Zoeken Vraag het forum

groeiende knobbel

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • tjaapie

ik heb een soort knobbel aan de buitenkant van mijn voeten (rechts meer dan linker voet) zegmaar op het breedste gedeelte van je voet (iets ‘lager’ dan mijn kleine teen)

het doet niet constant pijn maar ik heb al brede voeten en dan dit nog zorgt ervoor dat ik al snel last krijg van stevige schoenen (omdat het drukt)
    verder doet het ook ‘pijn’ als ik steun op de buitenkant van mijn voet, dus op die knobbel.. alsof het een blauwe plek is.

ik heb er met mijn ouders over gehad dat het komt door slechte schoenen, dat die knobbel dan groeit en dat een operatie enigste oplossing enzo. maar wat het precies is weet ik niet.
    ik durf niet naar de dokter te gaan aangezien ik nooit in het ziekenhuis heb gelegen en het ook niet van plan ben..

weet iemand wat het is? het is wel vervelend..is er misschien ook iets anders aan te doen dan een operatie? steunzooltjes?

14 reacties
    Reageren
    Anoniem

Een Hallux valgus is een meestal verworven standsafwijking van de grote of de kleine teen.
    Hierdoor ontstaat een knobbel aan de zijkant van de voet bij het begin van de teen. Deze knobbel kan leiden tot bursitis, een ontsteking. Hallux valgus kan het gevolg zijn van het dragen van ongeschikt schoeisel, in combinatie met aanleg. Bij natuurvolkeren die op blote voeten lopen is het heel zeldzaam maar komt wel voor. Het kan het gevolg zijn van een spreidvoet, aangeboren aanleg of het dragen van hoge hakken en schoenen met smalle punten. Behandeling is niet altijd noodzakelijk maar bij pijnklachten of last kan dit wel wenselijk zijn. Belangrijkste behandeling bestaat uit goed schoeisel eventueel aangevuld met steunzolen. In ernstige gevallen is chirurgie (een osteotomie) ook een optie.

Reageren
    Anoniem

Als u een bult bij uw kleine teen heeft, kan dat een zogenaamde kleermakersknobbel zijn. Deze aandoening verwijst naar de ‘kleermakerszit’. Een pijnlijke, gezwollen bult aan de kleine teen lijkt veel op de vergroeiing van de grote teen. Te nauwe schoenen zijn in dit geval ook vaak de oorzaak. Draag schoenen die u goed passen: met een zachte bovenkant en met ruimte voor uw tenen. Als de pijn aanhoudt of een ernstige misvorming optreedt, kan een operatie noodzakelijk zijn.

Bron: http://www.patientenbelangen.nl/docs/File/Folders/Vergroeiing%20grote%20teen%20Hallux_valgus.pdf

Reageren
    Janoniempje

hoi mensen,
    ik heb eens in de zoveel tijd dat aan de zijkant bij mijn kleine teen, breedste stuk van mijn voet, mijn huid opzwelt.
    Omdat ik al eens eerder ben geschrokken hier door (bang dat mijn bot begon uit te steken) ben ik de vorige keer naar de dokter geweest. Deze heeft me doorverwezen naar het ziekenhuis waar ze foto’s hebben gemaakt.
    Uit deze foto’s is gebleken dat er niks mis is met mijn botten (geen rare vergroeiing) maar dat het stukje vlees/weefsel tussen mijn bot en huid geirriteerd/ontstoken is door bijv. knellende schoenen etc. waar die bobbel door is gegroeit.
    Ik weet dat ik best brede voeten heb en ik hecht veel waarde aan comfort dus aan knellende schoenen kan het niet liggen, ik draag ook geen hakken.

Sinds kort heb ik weer zo’n bobbel (het bizarre is dat ik dat maar aan één kant heb telkens) en ik weet niet goed hoe ik er mee om moet gaan.
    Het voelt als een blaar: hoe breed en comfi mijn schoenen ook zijn, op die plek voelt het erg ongemakkelijk en ruw.
    Ik heb het al vaker eens ‘ingebonden’ (watten op die plek en met leukoplast mijn voet een beetje smaller getrokken zodat ik geen last zou hebben door de zijkant van mijn schoen) dit verlicht de plaatselijke pijn (net als een plijster) maar op langere termijn lijkt mijn bobbel toch nog verder te groeien hierdoor..

Ik weet nu niet wat ik moet doen: als ik het gewoon ‘laat’ kan ik bijna niet lopen in mijn schoenen, als ik het inbind dan lijkt het op langere termijn ook geen resultaat te geven en sinds kort doet het ook pijn om het in te binden!
    help!

Reageren
    Marko

Laat bij onzekerheid over de aard van de ‘bult’ deze bult door de huisarts onderzoeken.

Reageren

Waarde medew. Ik heb knobbels onder de voet.Ze doen pijn en kan slecht lopen. Wat is hier aan te doen

Reageren
    kimmetje

Ik heb inderdaad het zelfde probleem. Ook lange tijd een bult gevuld met vocht uitsteken bij mijn kleine teen. Maakt niet uit welke schoen ik aan doe. Heb nu ook 2 maten grotere schoenen anders blijft het geïrriteerd omdat het toch een wrijving geeft. Mijn andere voet is er niet blij mee want die verzuipt in de schoen. Maar zo blijft het bultje rustig. Het is bij mij ook geen bot vergroeiing waar ik ook bang voor was maar het stuk kan je gewoon vast pakken lijkt net overtollig weefsel/eelt. Ben daarom bezig om zoveel mogelijk het bultje klein te houden maar het nadeel is het blijft zo het heelt niet en dat is echt heel irritant. Zooltjes in de schoenen is voor mij alleen maar meer beknelling en irritatie. Wie weet of je het weefsel kan laten verwijderen misschien is dan het hele probleem opgelost.

Reageren
    John (moderator)

Ga eens naar de huisarts en overleg dat met hem/haar….

Reageren
    kimmetje

Naar de huisarts ben ik al geweest en die stuurt mij weer door naartoe podoloog en doen zegt alleen steunzooltjes. Ik snap het wel want ik voel ook geen uitstekend bot maar alleen geïrriteerd stuk bleek soort van blaar. Maar het gaat maar niet over het blijft irriteren. Ik ga nu maar orthopedische schoenen proberen in de hoop dat het helemaal tot rust kan komen en daardoor hopelijk vanzelf weggaat.

Reageren
    Anoniem

Zelfde ervaring met huisarts en podoloog. Ik wil geen zooltjes, het is geen uitstekend bot, blijkt ook uit de foto die gemaakt is. Het voelt aan en ziet er uit als een bult. Is ook ontstaan na het dragen van te strakke schoen. Mijn vraag is aan anderen: gaat de bult vanzelf weg als ik voortaan geen te strakke schoenen meer draag?

Reageren
    Anoniem

Ga naar de dokter ze gaan het weghalen voor je

Reageren
    Bella

Hoi

Geachte lezers,

Ik lees veel enge verhalen, hierbij de mijne.

Ik heb 10 dagen geleden beide voeten laten opereren aan groeiende rode knobbels.

Hierbij heeft de arts het op een zagende wijze de knobbel verwijderd, middenvoetsbeentje gebroken en verplaatst. Mn tenen zijn blauw, er zit een flinke jaap in mijn voeten en zelfstandig lopen, plassen, douchen, of iets doen gaat nog niet. Maar ik voel jet verschil nu al. Het is alle pijn en moeite zeker waard. Ik heb er voor gekozen om twee voeten tegelijk te doen, echt de rust te nemen, een klap van gehele narcose en morfine als toetje erna is niet prettig.

Voetjes zijn nog blauw, ik blijf wiebelen met m’n tenen. En ga met rolstoel de stad in, op mn hielen op roze krukken door t huis om te zorgen dat het niet stijf wordt.

Vrijdag mogen de hechtingen eruit!

succes voor de mensen die dit ook moeten doen!

Reageren
    k. visser.

BESTE. M.

HEB aan mijn rechtervoet, halverwege tussen kleine teen,

en hak, ook een dikke knobbel zitten.

heb de huisarts hier over gebeld,

moest een spalkbrace dragen. het helpt niet.

mijn vraag is, kan het kwaad, als ik er op loop doet het zeer.

wat kan ik volgens, U, er aan doen.

met vriendelijke, groet.

HEER. K. VISSER. LEEUWARDEN.

Reageren
    John (moderator)

Moeilijk om daar zonder enig onderzoek iets over te zeggen. De huisarst zou daar toch even naar moeten kijken

Reageren
Reageer op: groeiende knobbel
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.