Cholesterol

Cholesterol - Medische Forum - Dokter.nl

Cholesterol

Goedemorgen,

Medische Achtergrond informatie:
    * Chronische nierschade, eGFR is normaal, hoge bloeddruk. Slik medicijnen.
    * Trage schildklier, slik medicijnen, nog niet goed ingesteld
    * Moeder heeft te hoge cholesterol
    * Oma, kant van moeder, diabetes

Ik, man 43 jaar, krijgt jaarlijks een CVRM controle. Wandel elke dag zeker een half uur, 3x per week hardlopen, dit jaar 8 kilo afgevallen, volg voedingsschema van diëtist. Ik ben 183cm afgevallen van 98 naar 90. Rook niet, geen alcohol.

Bloedwaarden, eerste tabel huidige bloedwaarden, tweede tabel vorig jaar, derde tabel normaal waarde.

Glucose nuchter 6 5.3 3.5-6.0
    Triglyceriden 1.08 0.89 >2.00
    Cholesterol 3.82 3.53 2.50-6.50
    HDL cholesterol 0.86 1.01 0.90-3.00
    Chol:HDL-chol. 4.44 3.50 <5.00
    non-HDL 3.0 <3.4
    LDL cholesterol 2.50 2.23 <2.50

Wat mij opvalt is dat dit jaar alle waarden hoger zijn in vergelijking met vorig jaar. Terwijl ik dit jaar gezonder en bewuster ben gaan leven. Ik begrijp dat hdl belangrijk is en deze is laag.

Ik heb van de week een afspraak om de waarden te bespreken. Zijn er bepaalde vragen die ik hierover kan stellen ? Met name de hdl ?

Momenteel ben ik al langere periode erg moe, dat zou van de schildklier kunnen komen.

Reageer

de waarde zullen altijd wel wat verschillen. Ze kunnen niet ieder jaar hetzelfde zijn. Maar je hdl zou wel wat hoger mogen zijn. En dat zit toch in de voeding.
    "Terwijl ik dit jaar gezonder en bewuster ben gaan leven." Het is dus de vraag of het wel echt gezonder is. Soms lijkt dat wel zo en denken we dat ook.
    https://www.optimalegezondheid.com/cholesterol-tip/

Reageer
Reageer op: Cholesterol
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif