Hi, ik vermoed dat er iets mis is met mijn hart. Ik ben een 20 jaar oude jongen, ik weeg 65 kilo en ik ben 1,79m lang.
Ik ben onlangs bij de dokter geweest en daar heb ik hem een aantal dingen verteld waarom ik denk dat ik hart problemen heb. Ik zal ze dadelijk hier onder noteren in een lijst (de 'symptomen').
Helaas komt de dokter af en toe gehaast over en geeft hij al snel aan dat alles goed is met mijn hart en dat alle symptomen komen door het feit dat ik 'constant aan mijn hart zit te denken'. Ik wil niet zeggen dat de dokter ongeïnteresseerd overkomt, maar ik heb het gevoel dat hij niet zo goed wil luisteren omdat hij al een antwoord in gedachte heeft.
De lijst van dingen die ik opmerk aan mijn lichaam ('symptomen') en waarvan ik vermoed dat het door het hart komt:
- Sinds een jong kind kon ik niet al te veel rennen en bijvoorbeeld meedoen aan de coopertest omdat ik na 2 minuten rennen een heftige hart steek/kramp kreeg.
- Mijn lichaam heeft de laatste 2 jaar niet zo veel kracht meer, ik ga nooit uit bijvoorbeeld omdat ik daar geen energie voor heb (ik slaap 6-7 uur per dag soms meer).
- Ik heb momenten waarbij ik mezelf heel raar voel (een soort gevoel dat mijn lichaam de realiteit verlaat). Dit is heel moeilijk uit te leggen wat ik daadwerkelijk voel. Het gebeurt alleen in de avond. Muziek die opstaat hoor ik opeens heel duidelijk terwijl de focus op al het andere een beetje wazig wordt.
- Soms een gespannen gevoel (door heel het lichaam). Een algemeen onprettig gevoel die ik niet kan beheersen. Dit gaat gepaard met korte ademhalingen en prikkels/schokjes door het lichaam door (de schokjes lijken te ontstaan bij de borst).
- In rust een hartslag van 90. Zonder aanleiding (geen stress, geen inspanning etc.). Dit ontdek ik altijd in willekeurige momenten bijvoorbeeld als ik een film kijk en ik lig in een positie waarbij ik mijn hartslag voel. Ik voel op dat moment dat mijn hart opzicht wel snel klopt (nogmaals zonder aanleiding) en dus ga ik een timer aanzetten en meet ik een hartslag van 90 per minuut. Ik snap dat de hartslag tot de 100 kan zijn in rust maar dus ben ik wel dichtbij de gevarenzone.
Nu de symptoom waar ik me het meest zorgen over maak:
- Tussen de 1 en 4 keer in de week klopt mijn hart voor 2 seconden heel snel en heel hard. Ik voel in dat moment iets heel duidelijk spreiden over mijn gehele borst (een gevoel wat niet ok is). Het hart klopt dan wel 4 of 5 keer per seconde in die 2 seconden dat dit gebeurt.
Ik zou graag wat advies willen.. Heeft mijn dokter gelijk dat al deze symptomen komen door mijn gedachtes? Ik betwijfel het zeer. Maar als meerderen van mening zijn dat mijn dokter gelijk heeft, misschien kan ik het allemaal los laten en gewoon meegaan met de flow.
Ik wil hierbij zeggen dat ik in het verleden ook van mening was dat er iets mis kon zijn met mijn hart en heb ik (een jaar terug) een fietstest gedaan in het ziekenhuis en een apparaatje meegekregen thuis met nopjes op mijn borst. De tests waren ok! Er was niets mis. Maar helaas lees ik online artikelen van mensen van mijn leeftijdsgroep die allerlei onderzoeken hebben gedaan waaruit alles goed bleek te zijn en achteraf toch ontdekken dat er iets niet goed is na verloop van tijd!
Je klachten passen heel goed bij angst/hyperventilatie.
Een (psychosomatisch) fysiotherapeut kan daar bij helpen. En wellicht zou het ook goed zijn om met iemand over je angst voor hartklachten te praten.
Het kunnen toch angst/stress gerelateerde klachten zijn.
Je had de klachten al eerder en toen zijn diverse onderzoeken gedaan waarbij geen afwijkingen zij gevonden. Dan is het niet zo voor de hand liggend dat er nu 1 jaar later met dezelfde klachten wel iets met je hart aan de hand zou zijn.
Het lijkt erop dat je toch wat last van angsten hebt ( voor je hart). En dat dan toch al wat langere tijd. Daardoor kun je gaan hyperventileren ( onbewust) en dat kan de klachten wel veroorzaken