- Hendrik Tonn7 april 2026 om 19:08
Ik merk dat maagzuurremmers mij niet meer helpen om mijn reflux onder controle te houden. Mijn huisarts kan mij niet helpen en heeft mij doorverwezen. Nu lees ik steeds vaker dat de oorzaak kan zijn dat dat dit komt door te weinig maagzuur. Dit zie ik wel alleen terug in de alternatieve hoek: https://leefpreventief.nl/kennisbank/te-weinig-maagzuur/
Wat is jullie mening hierover en ziet hier een kern van waarheid in?
2 reactiesReageren
Peter (huisarts)
7 april 2026 om 19:29In alle zienswijzen zit een kern van waarheid! Dus ook in die van de orthomoleculair geneeskundigen.
Als je geen/ onvoldoende effect hebt van protonpompremmers (maagzuurremmers) kan er een andere oorzaak als teveel zuurproductie bestaan. NB: dit komt veel voor, niet reageren van maag/ reflex klachten na (proef-) start protonpompremmer.
Reageren
Een gastroscopie kan dan uitsluitsel geven over ontsteking van de slokdarm, het bestaan van een Helicobacter bacterie of pre-carcinoom maagslijmvlies kenmerken (Barett oesophagus). Als dat ook geen uitsluitsel geeft , kan een 24-uurs zuurmeting (MDL arts) meer duidelijkheid geven.
Maar na een (controle-) lab. en gastroscopie kan het zeker ook nuttig zijn te kijken naar aanpassing van voeding, ademhaling, eetpatroon, etc.Hendrik Tonn8 april 2026 om 17:22Dank voor u snelle antwoord
Reageren