Zoeken Vraag het forum

hartproblemen en moeheid

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Jan

Hoi,

Ik plaats deze vraag hier maar om erachter te komen of er meer mensen zijn die dit hebben, en wat jullie denken dat de oorzaak kan zijn. Professionele meningen hoor ik ook graag.

Sinds een week geleden slaat mijn hart constant iets te snel. Waar dit probleem door werd opgewekt weet ik niet. Ik voel me sindsdien altijd moe, zelfs als ik zit. Tegelijkertijd lijkt mijn lichaam energie kwijt te moeten, wat dus nogal tegenstrijdig is. Als ik vervolgens meer beweeg, heeft dat geen invloed op mijn moeheid.

Daarnaast heb ik al een paar maanden dat mijn hart hard en/of snel slaat als er niets bijzonders gebeurt. Zo kan dat zomaar opkomen terwijl ik probeer te slapen, bijvoorbeeld. Als ik een eindje ga rennen (of hardwandelen zelfs) ben ik absurd snel buiten adem, terwijl ik nog maar 25 ben en verder een gemiddelde conditie heb en geen overgewicht heb. Aritmie zou natuurlijk niet erg zijn als het geen problemen oplevert, maar ik realiseer me nu dus dat dit allemaal met elkaar in verband zou kunnen staan.

Ik heb geen idee waar dit van kan komen, want ik krijg genoeg beweging en ik eet en drink genoeg en gevarieerd genoeg. De huisarts heeft een paar maanden geleden tien seconden lang naar mijn hart geluisterd met een stethoscoop en kwam tot de conclusie dat er niets aan de hand kan zijn met mijn hart. Je kunt je wel voorstellen dat ik zo’n conclusie gebaseerd op een aanname (i.p.v. testen met bijvoorbeeld een ECG) niet echt behulpzaam vond, maar ik kon daar moeilijk tegenin gaan.
    Ik heb wel een bloedtest mogen aanvragen aangezien ik moe was en hartkloppingen had met duizeligheid, en daar kwam uit dat ik zeer lichte bloedarmoede had. Er werd me toen verteld dat dat niet de oorzaak kan zijn van zo’n ernstige moeheid. Ik ben er ook zeker van dat ik op dit moment geen bloedarmoede heb.

Lange lap tekst, maar ik hoop dat het een duidelijk beeld geeft. Er werd ook door familie geopperd dat het kan liggen aan caffeïnehoudende dranken, maar daar heb ik nog nooit last van gehad. Bovendien heb ik getest of vervanging met water de boel zou oplossen, maar dat had geen effect.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

5 reacties
    Reageren
    Jan

Mijn moeders kant van de familie heeft overigens een geschiedenis met schildklieraandoeningen. Dat gezegd hebbend is er uit de bloedtest van die paar maanden geleden gebleken dat ik toen geen schildklierproblemen had. Hoe dat nu zit weet ik niet, maar ik ga ervan uit dat je schildklier niet zomaar spontaan problemen krijgt binnen een week of zo.
    Nog wat meer achtergrond: mijn grootvader heeft zeven bypasses gehad, heb ik begrepen.

Reageren
    John (moderator)

Je kunt je wel voorstellen dat ik zo’n conclusie gebaseerd op een aanname (i.p.v. testen met bijvoorbeeld een ECG) niet echt behulpzaam vond, maar ik kon daar moeilijk tegenin gaan.

Waarom zou je daar niet tegenin kunnen gaan? Je huisarts kan dat in feite niet vaststellen door even met de stethoscoop te luisteren.  Ga dus terug met de klachten en vraag dus om een ECG, als je denkt dat je hart er iets mee te maken kan hebben.

Reageren
    Jan

Ja, je hebt natuurlijk gelijk, ik ben alleen bang dat de huisarts gaat zeggen dat het allemaal tussen de oren zit, en dat hij me niet wil doorsturen gebaseerd op zijn deskundige mening. Maar ja, ik lees ook wel eens dat zelfs ernstige problemen als hartklepaandoeningen eerst hele vage symptomen kunnen hebben.

Ik zal toch maar erop moeten staan dat ik doorverwezen word, en anders vraag ik een second opinion aan. Ik ga morgen bellen voor een tweede afspraak – ben benieuwd. Bedankt voor de reactie!

Reageren
    Jan

Even een update: ik ben naar de huisarts gegaan, en daar bleek dat ik tachycardie heb – mijn hart slaat met 102 slagen terwijl het rond de 60 tot 80 zou moeten zijn. Er werd nog eens geluisterd naar mijn hart met een stethoscoop, maar daarmee werd, afgezien van de snelheid, niets raars gehoord.

De huisarts heeft met de apotheek gebeld, en voor zover ik weet kan ik morgen daarheen om hartslagverlagende medicijnen te krijgen. Daarnaast heeft hij me papieren meegegeven voor een bloedtest en een ECG. Zijn eerste gedachte was dat het hyperthyreoïdie kan zijn, ook omdat mijn handen erg trillen en ik een gejaagd gevoel heb.

Blijkbaar zitten hartproblemen ook in de familie, dus ik hoop dat dat het niet is. Als ik de keuze heb tussen een rechtstreeks probleem met het hart, en iets anders wat misschien niet zo gauw zal verslechteren, doe mij het laatste dan maar. De bloedtest geeft hopelijk uitsluitsel – voor hetzelfde geld is het iets vrij onschuldigs.

Reageren
    John (moderator)

Goed dat je dus terug bent gegaan. Eerst maar eens even het ECG en het bloedonderzoek afwachten

Reageren
Reageer op: hartproblemen en moeheid
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.