- Anoniem22 juli 2010 om 13:10
Ik merkte de laatste tijd sowieso al dat mijn broeken veel te strak zaten, maar schrok me te pletter toen ik op de weegschaal ging staan. Ik ben 17 jaar, 1m72 en weeg nu ongeveer 71 kilo. Ik heb net mijn zomerkleren van vorig jaar weer eens aangepast maar dat is een onbegonnen zaak. De broekjes krijg ik alleen dicht als ik op bed ga liggen en mn buik inhoud. Nu is mijn vraag, ben ik nu te zwaar of was ik vorige zomer gewoon te licht? Wat vinden jullie dat ik eventueel zou moeten afvallen?
4 reactiesReagerenBMI22 juli 2010 om 22:19Jouw BMI is goed (zie: http://www.voedingscentrum.nl/bmi.aspx). Dit is een normaal gewicht bij jouw lengte en leeftijd en geslacht.
Reagerenjames23 juli 2010 om 10:11Volgens mij zit je met dat gewicht inderdaad nog gewoon in de gezonde zone.. maar misschien was je vorig jaar gewoon wat magerder..
Keuze aan jouw is om of nieuwe kleren te kopen.. of wat te gaan sporten. Sporten kan sowieso nooit kwaad.
Omdat je een vrouw bent kan het ook zijn dat rond je leeftijd je heupen breder worden. Dat kan ook de reden zijn dat je broeken niet meer passen. dan hoeft het niet eens met buikomvang te maken te hebben..
ReagerenAnoniem23 juli 2010 om 11:48Ik weet ook niet precies waar het aan ligt. Vorige zomer woog ik rond de 63 kilo, maar ik weet niet in welke mate het normaal is om aan te komen op mijn leeftijd.
ReagerenMichele23 juli 2010 om 13:32Oestrogeen, het vrouwelijke hormoon (zie: nl.wikipedia.org/wiki/Oestrogeen), zorgt er in de ontwikkeling van meisje tot vrouw tijdens de puberteit (nl.wikipedia.org/wiki/Puberteit) voor dat de aanmaak van vet wordt gereguleerd dat voor een gezonde vrouwelijke gewichtstoename zorgt op de dijen, buik en de billen. De eierstokken beginnen dan oestrogeen aan te maken waardoor het meisjeslichaam verandert in een vrouwenlichaam.
Reageren