin horen dat ik heel zwaar adem, echt heel zwaar. dit vaak ook nog ongemerkt.

Nu weet ik dat ik hartkloppingen kan krijgen van hyperventilatie, toch baard mij het volgende zorgen
    Ik heb de huisarts ooit al is laten luisteren en volgens hem klonk mijn hart goed, (dat snap ik natuurlijk want op dat moment heb ik nergens last van en voel ik mij ook prima )

Nu het volgende, bijna elke dag heb ik wel last van een doffe klop in mijn borstkast. Hiermee bedoel ik niet een klop op de borst, maar meer een doffe klop binnen in wat een beetje naar voelt richting mijn hals.

Ik negeer het eigenlijk elke keer weer en ookal krijg ik een aanval ik probeer me rustig te houden ( Vaak heb ik wel dat als dit gebeurt ik vlak er na ga hyperventileren )

Of ik moet even een keer ineens inademen of iets soort gelijks wanneer dit gebeurt.

Mijn hartslag lijkt vrijnormaal in het ritme te zitten, mijn bloeddruk verschild per meting nog wel vaak zo kan het zijn dat ik zittend 5 min de ene keer 128/86 heb, maar de andere keer kan het ook 112/65 wezen.
    als ik lig gaat het vaak naar de 106-110 – 60-65, maar zo heb ik ook wel is 90-56 gehad.

Ik zal een aantal situaties beschrijven waarbij ik plots een dof kloppend hart heb.

In de auto een liedje aan het zingen. Hoe stom het ook klinkt. ik ben lekker op een nummer aan het losgaan en het volgende couplet begint en dan haal ik uit en vervolgens een aantal keer in mijn borst “dof dof….dof dof” eventjes moet ik mijn lucht herpakken en dan gaat het wel weer, maar toch is de zin van even mee bleren weg.

Op het werk de afwas aan het doen. Ik droog het kopje nog even af praat mijn colega, 2 doffe kloppen weer en dan is het ook klaar ik kan weer verder..

Op de bank thuis, vaak als ik mij lekker ontspan of een film aan het kijken ben of ander tv programma,weer een 4 tal doffe kloppen en klaar, al is mijn relaxte avondje dan alwel verpest of ik heb geen zin meer in de film en ga maar slapen..

Ook wanneer ik rechtopzit in bed,, ik zeg nog wat tegen mijn vriendin, ga langzaam naar achteren heen en weer doffe kloppen en even benauwd, weer negeren en maar gewoon lekker gaan liggen..

Het gebeurt dus echt op random momenten… en het is niet in grote getalen aanwezig, maar toch gebeurt het telkens weer ookal denk ik er niet bij na het gebeurt gewoon…

Ik negeer het volkomen, toch gaat het niet weg.
    Moet ik dit blijven negeren?
    Of is het wel goed om het te negeren?
    Heeft u enig idee waardoor dit veroorzaakt kan worden?

Ik ben altijd heel gezond geweest, tot op een jaar geleden wel gerookt, ben nu 21, maar heb altijd veel gefietst en eigenlijk nog nooit last van mijn hart gehad ook niet met hypervetilatie, tot op een aantal maanden geleden dat het echt erger begon te worden.

Excuses voor het lange bericht, toch hoor ik graag van u uw advies.
    Ik ben een klein beetje ten einde raad.

Hyperventilatie heeft mijn leven flink beheerst.. Ik durfde niks meer, daar heb ik mij wel overheen gezet. Ik ga weer na kameraden en me vriendin ziet dat ik er echt tegen vecht..

Alleen deed dat stomme hart nou maar is niet meer zo raar, dan zou die hele stomme hyperventilatie venzelf me gedachten weer uitzijn.

Ik heb het al een aantal keer gezet, ik negeer het, maar toch vraag ik mij af.. is het wel goed en verstandig dit te blijven negeren.

alvast super bedankt voor uw antwoord.

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Die “hartkloppingen” die je beschrijft passen toch wel heel goed bij CHV. Ze zijn onschuldig maar wel vervelend en zorgen weer voor onrust en angst. Er gaat blijkbaar toch nog steeds iets niet goed met je ademhaling

Reageren
    Anoniem

Het stelt mij toch wel gerust dat ook u denkt dat het toch de CHV is..
    Ik vermoed het zelf toch ook, maar toch blijf je er soms even mee malen, moet ik hier iets mee of niet?

Ik denk dat het toch een goed advies voor mij is om naar een ademhalings- therapeut te gaan dan

Reageren
    John (moderator)

Ik zou zeker voor ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen gaan.
    Dat is in principe de enige manier om er vanaf te komen

Je kunt het ook zelf proberen. Je kunt oefeningen vinden in:
    http://www.dokter.nl/dossiers/angsten

Reageren
Reageer op: “dof” kloppend hart
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.