Zoeken Vraag het forum

Hartfilmpje, help (!)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Brandon

Hallo allen,

Ik hoop echt dat iemand mij iets verder kan helpen, want ik verkeer werkelijk in behoorlijke spanning….

Gister ben ik bij de huisarts geweest voor klachten als: kortademigheid, vaak urineren (echter geen aparte kenmerken van de urine, gewoon kleur/geurloos), en een onrustige huid (armen en benen vertonen vlekjes / bultjes). Voorheen heb ik al een algemene bloedtest uit laten voeren omdat enkele klachten al wat langer speelden. Alles was prima, op twee waarden na:

Kreatinine in het bloed: 460 mmol/l
    (norm 80 – 120)
    eGFR (nierfunctie): 82 (deze waarde behoort op mijn leeftijd van 25 jaar op 90+ te liggen)

De arts heeft meteen een extra test aangevraagd voor het ijzer-gehalte / hemoglobine en urinetest om te kijken of hier eiwit in voorkomt. Hoewel de bloeddruk prima was, vond hij ook mijn hartritme erg typisch. Om deze reden liet hij een ECG maken.

Zojuist gedaan en de verpleegkundige vond dat ik meteen terug langs de huisarts moest vanwege “Sinustachycardie met premature ventriculaire complexen”. Nu heb ik geen medische achtergrond maar de huisarts zal er de komende dagen (pas) naar kijken wanneer ook de bloed/urine uitslagen binnen zijn.

Het baart mij echter wel zorgen. Kent iemand deze medische term? Dien ik gewoon af te wachten de komende dagen of wat is jullie advies?

Alvast bedankt!

Brandon

1 reactie
    Reageren
    John (moderator)

Je kreatinine is verhoogd. Dat kan een afbraak product van spierweefsel zijn. Bijvoorbeeld door intensief sporten… De onderwaarde voor eGFR ligt op 60…
    Een sinustachycardie is een hartritmestoornis. Het hart krijgt dan teveel prikkels van de sinusknoop waardoor er een hoge hartslag ontstaat.
    Er moet vooral gezocht worden naar onderliggende oorzaken, middels bloedonderzoek, lichamelijk onderzoek, anamnese onder meer gericht op geneesmiddelen en drugs en symptomen van hartfalen, bloedonderzoek naar anemie, ontstekingswaarden en schildklierfunctie. Als er geen onderliggende oorzaak wordt gevonden is een sinustachycardie onschuldig en behoeft dit geen behandeling. Een anemie is bloedarmoede. Daarom dat er nog onderzoek wordt gedaan naar ijzergehalte en hemoglobine. Daarnaast kunnen emoties/angst/stress en uitdroging door te weinig drinken ook een oorzaak zijn.

Reageren
Reageer op: Hartfilmpje, help (!)
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Acne bij baby’s: wat kun je doen?

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.