Zoeken Vraag het forum

vaak moe

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • N

Hallo,

Ik ben een meisje van 17 jaar en heb nu sinds ongeveer 6 maanden last van vermoeidheidsklachten.
    Moeheid in de zin van dat ik merk een groot gebrek aan energie te hebben.
    Eerst dacht ik dat het erdoor kwam dat ik te laat ging slapen i.v.m. leerwerk voor school, dus heb ik mezelf aangeleerd eerder te stoppen en meer rust tussendoor te nemen. Echter als het nu vakantie is en ik zeker elke dag 8 tot 9 uur op een dag slaap en niet naar school ga, lijkt ik me de eerste paar dagen uitgeruster te voelen, maar na een aantal dagen begin ik me weer moe te voelen. Als ik ’s ochtends opsta voel ik al een gebrek aan energie.
    Op school maak ik steeds minder huiswerk, aangezien ik vaak moe uit school kom en soms zo opgebrand ben dat regelmatig een huilbui heb. Ik wil het allemaal wel maar ik heb de energie er niet voor om alles uit mezelf te halen wat erin zit.
    Ik baal hier ontzettend van, aangezien ik in mijn examenjaar zit, maar mij tegenwoordig elke dag verveel als ik op school ben. Puur omdat ik moe ben en ik hierdoor concentratieproblemen heb, waardoor ik mijn aandacht niet bij de les kan houden. Ik heb mezelf door de toetsweken heen moeten slepen en een leraar zei tegen mij zeggen dat ik een motivatie-dip heb en hij hierdoor een negatief beeld over mij heeft gekregen.

Omdat de moeheid me voor mijn gevoel in de weg ging zitten ben ik in december naar de dokter gegaan hiervoor.
    Ik bleek opgezette halsklieren te hebben en moest bloed laten prikken, want ze dacht aan pfeiffer.
    Mijn bloedtest was echter goed, waardoor ik na 2 weken terug ben gegaan.
    Ik had rode punten op mijn tong en ze stelde de diagnose roodvonk, waarvoor ik 2 weken antibiotica heb gekregen.

Nu sinds een paar weken heb ik op sommige dagen last van krampen in mijn kuiten, naar de fysio geweest en ik bleek hoge spierspanning te hebben
    (ik sport niet meer).
    het was 2 weken weg, maar nu begint het weer langzaam terug te komen en ’s ochtends voor 8 uur eten of drinken gaat moeizaam, want als ik ’s ochtends te snel eet of drink ga ik overgeven
    (dit is al een paar keer voorgevallen).
    ’s middags en ’s avonds heb ik met eten geen moeite en ik eet gewoon normaal.

Heeft iemand dit probleem ook?

25 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat je vooral terug moet gaan naar je huisarts. Er zal toch iets beter naar je klachten gekeken moeten worden. Het zou ipv Pfeiffer Cytomegalie kunnen zijn. Vraag om een nieuw bloedonderzoek en laar daarbij ook naar de ontstekingswaarden kijken en de schildklier functie.

Reageren
    Anoniem

’s ochtends eten gaat al beter 🙂

De schildklier hebben ze mijn bloed volgens mij niet op getest, maar veel symptomen die bij een vertraagde schildklier horen heb ik niet.
    CVS kunnen ze niet in je bloed zien heb ik gelezen, dit kunnen ze past vaststellen als andere dingen allemaal zijn uitgesloten.
    Waarschijnlijk zal het wel niks zijn en maak ik me soms zorgen om niks…

Alleen ik vind het zelf vervelend om een gebrek aan energie te voelen, omdat ik dan mezelf soms futloos voel en graag naar huis wil als ik op school zit, terwijl ik school normaal juist leuk vind.

gebrek aan energie is vooral ’s ochtends als ik opsta en dan ’s middags na 13:00 ongeveer.
    ’s avonds lijk ik me een stuk fitter te voelen altijd en dan de volgende dag begint dit weer van vooraf aan.

Reageren
    John (moderator)

Wanneer eet je voor de laatste keer voordat je naar bed gaat?
    Gebruik je energie drinks?

Reageren
    Anoniem

Ik eet rond 18:00 avondeten en dan rond 20:00 nog wat fruit meestal.

Energie drinks drink ik echt nooit. Ik vind het niet lekker en er zitten allemaal afvalstoffen in.

Reageren
    John (moderator)

Hoeveel uren slaap je gemiddeld per dag door de week?
    Wat doe je de laatste 2 uur voordat je gaat slapen?

Reageren
    Anoniem

Meestal slaap ik van 23:00 tot 06:30
    De 2 uur voordat ik ga slapen, kijk ik tv of ik ben aan het leren, aangezien ik daar de moeheid lang mee bezig ben.

Reageren
    Anoniem

Vandaag heb ik mijn eerste examen gehad, ik had van tevoren dextro genomen voor de suiker, want hoopte dat het dan beter ging. Ik begon energiek en na 2 uur zitten werd ik moeier. toen moest ik nog een uur.

Net de antwoorden op internet bekeken en waarschijnlijk een onvoldoende door de moeheid.

Na het examen naar huis gefiest, was rond 17:15 thuis en storte van de moeheid weer in elkaar en kreeg weer zo een huilbui.

Ik moet toegeven dat ik ook huil, omdat deze moeheid mijn hele schoolprestaties aan het verpesten is. Ik probeer me steeds goed voor te bereiden, maar op het examen ben ik op de helft zo moe dan ik het liefst naar huis wil.

Ik wil niet meer moe zijn, het is klote en ik voel me positief. Maar de dingen die ik belangrijk vind, als schoolprestaties heb ik dan niet meer volledig zelf de controle over en dat maakt me wel verdrietig.

Ik snap ook dat mensen denken dat ik een puber ben die overal tegenaan hikt, maar ik drink geen energie drinks, niet veel alcohol, ik rook niet, eet gezond en ga bijna nooit uit dus zeggen dat ik in het weekend al mijn energie verbruik kan ik ook niet.

Reageren
    John (moderator)

7 en een half uur slapen is niet echt veel voor je leeftijd.
    Je gaf zelf al aan dat in het weekend op tijdens vakantie 8-9 uur slaapt en dat dan beter gaat.
    Blijkbaar heb je dus toch echt meer behoefte aan slaap dan jezelf denkt. Er zijn van allerhande onderzoeken gedaan waar niets uit is gekomen.
    Ik zou het toch echt eens proberen om eerder naar bed te gaan en meer te slapen.

Reageren
    Anoniem

Als ik een hoop te doen heb kan ik moeilijk om 21:00 in bed liggen en 7:30 uur slaap is niet heel kort, als tiener hoor je hier toch tegen te kunnen?
    deze vermoeidheid heb ik pas sinds 6 maanden als het aan mijn slaapritme had gelegen, had ik dit al veel eerder gehad en in de vakanties heb ik geen school dus geen intensieve inspintensieve inspanningen, geen huiswerk en hoef ik mij niet te concentreren. Want zodra ik mij moet concentreren is de energie weer zo op.

Reageren
    John (moderator)

[quote]Als ik een hoop te doen heb kan ik moeilijk om 21:00 in bed liggen en 7:30 uur slaap is niet heel kort, als tiener hoor je hier toch tegen te kunnen?[/quote] Ik heb niet gezegd dat je om 21.00 uur in bed moet liggen. Daarbij gaf je zelf aan dat je behoefte aan slaap groter is.
    En wie zegt dat je als tiener hier tegen hoort te kunnen? 7:30 uur slapen is echt niet veel hoor. En zeker niet als je in examenweken zit.
    Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

Reageren
    Anoniem

Een gemiddelde mens slaapt toch 8 uur?
    In het weekend slaap ik altijd 9:30 uur.

Gister was ik zo moe dat ik gelijk naar bed ging toen ik thuiskwam en zelfs praten was ik te moe voor.

Reageren
    John (moderator)

Een mens moet slapen naar de slaapbehoefte die er is. Voor de een kan dat 6 uur zijn en voor de ander 9 uur.
    Je vergeet dat je in de puberteit bent en het erg druk hebt met school en waarschijnlijk ook nog andere dingen.

Ik snap je probleem eerlijk gezegd niet wat je ermee hebt om eerder te gaan slapen en dat uit te proberen.
    Je hebt in een eerder antwoord zelf heel duidelijk aan gegeven dat je slaapbehoefte groter is.

Reageren
    Anoniem

Ik heb dit al geprobeerd, dit helpt niet. Als niemand mij in het weekend wakker maakt lig ik gerust tot 13:00 te slapen.
    Dan slaap ik 13 uur en ben ik duf als ik wakker word, met het gevolg dat ik ’s avonds weer niet goed in slaap kan komen.

Ik las nu wel over een vitamine B-12 tekort en dat je dan ook moe kan zijn en spierkrampen kunt hebben. Ik ben in de tussentijd naar de winkel gegaan en slik nu vitaminen B-12 in tabletten om te kijken of dit het zou kunnen zijn.
    Hier hebben ze niet naar gekeken bij het bloedprikken, maar ik ga over 2 weken terug naar mijn huisarts en dan vraag ik of ze mij hier op wilt prikken en zeg ik ook wel dat ik last heb van krampen in mijn kuiten (ik sport niet, bewegen wel), want hier had ik in december nog geen last van.

Reageren
    John (moderator)

Vitamines kunnen inderdaad een probleem zijn. Niet alleen B12 maar ook vitamine D. Je zou de huisarts inderdaad kunnen vragen om dat te onderzoeken. Omdat er i.v.m. de klachten al bloedonderzoek was gedaan, had ik toch gedacht dat daar dan ook meteen naar was gekeken.

Reageren
Reageer op: vaak moe
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.