Zoeken Vraag het forum

hart, spieren of wat anders

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Debbie

Goedemiddag,

Ik ben even behoorlijk in de stress geschoten gisteravond.
    Om eerlijk te zijn, ben ik de afgelopen paar weken over mn grenzen gegaan. Ik heb een burn out achter de rug, maar ga soms nog over m’n grenzen heen. Ik loop al jaren bij de cardioloog ivm hartritme stoornis. Vermoeden van boezemfibrilleren, maar kan niet vast gesteld worden. Komt soms 4x per dag voor (duurt dan max een minuut, soms 20 seconden), soms weken of zelfs een maand(en) niet. Dus erg lastig om dat te kunnen meten. Maar cardioloog zei… als het zo weinig voor komt, brengt het ook geen schade toe. De hartfilmpjes zijn bij alle controles altijd goed. Verder heb ik geregeld héél veel extra slagen, die echter wél met een eventrecorder (van 2 weken) vastgelegd zijn. Medicijnen hiervoor geprobeerd, geen verbetering, wel bijwerkingen. Dus op advies van cardioloog gestopt.

Ik ben wat verkouden. En ik ben moe. Best wel moe. Maar zoals aangegeven, heb ik de laatste 2 weken, voor mijn doen, best veel gedaan. Maar gisteravond lag ik in bed en schoot me te binnen dat ik beneden nog iets uit moest zetten. Ik trap af en weer op. Amper in bed, krijg ik een druk op mn borst. En behoorlijk buiten adem. Maar goed, mijn conditie is ronduit slecht (krijg hier over 3 weken hart revalidatie fitness voor om langzaam op de bouwen en te kijken hoe het hart hierop reageert. Dit omdat ik de laatste keer (2 a 3 jaar geleden) tijdens het sporten bijna onderuit ging. Hart ging “ervan tussen” en ’t werd me zwart voor de ogen. Sindsdien durf ik niet meer.

Dus slapen lukte niet meer. Relativeren was er even niet meer bij ivm vermoeidheid. Daarna nog een keer, bewust, de trap af en op gelopen. Geen extra klachten.
    Maar vandaag nog steeds die klachten. Echter ook een pijnlijk/drukkend schouderblad. Voornamelijk links en dan aan zowel de buitenkant/zijkant als aan de binnenkant strak langs het schouderblad. In combinatie met die druk om m’n borst (links hoog), zit het me niet lekker waardoor ik me nog drukker maak.

Ik probeer steeds maar te denken van… het is niks, maar toch.

Heeft iemand enig idee?

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het zou een aanval van hyperventilatie kunnen zijn.

Ik trap af en weer op. Amper in bed, krijg ik een druk op mn borst. En behoorlijk buiten adem.  dat in combinatie met teveel gedaan…..

Doe eens de test op: https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/

Reageren
    Debbie

Dank je wel. Ik heb de test gedaan. Uitslag 39. Bij 42 of meer zijn er aanwijzingen voor hyperventilatie.

Misschien rare vraag. Maar is die test voor “gewone”  hyperventilatie of ook voor chronisch?

En indien geen hpv, kunnen spieren (in combi met over de grenzen zijn gegaan), zoiets dan uitlokken?

Vanaaf even een instort moment. Na vanmiddag licht gebukt werk te hebben gedaan (bloemen verpakken)… Zo’n pijn. Maar wel verklaarbaar. Tot ik behoorlijke pijn onderaan mn linker borst kreeg. Maar… Bij drukken deed het pijn, dus relativeren… Kan t hart niet zijn. Maar de schrik zit er goed in.

Vorige week nog voor controle geweest bij de cardioloog. Standaard altijd hartfilmpje maken. Helemaal goed. Bloeddruk 148 om 84. (ik ben 44). Dat was redelijk netjes, zei hij.

Dus eigenlijk… Waarom zo druk maken… Ik weet het niet. Maar bij inspanning merk ik dus wel meer druk op mn borst, maar ook niet tijd. Pfff, sorry, lastig geval…

Reageren
    Catootje

Als je een burn out hebt gehad is het belangrijk om te leren luisteren naar je lichaam, wat zegt het? Wel herkenbaar trouwens.
    Als je veel teveel van jezelf hebt gevergd kan er een boel ontregeld zijn in je lichaam, zoals een verstoorde cortisolhuishouding. Ook kunnen er tal van tekorten zijn in je lichaam. allerlei vitaminen, mineralen, bepaalde vetzuren, aminozuren en andere stoffen. Denk aan stoffen als magnesium, zink, vitamine B en D, omega 3. Dat soort stoffen zijn belangrijk voor veel lichaamsfuncties, ook voor een goede hartwerking.
    Door de stress die je hebt gehad kan de aanmaak van neurotransmitters als serotonine en dopamine verstoord zijn. De genoemde stoffen helpen de aanmaak van die neurotransmitters te verbeteren. Andere middelen die kunnen helpen te ontspannen zijn theanine en 5htp. Mij heeft het gebruik van 5htp goed geholpen en nog. Heb er onder andere het gevoel door meer grip op dingen te hebben.
    Je dagelijkse voeding is extra belangrijk als je jezelf voorbijgehold bent. Beter geraffineerde suikers en witmeelproducten zoveel mogelijk vermijden en zorgen voor voldoende eiwitten, en gezonde vetten. Beter geen losse koolhydraten eten omdat dat de bloedsuikerspiegel kan ontregelen. Ook zorgen voor genoeg groenvoer.
    Koffie kan averechts werken als je nog met stresshormonen in je lichaam zit en uitgeput bent. Een ontspannend kopje thee is dan een beter idee.
    Voor meer energie en je hart zou misschien wat carnitine goed zijn.
    Ook zorgen voor de juiste lichaamsbeweging, niet teveel van jezelf vergen. Ook lekker de natuur in gaan. als je het geld hebt en er behoefte aan hebt zou een massage of sauna goed zijn. En wat ook belangrijk is om je emoties te erkennen. Als je moet huilen gewoon huilen.

Reageren
    John (moderator)

De test is voor acute hyperventilatie. Bij 39 is CHV toch zeker niet uitgesloten, omdat de kenmerken namelijk ook veranderen bij CHV.

Na vanmiddag licht gebukt werk te hebben gedaan (bloemen verpakken)… Zo’n pijn. Maar wel verklaarbaar. Tot ik behoorlijke pijn onderaan mn linker borst kreeg. Maar… Bij drukken deed het pijn, dus relativeren…  Hier is natuurlijk toch een logische verklaring voor. Maar desondanks, roept het angst op. En angst is een belangrijke factor bij CHV

Kijk hier maar eens welke klachten er allemaal kunnen ontstaan:

http://www.chronischehyperventilatie.nl/index.php?page=symptomen

Reageren
Reageer op: hart, spieren of wat anders
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.