Zoeken Vraag het forum

Hogere onderdruk

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Goedendag
    Ik ben een jonge vrouw van 22 en voel mij wel gezond.
    Echter ben ik altijd bang dat ik iets aan mijn hart mankeer. Bij alles wat ik in die regio of de hele linker kant van mijn lichaam voel ben ik gelijk bang dat het door een hartprobleem komt.
    Hier door tel ik ook regelmatig mijn hartslag . Ik merk dat die na het avond eten vaak rond de 90 tot soms 100 is maar tijdens het tellen maak ik me dan ook een beetje druk of het wel goed is. Overdag is die in rust vaak gewoon 80 of soms lager. Ik heb ook een bloeddruk meter en meet daar ook af en toe mee maar niet op vaste momenten. Nu valt me op dat de bovendruk eigenlijk bijna altijd netjes is alleen de onderdruk gaat af en toe wel naar de 93 of soms zelfs 95. de bovenstuk kan dan gewoon 120 zijn of net toen ik me zorgen maakte 131/92. Ik voel wel stress door de meting, als het apparaat begint voel ik mijn hart al bonzen wat ik normaal natuurlijk niet heb. Zou het kunnen dat de lichte verhoging dan door stress komt? Ik las ook dat het een embolie kan zijn waardoor de onderdruk hoger is maar verder heb ik daar geen klachten van kan dit?
    Het liefst ga ik niet onnodig naar de dokter want ik ben best hyppochondrisch en daar zit ik sowieso helemaal in de stress dus zal die ook wel te hoog zijn.
    De onderdruk is ook niet altijd te hoog vaak rond de 85 maar soms ook 77. Moet ik vaker meten of me niet zo druk maken?

11 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Uk denk dat het inderdaad met stress en angst te maken heeft. op het moment dat je gaat meten of er op gaat letten, gaat je onderdruk en je hartslag omhoog.

Reageren
    Anoniem

Dank voor het antwoord. Ik maakte me toch nog zorgen dus heb vanavond nog gemeten. Eerst kwam er 95 uit, toen 102, daarna nog een paar keer gemeten en was de onderdruk op volgorde :88, 95 en 2 keer 103. Ik ben nu dus erg bang dat het niet goed gaat. Is het verstandig om hier sowieso de dokter voor te bellen of kan ik eerst een paar dagen meten om te zien of het overdag wel weer normaal is. Ik ben nu ook moe en was wel gespannen maar toch is het zo wisselend..

Het gaat dus alleen over de onderdruk de bovendruk blijft onder de 140..

Ik heb verder trouwens geen overgewicht en rook niet. Verder is er ook niet echt iets van een risico in de famillie en neem ik nergens medicatie voor..

Reageren
    John (moderator)

Je moet stoppen met voortdurend je bloeddruk te meten. Alleen al daardoor raakt je bloeddruk van slag. Nergens voor nodig. Daarnaast wisselt je bloeddruk de hele dag door.

Reageren
    Anoniem

Dus het is niet nodig om in de gaten te houden of het vaker te hoog is? Of om hierdoor te denken aan medicatie?

Reageren
    Anoniem

Nog als toevoeging ik doe het niet zo vaak meer als eerst, alleen omdat ik nu weer ging twijfelen weer wat vaker maar niet echt dagelijks.

Ik was wel van plan nu meer te meten omdat ik schrok dat het nu boven de 100 kwam is dat niet erg?

Reageren
    John (moderator)

Je moet er zo min mogelijk mee bezig zijn en niet op letten. Iedere keer als je je bloeddruk meet, stijgt die sowieso, alleen al door de angst die je hebt dat die weer te hoog is of dat er iets met je hart is.

Reageren
    Anoniem

Dus je denkt niet dat het onderzocht moet worden voor evt medicatie?

Reageren
    John (moderator)

Als je er ongerust over blijft, moet je gewoon naar de huisarts gaan.

Reageren
    Anoniem

Sorry dat ik er zo op door ga maar nog 1 vraag. Ik heb toch net een keer gemeten. Toen was ik erg zenuwachtig dat het te hoog was maar het viel met 97 wel mee. Direct voelde ik me erg opgelucht dus ik meette nog een keer om het verschil te zien. Toen was mijn hartslag ook rustiger en de onderdruk 89 dus net onder de norm.

Zelf denk ik dat ik er hiermee dus vanuit kan gaan dat het in rust vast nog lager is of in ieder geval niet hoger. Klopt dat een beetje?

Dan ga ik proberen om me er niet meer mee bezig te houden.

Reageren
    John (moderator)

Daaraan kun je dus idd zien dat het alles met spanningen en angst te maken heeft.

Reageren
    Anoniem

Geweldig! Bedankt voor de hulp.

Ik ga mijn best doen er niet meer mee bezig te zijn dan zal het vast goed zitten

Reageren
Reageer op: Hogere onderdruk
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.