- jasmine25 juli 2023 om 13:17
<p class=”p2″><span class=”s2″>Beste allemaal,</span></p>
<p class=”p2″><span class=”s2″>Ik ben een meid van 17 jaar. ik drink of rook niet en ben verder gezond, ben wel lui en sport niet echt. Ik heb al meer dan 6 weken last van pijn op de borst, Het begon allemaal de nacht voor de examenuitslag. Ik was totaal niet gestresst erom want ik wist al soort van dat ik geslaagd was (lang verhaal). Ik lag in bed om te gaan slapen en plotseling voelde ik steken in het midden van mijn borst op tepelhoogte die uitstraalde naar de linkerarm. Dacht eerst dat het een spier ofzo was maar pijn ging maar niet voorbij, uiteindelijk hele nacht wakker gelegen. Na de uitslag naar de huisartsenpost geweest en ik mocht weer naar huis want het zou de stress zijn van de examenuitslag en alle standaard controles waren goed. Later weer naar de huisarts die me had doorverwezen naar de SEH want ze dacht aan longembolie of een klaplong en het was een vrijdag dus vandaar. Ze hoorde geen hartruis en bloeddruk en zuurstof is goed. In het ziekenhuis is er bloed afgenomen, thoraxfoto & ECG gemaakt. Alles is prima behalve dat hartslag best hoog is maar ja ik mocht weet naar huis. Ben 2 dagen later weer terug naar de huisarts gegaan en ik mocht maagzuurremmers proberen, pijn bleef aanhouden. Ben weer terug geweest en toen gehoord dat ik last heb van hyperventilatie/ paniekstoornis maar ik vertrouw het niet. Ik zie mezelf niet echt als een stresskip en bij een paniekaanval denk ik toch echt wel aan hyperventileren, trillen en angstig etc wat ik totaal niet heb. Ik heb het maar gelaten voor wat het is maar de pijn gaat maar niet weg en het is gewoon drukkende pijn geworden die komt en gaat. Mijn kaken doen ook pijn en middenrug ook. Zie ook mijn buik kloppen op tempo van hartslag & ben af en toe lichtjes duizelig. Ook soms hoofdpijn maar na paracetamol is dat weg. ik weet echt niet meer wat ik moet en ben echt bang dat het mijn hart is en dat het elk moment over kan zijn. Ik weet dat hart en vaatziekten weinig bij jongeren voorkomen maar ja wat als ik dat ene zeldzame geval ben?<span class=”Apple-converted-space”> </span>Ik ben echt 24/7 aan het zoeken op google wat ik heb. Kan het gewoon denkbeeldige pijn zijn ofzo? Want toen ik las dat bij hartziekten je pijn aan de kaak hebt had ik dat na 30 minuten ook. Iemand die weet wat dit is of wat ik kan/moet doen?</span></p>4 reactiesReagerenSuus25 juli 2023 om 13:24Wat je beschrijft, klinkt idd als (chronische) hyperventilatie.
Daarmee kun je naar een fysiotherapeut gaan, die kan je helpen je ademhaling weer te controleren.
Reagerenjasmine25 juli 2023 om 18:20Hoi,
Mag ik vragen waarom je niet aan hartafwijkingen denkt? Want als ik mijn klachten opzoek kom ik echt alleen maar bij websites over het hart
ReagerenSuus25 juli 2023 om 18:36Omdat je allerlei onderzoeken hebt gehad waar uit is gekomen dat je geen hartafwijking hebt.
En omdat je klachten, zoals je huisarts ook aangaf,precies bij hyperventilatie passen.
ReagerenJohn (moderator)
25 juli 2023 om 18:37Als je denkt dat het toch van je hart is, zou het een teken van een hartinfarct zijn. Dan moet je niet op en forum of internet gaan zoeken maar 112 bellen
Reageren