Home / Angststoornis / Angst voor hartklachten
Goedemiddag.
Mijn naam is Ties de Groot en ik ben 17 jaar oud. Ik kamp nu al ongeveer 4 jaar met angstklachten en hypochondrie. Mijn grootste angst is mijn hart. Het is 1 jaar weggeweest, maar het is nu sinds een paar maanden erger dan ooit tevoren. Ik heb de hele dag last van klachten. Benauwd en kortademigheid, licht in mijn hoofd, misselijkheid, een raar ongemakkelijk en niet te beschrijven gevoel in mijn borst gepaard met steken in mijn borst, rug en schouders. Ook tijdens inspanning heb ik erg veel moeite en word ik vaak angstig, benauwd en licht in mijn hoofd. Ik heb onlangs een ECG laten maken bij de huisarts, maar hier kwam echter niks uit. Ik ben nog steeds elke dag bang dat mijn hart ermee stopt. Er is geen moment op de dag dat ik er niet aan denk. Ik hoop dat hierop gereageerd kan worden. Alvast bedankt.
Mvg
Ook wil de dokter geen verdere onderzoeken aan, omdat ze eerst wil dat ik begin met de behandeling bij mijn psycholoog. Iedereen zegt tegen mij dat er niks aan de hand is. De enige die dit denkt ben ik zelf, maar ik denk het ook wel vrij zeker te weten, aangezien het toch echt zo voelt.
Dat zijn dan toch klachten die alles met angst/spanningen te maken hebben. En dus niet met je hart. Je hyperventileert. Je zou naar een fysiotherapeut kunnen gaan voor ademhalingsoefeningen
Is het dan ook mogelijk dat ik de hele dag hyperventileer, aangezien er eigenlijk bijna geen moment op de dag is waarop ik er geen last van heb?
Ja dat zou zeker kunnen. Dat is dan een chronische vorm
Maar dus geen rede om me verder druk te maken? Sessies met psycholoog zijn ook al ingepland
Nee hoor. Vervelende klachten maat ongevaarlijk
Duidelijk! Bedankt voor alle antwoorden, helpt me verder. Nog 1 vraag: is er een rede waarom het tijdens inspanning op het hoogtepunt is?
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!