- Deb30 januari 2018 om 13:42
Ik begin soms bijna mezelf te verliezen.
Ik ben bekend met vele extra systole. Omdat ik soms pij hoog in mn borst heb en de klachten mn leven behoorlijk beheersen, heb ik vorige week opnieuw een evemt recorder voor een week gedragen. Tuurlijk, in die week amler klahten.
Gisteravond al verschillende keren een rot gevoel bij mijn hart streek. Tevens pijn scheut die links onder mn bkrst begon en rechts onder ribben mij lichaam verliet. Ik was een doktersserie aan het kijken waarbij het ook over hart problemen ging. Dacht dat komt daar door. Wellicht beetje paniek.Afgelopen nacht was ellende. Werd een keer of 3 a 4 kort na elkaar wakker doordat ik het gevoel had dat mn hart stopte. Tevens mijn op mn borst en rug. Ook pijn onderaan mn borstbeen/maag. Die maagpijn heb ik ju al ca 3 nachten. En puur bij wakker worden en op mn rug liggen. Als ik op mn zij lig heb ik daar geen last van.
Wel vele hart overslagen/onregelmatig hart ritme.Ik weet me echt even geen raad.
Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken? Ik heb vanacht na de tijd ook amper verder durven slapen.
Ik ben overigens een vrouw van 45 jaar.
15 reactiesReagerenJohn (moderator)
30 januari 2018 om 13:51Deb30 januari 2018 om 16:18Tests gedaan.
Bij hyperventilatie kom ik uit op 43
En bij angst zie ik 2 rode strepen staan. Verder staat er bij… risico op angststoornis.Op aanraden van mijn man, heb ik vanmiddag contact gezocht met mijn cardioloog.
Reageren
Receptie wist me te vertellen dat de telefonische uitslag van de eventrecorder, die ik afgelopen vrijdag heb ingeleverd, ingepland staat voor 20 februari. Dat duurt nog te lang, vond ze, gezien mijn klachten afgelopen nacht.
Vandaag/morgen wordt ik door de cardioloog terug gebeld.John (moderator)
30 januari 2018 om 16:23Hyperventilatie kan wel van die klachten veroorzaken. Eerst nog maar even op de cardioloog wachten dan
ReagerenDeb2 februari 2018 om 14:07De cardioloog heeft me dezelfde dag terug gebeld. De gegevens van de event recorder waren nog niet geannaliseerd. De overslagen kunnen volgend de cardioloog niet zoveel kwaad. Maar, omdat er nog geen oorzaak aan te koppelen is, moet ik bij pijn wat écht niet goed voelt, wel de huisarts of dienstdoende huisarts bellen. Maar ja, wanneer voelt iets écht niet goed. Ik wil niet neer gezet worden als “pieper/aansteller”.
Wel gaf de cardioloog aan dat hij me binnen een enkele week op zijn spreek uur wil zien. Alleen maar blij mee. Maar toch…Gisteravond een behoorlijke druk op mijn borstbeen/borst gevoeld. Dit tijdens een vrij partij met mijn man. Het trok wel heel snel na de tijd weg. Maar het heeft me wel angstig gemaakt. Heb er vannacht niet al te goed van geslapen.
Reageren
Kan zoiets alleen met het hart te maken hebben, of bijv ook door verkeerd ademen o.i.d.
Ik wil namelijk niet dat ik alles ga koppelen aan mijn hart. Dat is niet gezond. Maar goed, zo voelde die pijn/druk gisteravond ook niet (ook niet helemaal gezond, bedoel ik).Deb2 februari 2018 om 14:08Even een kleine toevoeging op bovenstaande…. Ik had tijdens het vrijen ook al hartbonken en onregelmatige hartslag, maar goed, dat heb ik wel vaker.
ReagerenJohn (moderator)
2 februari 2018 om 14:42Ik denk dat je toch vooral last hebt van hyperventilatie…
Kijk hier maar eens welke klachten er allemaal kunnen ontstaan:
http://hyperventilatiesymptomen.nl/klachten-symptomen.html
ReagerenDeb2 februari 2018 om 15:37Hoort daar pijn op de borst tijdens vrijen bij? Tijdens iets leuks?
Ik ben net precies door de cardioloog terug gebeld. Uitslag event recorder is binnen. Niet echt iets bijzonders, maar wel veel overslagen. Heb bij hem ook aangegeven dat ik gisteravond zo’n pijn/druk tijdens het vrijen had. Cardioloog gaf aan dat hij een vermoeden heeft van een hartritme stoornis van de voorste kamers, zoals bijvoorbeeld boezemfibrilleren. Daar past dat ook heel goed bij. Alleen kan dit nog niet vast gelegd worden.
Mijn man had net daarvoor de huisarts gebeld (ik was aan het werk), en daar mag ik straks heen. Ook aan cardioloog doorgegeven. Hij stelt medicatie voor. Metoprolol. Heb ik eerder gehad, heeft niets uit gehaald. Maar daarvoor was toen de dosis te laag, aldus cardioloog (25mg).
Reageren
Ben benieuwd. Dit “gezeur” begint een beetje te veel te beheersen.John (moderator)
2 februari 2018 om 16:04Je kunt metroprolol proberen…maar hyperventilatie is volgens mij nog steeds mogelijk. Tijdens het vrijen ga je anders ademhalen. Dat kan hyperventilatie veroorzaken of verergeren
ReagerenDeb2 februari 2018 om 23:38Dank je wel.
Reageren
Huisarts heeft longen geluisterd, zuurstof in bloed gemeten, borst gevoeld en bloeddruk opgemeten. Allemaal goed. Zuurstof gehalte van 98, bloeddruk 130/9₩ en verder niets raars.
Mbt de vele overslagen en hartkloppingen laat ze dat over aan cardioloog. Logisch.
Aangegeven van metoprolol, maar heeft ze niet voorgeschreven. Ze las het inderdaad in hef systeem. Een andere optis was verapil of zoiets, had cardioloog geschreven. Maar omdat ze op dit moment niets raars vond, wilde ze dit overlaten aan cardioloog.
Ik vind het prima. Ben geen pillenslikker.
Zij gaf ook aan dat het heel goed mwt de ademhaling te maken zou kunnen hebben. Ze opperde ook hyperventilatie.
Maar wist het niet zeker.
Dus eerst weer naar cardioloog.Peter4 februari 2018 om 01:4525 mg is de minimale dosis Metoprolol die wordt toegepast. De andere optie was Verapamil. Dat is een Calciumblokker die vooral hartkrampen tegengaat.
Reageren
Ik kon een tijdje niet buiten mijn bètablokker, maar heb het daarna zelf tot nul afgebouwd. Als ik zonder kan, dan liever zonder. Wil niet zeggen dat dat altijd zo zal blijven.
Boezemfibrilleren hoeft op zich niet zo erg te zijn. De boezems zorgen maar voor een kwart van de bloedcirculatie. In geval van boezemfibrilleren zou ik denken dat je er vooral last van moet hebben als je je wat meer inspant/je hartslag omhoog gaat.Deb4 februari 2018 om 23:09Dank je wel, Peter.
Ik weet het allemaal ook niet. Ik weet wel dat het me heel onzeker maakt.
Zeker toen ik een paar weken geleden in bed lag, naar de wc liep en tken 6 a 6 harde en duidelijke overslagen elkaar kreeg, zonder een normale slag er tussen. Herken je dat?
Ik be toen gaan googlen (stomste wat een mens kan doen, ik weet het), en toen las ik dat 3 of meer vessen achter elkaar erg gevaarlijk kunnen zijn. Maar hoe en wat… geen idee.
Ik krijg een nieuwe oproep voor de cardioloog. Binnen enkele weken.
Het stomme is dat ik me zo’n zeur/aansteller voel. Maar ik zou er erg graag van af willen. Er een “kaartje” aan kunnen hangen.
Dit geeft zoveel stress… niet leuk meer. Ik probeer zoveel mogelijk afleiding te zoeken en er zo min mogelijk mee bezog te zijn. Maar toch…
De ene dag gaat het ook beter dan de andere.Had jij dat ook wel eens, dat je hart echt duidelijk diverse malen achter elkaar oversloeg zo der 1 normale slag?
Mbt medicijnen… Ik ben totaal geen medicijnen mens. Liever niet dan wel. Toch kan het soms uitkomst bieden.
Reageren
Metorpolol heb ik al eems gehad. Alleen maar koude handen en voeten.Peter5 februari 2018 om 03:04Mijn hartklachten waren dusdanig ernstig dat ik een ICD heb gekregen. Dat is zeg maar een interne AED.
Reageren
Mijn hart schiet soms om onverklaarbare reden in de turbo-modus en keert niet meer uit zichzelf terug. Uit metingen door de ICD werd geconcludeerd dat ik een aangeboren hartafwijking heb. Ik ben heel nuchter v.w.b. ziektebeelden en heel gemakkelijk in het ondergaan van behandelingen en operaties.
Mijn slechtste tijd werd gekenmerkt door een zeer onregelmatige hartslag die nog maar moeilijk te meten was. 6-7 overslagen in 15 seconden (dus gemiddeld miste ik 1 van de 3 slagen). Mijn ICD ging in die tijd dan ook vaak af. Die shocktherapie is niet prettig, zeker niet 6-9 keer achter elkaar met 15 seconden tussenpose. Ik durfde niet meer naar buiten en ging ook in huis plekken mijden waar het mis was gegaan. Ik heb mezelf enorm moeten dwingen stapsgewijs weer een normaal leven te gaan leiden. De afgelopen 9 maanden (knock on wood) is mijn hartslag weer heel regelmatig en heeft de ICD geen shocktherapie meer toegepast. Wel moet ik heel bewust blijven en goed op mijn ademhaling blijven letten wat mijn spontaniteit niet ten goede komt. Kortom, ik kan me jouw stress heel goed voorstellen, want je voelt je overgeleverd aan je lichaam. Je hebt het gevoel dat het je overkomt en je er zelf weinig aan kunt doen. Bij pijn in je arm kun je nog eens in je arm knijpen, maar bij je hart gaat dat niet. Het enige dat ik je kan aanraden is goed ademhalen (buikademhaling). Dat geeft rust bij een aanval en het helpt echt.
Metroprolol heb ik in het verleden wel eens geslikt, maar daar weinig van ervaren. Later kreeg ik Bisoprolol (ook een bètablokker) die me heel goed hielp, zelfs toen ik op eigen houtje de dosis halveerde. Ik slik nu al 8 maanden niks meer en mijn hartslag is regelmatig, maar wel iets hoger dan met de gehalveerde dosis bisoprolol (80-84 i.p.v. 72-76 met bisoprolol).
Metoprolol verlaagt je bloeddruk en dat zou je koude handen en voeten kunnen verklaren. Mij werd meer medicatie voorgeschreven: een bèta-blokker, een ACE-remmer, 2 soorten plaspillen en de standaard 100mg aspirine. Op de aspirine na allemaal bloeddruk-verlagers. Ik ben een paar keer onderuit gegaan door duizeligheid bij het opstaan vanuit een stoel. Ik heb eerst de plaspillen laten staan (wel bewaard), toen de ACE-remmer weggelaten en daarna de Bisoprolol afgebouwd. Bevalt me prima zo.
Mijn ervaring is dus dat overslagen van het hart op zich niet gevaarlijk zijn (ik heb ook nooit het gevoel gehad erin te blijven), maar dat een onregelmatige hartslag wel een voorbode is voor mijn hart om in de turbo-stand te schieten.
Ik kan je vooral aanraden te oefenen in buikademhaling. Zelfs als het hyperventilatie is, wat zeker ook nog zou kunnen, dan helpt die buikademhaling ook. Zelf heb ik het geleerd terwijl ik dagenlang aan monitoren lag, want blazen op een plastic oefen-apparaatje vond ik maar niks. Als programmeur wil ik getalletjes zien, geen balletjes 🙂Deb7 februari 2018 om 22:36Wat heftig zeg!
Op zich maak ik me er niet heel erg druk (soms ook wel?), maar die 6 a 7 overslagen zonder een normale slag er tussen blijft in mn hoofd rond spoken. Ik vond dat zó eng! En nog steeds.Wat goed dat je qua medicijnen af hebt kunnen bouwen!!!
Lijkt me inderdaad geen pretjw als de icd af gaat…
ReagerenPeter9 februari 2018 om 01:356-7 overslagen direct achter elkaar zal toch niet waar zijn, want dat zou betekenen dat je hart 6-7 keer helemaal niet slaat. Een overslag betekent voor mij dat een hartslag wordt overgeslagen en er dus gewoon niet is. Vaak is de slag daarna heviger. Zelf vind ik bonken veel beangstigender over komen, maar ook dat is op zich niet gevaarlijk. Het hart is zo’n verdomde sterk orgaan. Zelfs als de sinuspuls niet (goed) overkomt, dan is er nog wel een fail-safe.
Reageren