- Rina20 april 2018 om 18:59
Uit een bloedonderzoek is gebleken dat mijn cholesterolveel te hoog is, 8.4, HDL= 2.1
LDL= 6.2
Nu word het pas weer over 6 maanden geprikt, verder geen actie. Ik maak me hier best wel zorgen over, omdat het wel veel in mijn familie voorkomt. Wat moet ik doen? Is het normaal om zo lang te moeten wachten?
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
21 april 2018 om 00:05Je moet je voeding aanpassen…
Reageren
Het is wel normaal dat je over 6 maanden weer moet prikken…Peter21 april 2018 om 02:10Ja, je kunt je voedingspatroon aanpassen, al wordt steeds duidelijker dat het niet zo simpel ligt als minder verzadigd vet eten. Wat wel duidelijk is is dat een ongezond voedingspatroon cholesterol-verhogend werkt. Veel groente en fruit eten dus (geen fruitsapjes!) en niet te veel suikers en alcohol. Roken is helemaal slecht.
ReagerenRina21 april 2018 om 05:53Ik rook niet, drink niet en eet weinig vette eten, heb geen overgewicht en eet weinig tot geen suikers. Bewegen doe ik redelijk maar sport niet. Dus ja wat kan ik hier verder nog aan doen?
ReagerenJohn (moderator)
21 april 2018 om 08:47Er kunnen ook nog andere factoren een rol spelen. Een hoog cholesterol kan ook erfelijk zijn. Familiaire Hypercholesterolemie (FH)
Reageren
Je schreef dat het sowieso meer voor komt in de familie. Maar dat zal dan verder onderzocht moeten worden.
Daarnaast kan ook een traagwerkende schildklier een oorzaak zijn.