Zoeken Vraag het forum

Angst voor hartstilstand

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Ik1980

Goedenavond, ik ben een vrouw van 40 jaar. Al een tijdje last van vage klachten als vermoeidheid, licht gevoel in hoofd, hartkloppingen en pijn in de borststreek.. Hiervoor heb ik een holterkastje bij de huisarts gekregen. Hier kwam niets bijzonders uit, maar ik had toen ook geen last van de hartkloppingen, wel van de duizeligheid. Nu meet ik sinds een tijdje ook mijn bloeddruk en nu heeft die al 2 keer een onregelmatige hartslag opgemerkt. In de gebruiksaanwijzing staat dat wanneer dit vaak voorkomt je een arts moet raadplegen. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. M’n arts denkt dat het spanning is, maar mijn rust hartslag (53/63) en bloeddruk (105/65) zijn juist vrij laag en niet hoog zoals je bij spanning/stress zou verwachten.
    Wat zou u in deze adviseren? Ik wil zelf eigenlijk het liefst naar een cardioloog maar mijn huisarts wil daar niet aan ben ik bang.
    Ik ben zo bang dat omdat er geen echo is gemaakt oid voor bijvoorbeeld een hartstilstand. Dat ze iets over het hoofd zien.

7 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Doe om te beginnen eens de test op:
    https://www.dokter.nl/hyperventilatietest/

Reageren
    Ik1980

Die heb ik al gedaan en ik weet dat veel klachten ook daardoor kunnen komen maar ik blijf bezorgd omdat hartklachten ook zouden kunnen met mijn klachten.

Reageren
    John (moderator)

Het lijkt erop dat je toch een angststoornis hebt. Misschien is het dan goed om een verwijzing ter vragen voor een psycholoog. Je hebt een holter onderzoek gehad en daar is verder niets uit gekomen

Reageren
    Ik1980

Ik ga al naar een ggz praktijkondersteuner maar ik hou twijfels. Op een holteronderzoek is toch niet altijd alles te zien?

Reageren
    Klopt

Een holteronderzoek geeft vooral dingen aan als boezemfibrilleren en extrasystolen. Hartkloppingen zijn veelal onschuldig, heb ik ook. Maar met een echo wordt ook bekeken hoe het staat met hartkleppen en aangeboren afwijkingen. Toch hebben veel mensen wel iets kleins aan het hart waar verder geen probleem mee is. Ik heb ook een klein lekje in een hartklep, schijnt geen enkel problesm te zijn.

Hartfalen merk je bv aan erge kortademigheid en hartkloppingen met traplopen. Maar ook dat kan komen door een slecht uithoudingsvermogen en afgenomen spierkracht.

Desondanks is het mij nog nooit gebeurd dat ik geen verwijzing kreeg bij klachten. Dus als jij die geruststelling nodig hebt (en er niet slechter van wordt als je hoort dat je ook kleine maar normale afwijkingen hebt), vraag je er toch om.

Reageren
    John (moderator)

Hartafwijkingen zijn daarop wel te zien

Reageren
    Holter

Op een holter zijn andere dingen te zien dan een echo

Reageren
Reageer op: Angst voor hartstilstand
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.