- Anoniem9 juli 2015 om 13:35
Hallo,
Ik heb getwijfeld of ik het hier of bij “Longen” neer moest zetten.
Zal een beetje een lang verhaal worden, omdat het allemaal wel eens met hetzelfde te maken kan hebben…Ik loop inmiddels een klein jaar bij de cardioloog. 4 maanden geleden voor het laatst en moet in september voor controle terug.
Ik heb met regelmaat hartkloppingen. Of hoe ik het ook moet noemen. 2x een event recorder voor 2 weken gehad, holter kastje (24 uurs) en hart echo gehad.
Echo en holterkastje waren goed. Eerste keer eventrecorder was ook redelijk normaal. Maar omdat ik me totaal niet zo voelde en het me belemmerde in veel dingen (niet durven sporten bijvoorbeeld), is er voor een 2x een event recorder ingezet.
Ja, er waren behoorlijk vaak vele extra slagen te zien. Maar… het kon geen enkele kwaad. Kon er rustig 100 mee worden. Als het echt niet anders kan, kan ik er medicatie voor krijgen. Maar… ben zelf geen “pillen-mens”. En dus nee, liever niet. De ene keer gaat het dagen lang goed en totaal geen (voelbare) last ervan. Een andere keer gebeurt het wel 20-40x per dag. Soms wel een uur lang. Heel onregelmatig en snel. Voel me daar dan ook niet lekker bij.
Ik moet erbij zeggen dat ik niet heel erg stress gevoelig ben, laatste jaar heel veel heb meegemaakt. Maar goed, die hartkloppingen/stoornis heb ik al van daarvoor. Járen geleden al, alleen is het de afgelopen paar jaar erg verergerd.Paar dagen geleden sloeg me de schrik om het hart. Kreeg pijn in mijn linker oksel. Was denk ik de aanleiding tot een paniek aanval ??? (geen idee, probeer ook maar te denken). Binnen de 5 minuten daarna heftige pijn midden op m’n linker borst. Soort verkramping. Pijn op borst heb ik wel eens vaker, maar dat zit dan meer richting het borstbeen, wél aan de linkerkant.
Dit heeft een paar uur geduurd. M’n man heeft me in de gaten gehouden. Wel bellen/niet bellen… Niet gedaan. Maar ik zat me in de rats…
De reden om niet te bellen… ik was niet kortademig of heel erg benauwd. Normale huidskleur. Wel misselijk!
Bloeddruk was 1e keer iets hoger (144/88 hartslag van 88)
2e keer stuk beter 135/88 met een hartslag van 82Later op de avond vond mn man het nodig dat ik nog een keer de bloeddruk nam (moet eerlijk zeggen dat ik een mega rustige/nuchtere man heb). Toen 129/85 met een hartslag van 77.
Uiteindelijk ben ik naar bed gegaan. Weinig geslapen. Pijn in oksel was al relatief snel weg. Pijn in/op borst kwam met golven. Dan was het er weer en dan zakte het weer wat af.
De volgende ochtend had ik een ontzettend zwaar gevoel in m’n linker arm. Of er lood aan hing.
Kan dit een teken zijn geweest dat er iets mis met m’n hart is, of is er sprake van (chronische) hyperventilatie?
Ik ben (van vroeger uit) al bekend met hyperventilatie. Ik heb het idee dat het wel eens chronisch kan zijn geworden. Ik ademde nl verder wel gewoon. Alleen te hoog.
Die dag heb ik de huisarts gebeld. Voelde me totaal niet lekker. Vele extra slagen etc. Maar goed, ook een korte nacht gehad, zal ongetwijfeld mee hebben gespeeld. Ik zou even langskomen voor een ECG. Gedaan. Kom ik… doet de ECG het niet. Ze heeft naar m’n hart geluisterd en klonk normaal. Dus doorsturen naar het ziekenhuis had ook geen enkele zin. Verhaal van de dag ervoor verteld… werd weinig mee gedaan. Alleen dat ik niet goed ademde. Moest ik tijd voor nemen en maar op yoga gaan.
Alles goed en wel, maar yoga ligt hier de komende 6 weken stil ivm vakantie.En daar komt nu net m’n 2e punt. Ik weet totaal niet meer hoe ik moet ademen. Die bewuste avond zat m’n ademhaling te hoog (m’n man had z’n hand op mijn buik neer gelegd (niet eens gemerkt), maar die kwam geen milimeter om hoog.
Dus beter gaan ademen…
Jemig… dat is makkelijk gezegd. Ik let er nu op. Als ik ’s morgens wakker wordt, adem ik vanuit mijn buik. Overduidelijk. ’s Avonds als ik erin kruip volgens mij ook. Maar…
ik weet niet hoe ik overdag moet ademen. En het zal heel belachelijk klinken, maar ik weet t echt niet.
Het enigste wat bij mij beweegt met ademen als ik bijvoorbeeld aan het lopen/werk ben, is voornamelijk boven mn borst (tussen borst en keel).
Het voelt naar. Tuurlijk let ik erop als ik ga zitten. Maar tijdens het bewegen lukt het gewoon niet.Het is een heel verhaal geworden. Maar dat van de week ’s avonds zit me totaal niet lekker en het niet gewoon automatisch goed kunnen ademen overdag ook niet.
Hopelijk kan iemand me meer vertellen.6 reactiesReagerenAnoniem9 juli 2015 om 15:09Ik ben overigens een vrouw van 42 jaar
ReagerenJohn (moderator)
9 juli 2015 om 15:59Hartoverslagen of ritmestoringen hoeven inderdaad helemaal niet ernstig te zijn. Dat hangt er ook vanaf waardoor ze worden veroorzaakt.
Chronische hyperventilatie kan dat wel eens veroorzaken. Je klachten passen er in ieder geval wel bij.
Doe eens de test op: http://www.dokter.nl/index.php?option=com_hyperventilatietestJe zou ademhaling- en ontspanningsoefeningen kunnen doen. Je kunt ze vinden op:http://www.dokter.nl/dossiers/angsten
ReagerenAnoniem9 juli 2015 om 16:18Beste Tandor,
Dank je wel voor je reactie.
Ik heb de test gedaan. Uitslag van 53, dus kans op hyperventilatie.Maar die klachten die ik omschrijf zoals ze zich van de week ’s avonds voordeden, dus: pijn vanuit de oksel links naar bovenop m’n borst links, onderaan de borst pijn (hoogte van onderste ribben) en een naar en misselijk gevoel…
Ik heb het met vlagen nl nog. Niet de pijn in de oksel. Verder wel die druk bovenop m’n linker borst.
Kan dat allemaal (chronische) hyperventilatie zijn?
M.a.w. er zijn m.b.t. mijn hart verschillende onderzoeken geweest. En ja, die vele extra overslagen zijn daaruit gekomen.
Maar moet ik me (had ik me) zorgen moeten maken over die avond? En wat als het terug komt…
Ook vandaag weer verschillende keren een onrustig hartritme. Ook goed voelbaar. Soms gaat hij er “van tussen”, zoals ik dat noem (heel snel), soms gewoon een hardere/meerdere slagen. Vooral dat “ervan tussen gaan”, vind ik erg vervelend.In september terug naar de cardioloog. Moet/kan ik gewoon zo lang wachten?
Reageren
En kan dat van de week ’s avonds geen kwaad?John (moderator)
9 juli 2015 om 16:34Ja hoor.
Jouw klachten passen daar zeker bij… Met een uitslag van 53 kun je ook zeker van zijn gezien je klachten dat het hyperventilatie is.Ik denk dat dat van de week ook een aanval van hyperventilatie is geweest. Het zijn heel vervelende klachten maar gelukkig niet ernstig. De meeste mensen die zo’n aanval krijgen denken ook inderdaad dat het hartproblemen zijn.
Ik zou je in ieder geval willen aanraden om me de oefeningen aan de slag te gaan.
Als je weer zo’n aanval krijgt als van de week, doe dan het volgende:
Adem 5 tellen rustig door je neus in en tien tellen rustig door getuite mond uit. Dit voelt in eerste instantie vreemd maar gewoon door gaan. als je deze oefening een aantal keren herhaalt achter elkaar, kun je de aanval afbreken en nemen de klachten ook snel af.Kijk hier voor de symptomen die kunnen voor komen bij chronische hyperventilatie:
Reageren
http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomenAnoniem9 juli 2015 om 21:28Beste Tandor,
Dank je wel. Hier kan ik zeker wat mee.
Het enigste waar ik nog mee “loop” en niet weet hoe ik dat aan moet pakken is dat ik gewoon niet meer weet hoe ik “normaal” moet ademen.
Tenminste, onbewust zoals bijv. ’s nachts gaat het wel goed. Als ik wakker wordt adem is echt met een buik ademhaling.
Maar ik merk dat ik niet goed kan ademen als ik bijv. aan het werk ben of gewoon aan het lopen. Als ik me er dan op ga richten, wordt t alleen nog maar erger en lijk ik, iets wat zo gewoon zou moeten zijn, totaal niet te kunnen.
Heb je heel misschien tips zodat ik dat weer onder de knie krijg? Vind het gewoon zo bizar dat iets wat zo automatisch hoort te gaan, zo moeilijk is. In ieder geval tijdens bezigheden.Nogmaals, dank je wel!
ReagerenJohn (moderator)
9 juli 2015 om 23:24Het is belangrijk dat je de ademhalingsoefeningen ( http://www.dokter.nl/dossiers/angsten) doet. Dagelijks…..
Reageren
Deze oefeningen zijn er juist voor bedoeld om je ademhaling weer goed onder controle te krijgen.