Zoeken Vraag het forum

Hartslag tijdens hardlopen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • R

Hallo,

Ik ben een man van 31 jaar, 72 kilo en 1.77 lang. Ik doe als sport enkel cardio in de sportschool, vaak een uurtje hardlopen zo’n 2 tot 3 keer per week. Maanden geleden deed ik dit een uur lang standaard heel intensief op stand 10.5 tot 11 op de loopband waardoor ik constant aan mijn maximale hartslag kwam, zo’n 190 tot 200 slagen per minuut. Dit wou ik graag veranderen, dus nu doe ik hetzelfde maar dan wat rustiger aan om meer vet te verbranden.

Ik wil graag beginnen om in zones te trainen in combinatie met mijn Apple Watch 7 waarmee ik mijn hartslag in de gaten houd. Het probleem is alleen dat als ik 60% van mijn maximale hartslag neem dat ik dan onder mijn gemiddelde hartslag uit kom. Als ik de loopband nu op stand 8 t/m 8.5 zet tijdens hardlopen dan behoud ik een hartslag van 133 tot 145 slagen per minuut. Wat volgens mij aan de hoge kant is.

Is dit normaal of is het noodzakelijk om hem lager te krijgen?

5 reacties
    Reageren
    Suus

Een smartwatch is niet betrouwbaar om mee te trainen.

Als je je hartsslag wilt monitoren, kun je beter een echte hartslagmeter gebruiken

Reageren
    John (moderator)

En waarom is dat hoog bij inspanning?

Reageren
    Pukkie

Veel smartwatches geven verkeerde waardes door trillingen Enzo. Maar Apple en Garmin zijn toch 2 merken waarbij de hartslag redelijk nauwkeurig word weergegeven zeker de duurdere met laatste sensoren welliswaar beetje vertraging aangezien dat het aan de pols word gemeten…..

Reageren
    Pukkie

Ik zelf ben 40jaar  80kg en 1,79 m en loop sinds enkele maanden om de dag 5km ik neem wel een bètablokker lage dosis maar mijn hartslag bij 8,5 km/h komt niet boven 135 en is gemiddeld 120.

bij 10km/h loop loopt de hartslag op tot 145  gemiddeld  126 .waarschijnlijk gedempt door de bètablokker aangezien  ik zeer vlug verzuring voel maar zet door…..

Hoe fitter je bent of word zal effect hebben op je hartslag  dan gaat je hartslag automatisch lager zijn bij dezelfde inspanning.

Reageren
    Jeroen

Veel mensen onderschatten hun maximale hartslag. Toen ik 30 was, was mijn maximale hartslag 215 en lag mijn omslagpunt bover de 175. Als ik probeerde te sporten met max 140, moest ik steeds gaan wandelen. Terwijl mijn hartslag in rust niet hoog was. Enfin, ik zou mijzelf nog eens goed testen. Probeer maar eens een record te lopen op de 3km op een baan met een negatieve split.

Reageren
Reageer op: Hartslag tijdens hardlopen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.