- Anoniem15 mei 2016 om 12:36
Als eerst excuses voor mijn lange verhaal.
Begin november zat ik in een hele stressvolle periode. Ik was toen aan het werk en nadat ik al een hele dag aan het piekeren was kreeg ik ineens hele erge hartkloppingen. Ik ging gewoon door met werken maar nadat ik afentoe wit voor mijn ogen begon te zien en beetje door mijn benen zakte ben ik toch maar even gaan zitten. Uiteindelijk is 112 gebeld en er was een first responder binnen een aantal minuten aanwezig. Hij zag een kleine afwijking opde monitor en ik moest naar het ziekenhuis. Daar is bloed afgenomen en een torax foto gemaakt en dat was goed. Ik mocht weer naar huis.
De week erna begon ik pijn te krijgen op mn borst. De huisarts hoorden ook een ruisje bij mn hart en ik kreeg een afspraak voor de cardioloog mee. De cardioloog hoorde mijn verhaal aan en dacht meteen aan hartritme stoornis ik had ondertussen ook altijd een hartslag van rond de 100. Ik kreeg betablokker mee en maagtablet voor de pijn.
De bètablokkers maakte het voor mij alleen maar erger omdat ik erg last kreeg van de bijwerkingen (koud,trillen, te lage hartslag) terug naar de cardioloog een een echo en fietstest gehad. Fietstest kon ik niet uit fietsen omdat mijn hartslag veel te hoog werdt en niet wilde zakken. Ik moest een half uur aan de meters hangen voordat hij terug normaal was. Toen kreeg ik medicijnen mee voor een ontstoken hartzakje maar na 2 weken was er nog niks veranderd. Mijn klachten bleven en de cardioloog zei dat er niks met mijn hart is. Stress misschien? Achteraf gezien klopt dit ook wel.In de tussentijd zo bang geworden voor mijn klachten dat ik ondertussen een angststoornis heb en enorm hypochonder aan het worden ben. Ik heb last van de volgendr klachten:
hele dag stekende pijn op mijn linkerborst
misselijk
Bijna altijd duizelig, gevoel of alles draait.
concentratie problemen
maagpijn
veel plassen
zere spieren
tintelingen in armen
spiertrekkingen
hartslag van 70/80 is rust en bij even opstaan en lopen dik 100+
Af een toe een kramp gevoel in borst alsof hart even stopt.
elke ochtend compleet gebroken voelen.En ik ben vast nog wel iets vergeten. Nu heb ik al een aantal onderzoeken gehad dus en veel keren bloed laten onderzoeken en ook loop ik sinds januari bij een psycholoog en psychosomatische terapie voor mijn ademhaling omdat mijn klachten ook erg lijken op chronische hyperventilatie.
Nu viel mij vorige nacht iets geks op. Ik legde toevallig mijn hand op mijn borst en voelde een rare trillerige hartslag. Ik pakte toen mijn telefoon waar hartslag meter en sp02 meter opzit en die liet ook een rare hartslag zien en saturatie van 92. Nadat ik even uitbed ging was dit weg. Ik had toen ineens een hele lage hartslag van 55. Dit is een hartslag die ik al heeel lang nie bij mijzelf gezien heb.De hartslag ging ook bijna niet omhoog als ik ging bewegen en voelde mij ook heel wankel op mijn benen en duizelig. Uiteindelijk toch in slaap gevallen en nu is mijn hartslag weer rond de 80. Ik ben ook nog langs de huisartsenpost geweest vanmorgen maar die zag nu ook niks raars..
Nu vraag ik mij af, kan dit allemaal door de stress en spanning komen? Ik merk namelijk dat mijn klachte zeker erger worden als ik me druk maak om iets. Maar hoe kan mijn hartslag dan ineens laag zijn?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen of misschien iets van de klachten herkent.
10 reactiesReagerenJohn (moderator)
15 mei 2016 om 12:48[quote]pakte toen mijn telefoon waar hartslag meter en sp02 meter opzit[/quote] dit zijn “fun” apps, echte metingen kun je daar helemaal niet mee doen. Het enige wat ze doen is nog meer stress veroorzaken.
Stress, spanningen en hyperventilatie kunnen heel wat klachten veroorzaken. Je klachten passen daar wel bij. kijk hier maar eens naar de mogelijke klachten bij CHV
Reageren
http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomenAnoniem15 mei 2016 om 12:49Misschien nog wel handig om te vermelden: ben 25 jaar rook niet, gebruik geen medicijnen en bloedruk is 130/90
verder heb ik nog last van wazig zicht en “visjes” voor mn ogen en worden mijn klachten ondanks mijn terapie de laatste week steeds erger.
ReagerenAnoniem15 mei 2016 om 12:59Bedankt voor je reactie Tandor.
Ik weet dat die telefoon niet echt betrouwbaar is maar ik heb ook een echte saturatie meter hier in huis en eigelijk geven zel altijd zo goed als de zelfde waarden aan.Ik ben bekent met de klachten van CHV. Heb ook wel z’n beetje alles wat op die site staat wel last van of last van gehad de afgelopen 6 maanden. Maar ondanks dat blijf ik die extreme angst voor mijn hart hebben..
ReagerenJohn (moderator)
15 mei 2016 om 13:08Dat je klachten erger worden kan komen door de angst voor je hart.
Reageren
Maar dat zou met de onderzoeken in principe wel gevonden worden.
Ook dat is een bekend probleem bij CHV. De angst voor aandoeningen omdat het vervelende klachten zijn die bij de meeste mensen toch het gevoel/angst voor hartklachten oproepen.Anoniem15 mei 2016 om 13:18Het klopt ook wel dat de laatse tijd steeds banger begin te worden.
Ook speelt er mee dat de cardioloog die mij onderzocht heeft dus 2 keer een verkeerde diagnose/conclusie trok en ik het nu eigelijk ook niet vertrouw dat hij goed naar mijn echo en fietstest heeft gekeken. Ook heb ik denk ik wel 10 hartfilmpjes gehad die allemaal goed waren en steeds door iemand anders beoordeeld.
Ook al eens bij de huisarts geweest voor een verwijzing voor een CHV test in het ziekenhuis maar dit wilde hij niet doen. Misschien toch nog maar eens vragen omdat ik niet goed met deze onzekerheid om kan gaan.
ReagerenJohn (moderator)
15 mei 2016 om 13:23doe de test eens op:
Reageren
http://www.dokter.nl/index.php?option=com_hyperventilatietestAnoniem15 mei 2016 om 13:34Score is 54.
ReagerenJohn (moderator)
15 mei 2016 om 13:46Je hebt overduidelijk last van hyperventilatie. En dan in de chronische vorm. Dat verklaart in ieder geval je klachten..
Reageren
Het zijn vervelende klachten maar gelukkig niet ernstig…Anoniem15 mei 2016 om 17:17Kan het ook door de CHV komen dan ik juist bij inspanning( stevig wandelen, trap op lopen enz) extra last krijg van kortademigheid en duizelingen?
ReagerenJohn (moderator)
15 mei 2016 om 17:34Ja hoor dat kan heel goed. Dat komt omdat je ademhaling niet goed is
Reageren